مطالعه کیفی فرصت‌ها و چالش‌های کلاس‌های درس مجازی به روش تحلیل محتوای قراردادی (مورد مطالعه: استادان علوم پایه)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران

2 گروه روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران

چکیده

همه‌گیری ویروس کرونا در کشور  باعث تعطیلی مراکز آموزشی، آموزش حضوری و انجام آن به شکل غیرحضوری در فضای مجازی شد. نداشتن تجربه کافی در زمینه‌ آموزش مجازی، نبودن امکانات مناسب، آشنا نبودن نیروی انسانی (اساتید و دانشجویان) با ابزارها و نرم افزارهای موجود (یا در دست اقدام) و ... مشکلات متعددی را ایجاد کرد. امّا با گذشت زمان مشکلات به مرور مرتفع شد، که نتیجه‌ آن کسب تجربیات ارزشمندی بود که می‌تواند در صورت توجه به آن در دوران پساکرونا به آموزش و رفع نواقص و کمبودهای آن کمک شایان نماید. مطالعه‌ حاضر به منظور بررسی، جستجو و آگاهی از تجارب استادان علوم پایه‌ دانشگاه فرهنگیان پردیس‌های استان آذربایجان‌شرقی از سامانه‌های آموزشی دانشگاه و استفاده از این تجارب در دوران پساکرونا انجام گردید. برای جمع‌آوری داده‌ها از فرم‌های آماده شده با سوالات انشایی و مصاحبه حضوری با مشارکت‌‌کنندگان استفاده شد. پس از تحلیل اظهارات ایشان چهار مضمون اصلی در این پژوهش به دست آمد که دو مضمون معطوف بر فرصت‌ها (شامل مولفه‌های: تدریس اثربخش، بهره‌گیری از فناوری و مدیریت کلاس درس) و چالش‌های کلاس‌های درس مجازی (شامل مولفه‌های: نقص در ساختارها و فرآیندهای آموزشی، فقدان ارتباط مستقیم و نقص در امکانات فنی) و دو مضمون هم ناظر بر راهکارهای بهبود استفاده از کلاس‌های مجازی در کنار کلاس‌های حضوری (شامل مولفه‌های: پیوستگی فعالیت‌های یادگیری، بسط طراحی آموزشی، بهره‌گیری از شیوه‌های تدریس نوین، بسترمندی آمو‌زش‌های ترکیبی، توسعه قابلیت آموزش مجازی، ایجاد محیط یادگیری مکمل و بسط تنوع و جذابیت کلاس) است

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A qualitative study of the opportunities and challenges of virtual classrooms using the conventional content analysis (the case of basic sciences instructors)

نویسندگان [English]

  • Samad Hosseini Sadr 1
  • Davood Ghasemzadeh 2
1 Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
2 Department of Psychology and Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
چکیده [English]

The epidemic of the corona virus in the country caused the closure of educational centers and face-to-face training and offline classes in virtual space. Not having enough experience in the field of virtual education, lack of suitable facilities, lack of familiarity of human resources (professors and students) with existing or emerging tools and software, etc. created many problems. as time elapsed, the problems were gradually resolved, and the result was the acquisition of valuable experiences, which, if utilized properly in the post-corona era, can be of great help in training and fixing its deficiencies. The present study was conducted in order to investigate, search and learn about the experiences of the instructors of basic sciences of Farhangian University of East Azarbaijan province using the educational systems of the university and the use of pertinent experiences in the post-corona era. To collect data, some previously-prepared forms with explanatory questions were distributed, and face-to-face interviews with the participants were conducted. After analyzing the participants' statements, four main themes were obtained in this research; two themes focused on opportunities (including effective teaching, use of technology, and classroom management) and challenges of virtual classrooms (including defects in structures and processes education, lack of direct communication,  and defects in technical facilities) and two themes that focus on the solutions to improve the use of virtual classes alongside face-to-face classes (including the continuity of learning activities, the development of educational design, the use of new teaching methods, the framework of blended learning, the development of virtual training capabilities, the creation of a complementary learning environment, and the expansion of diversity and engagement in the classroom). 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Virtual classrooms
  • simultaneous face-to-face and virtual education
  • conventional content analysis
  • incorporation of hybrid learning
  • effective teaching