مقایسه برنامه درسی شیمی در نظام آموزشی ایران و انگلستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران

2 دبیر شیمی، اداره آموزش و پرورش شهرستان باوی، خوزستان، ایران

3 دبیر شیمی، اداره آموزش و پرورش شهرستان گتوند، خوزستان، ایران

چکیده

این مقاله به بررسی و مقایسه برنامه درسی شیمی در نظام آموزشی کشورهای ایران و انگلستان پرداخته است. روش انجام پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و مقایسه‌ای است. آموزش علوم یکی از حوزه‌های مهم یادگیری در ایران و انگلستان است که شیمی بخشی از آن است. یافته‌های پژوهش نشان داد که در ایران آموزش اجباری علوم از 6 تا 18 سالگی و در انگلستان از 5 تا 16 سالگی ادامه دارد؛ هرچند که در انگلستان دانش‌آموزان تشویق می‌شوند تا سن 18 سالگی به تحصیلات خود ادامه دهند. در انگلستان تا پایان دوره متوسطه (16 سالگی) و در ایران تا پایان متوسطه اول (15 سالگی)، علوم به‌صورت یک درس یکپارچه تدریس می‌شود. آموزش شیمی به عنوان یک درس جداگانه در دوره متوسطه دوم ایران و متوسطه تکمیلی انگلستان اجرا می‌شود. در انگلستان برخلاف ایران، به‌جای تعیین محتوای علمی خاص، مفاهیم و اصول کلیدی تعیین می‌شود و هیچ الزام رسمی برای انتخاب یا استفاده از مواد آموزشی، کتاب‌ها یا منابع خاص وجود ندارد و معلمان آزادند که تدریس خود را به هر شکلی که می‌خواهند، سازمان‌دهی کنند. نتایج این پژوهش نشان داد که مفاهیم شیمی موجود در برنامه درسی ایران و انگلستان اشتراکات زیادی دارند اما در مقایسه با انگلستان، در ایران مفاهیم شیمی در برنامه درسی بیشتر بوده و شامل دانش محض و محاسبات عددی پیچیده‌تری است، درحالی‌که در انگلستان برنامه درسی شیمی به‌گونه‌ای است تا نیازهای دانش‌آموزان را به‌عنوان شهروندان مطلع، برآورده سازد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of chemistry curriculum in the educational systems of Iran and the United Kingdom

نویسندگان [English]

  • Mahshid Golestaneh 1
  • Negar Farhadi 2
  • Pardis Nezhadkazemi 3
1 Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
2 Chemistry Teacher, Education Department of Bavi County, Khuzestan, Iran
3 Chemistry Teacher, Education Department of Gotvand County, Khuzestan, Iran
چکیده [English]

This research examines and compares the chemistry curriculum in the educational systems of Iran and the United Kingdom. The research method employed is descriptive-analytical and comparative. Science education is one of the significant learning domains in Iran and the United Kingdom, with chemistry being a part of it. The research findings indicate that compulsory science education continues from ages 6 to 18 in Iran and ages 5 to 16 in the United Kingdom. However, students in the UK are encouraged to continue their education until age 18. In the United Kingdom, science is taught as an integrated subject until the end of secondary education (age 16), while in Iran, it is taught until the end of lower secondary education (age 15). Chemistry is taught as a separate subject in upper secondary education in Iran and at the upper secondary level in the United Kingdom. Unlike Iran, where specific scientific content is mandated, the UK curriculum focuses on main concepts and principles without mandating specific educational materials, textbooks, or resources, providing teachers with the freedom to organize their teaching as it seems appropriate. The research results show that the chemistry concepts in the Iranian curricula and the United Kingdom have many similarities; however, the Iranian curricula include more extensive chemistry concepts and more complex numerical calculations compared to the United Kingdom. The UK chemistry curriculum is designed to meet the needs of students as informed citizens.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Science education
  • chemistry
  • curriculum
  • educational system
  • Iran
  • United Kingdom