مطالعه دغدغه‌های محیط ‌زیستی کتاب‌های درسی متوسطه دوم و ارائه راهبرد معرفی ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه در چارچوب «نگاهی به آینده» در کتب درسی شیمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه شیمی -مرکز آموزش عالی شهید بهشتی- دانشگاه فرهنگیان

2 پژوهشگر پسادکترا، گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران

چکیده

هدف از این پژوهش، مطالعه دغدغه‌ های محیط‌ زیستی کتاب های درسی متوسطه دوم و ارائه راهبرد استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌ بنیان فعال در حوزه محیط ‌زیست در چارچوب نگاهی به آینده در کتب درسی شیمی است. بر این اساس ابتدا، بررسی و تحلیل محتوای کتاب‌ های تخصصی دوره متوسطه دوم از لحاظ توجه به 3مؤلفه‌ کلی و 20مؤلفه جزئی زیست‌محیطی صورت گرفته‌است. در مرحله بعد با شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه محیط‌ زیست، به بررسی میزان همپوشانی فعالیت‌های این دست شرکت‌ها با محتوای تحلیل شده کتاب‌های درسی پرداخته شد. نتایج نشان می‌دهد مولفه‌های محیطزیستی که در کتاب‌های علوم پایه بخصوص در کتاب‌های شیمی آمده است از لحاظ رتبه ضریب اهمیت با الویت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان همپوشانی داشته ولی لزوما در رتبه یکسانی قرار نمی‌گیرند. بر پایه نتایج حاصل شده، کتاب‌ های درسی می‌توانند با ارائه چارچوبی به نام "نگاهی به آینده" نه تنها به معرفی نمونه‌ هایی از فعالیت‌ های شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه محیط ‌زیست بر مبنای تحلیلی که در این پروژه انجام شده است، بلکه وجود آن در کتب درسی یک نمونه عینی و انگیزشی خواهد بود. از طرفی نتایج مبین آن است که توجّه متوازنی در کتاب‌های درسی به مؤلّفه‌های محیط‌ زیستی نشده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Studying environmental concerns in high school textbooks and presenting a strategy for introducing the capacity of knowledge-based companies active in this field within the framework of looking to the future in chemistry textbooks

نویسندگان [English]

  • Mohammad Reza Mahmoudian 1
  • zohre Haghighi kaffash 2
1 Department of chemistry education, Farhangian university
2 Postdoctoral Researcher, Department of Chemistry Education, Farhangian University, Tehran
چکیده [English]

The purpose of this research is to study the environmental concerns of secondary school textbooks and to present a strategy for utilizing the capacity of knowledge-based companies active in the field of environment within the framework of "Looking to the Future" in chemistry textbooks. Accordingly, first, the content of secondary school specialized textbooks was examined and analyzed in terms of paying attention to 3 general components and 20 minor environmental components. In the next stage, by identifying knowledge-based companies active in the field of environment, the extent of overlap of the activities of such companies with the analyzed content of the textbooks was examined. The results show that the environmental components that are mentioned in basic science textbooks, especially in chemistry textbooks, overlap with the priorities of the company-based companies in terms of importance coefficient rank, but they are not necessarily ranked the same. Based on the results obtained, textbooks can provide a framework called "Looking to the Future" not only to introduce examples of the activities of knowledge-based companies active in the field of environment based on the analysis conducted in this project, but also its presence in textbooks will be an objective and motivating example. On the other hand, the results indicate that balanced attention has not been paid to environmental components in textbooks.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Environmental Education
  • Science Education
  • Content Analysis
  • Motivation
  • Knowledge-Based Companies