تأثیر آزمایشگاه‌های شیمی بر میزان افزایش یادگیری و علاقه دانش‌آموزان به درس شیمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دبیر آموزش و پرورش شهرستان آشتیان

چکیده

آزمایش­ کردن یکی از راه­ های آموختن اصول و نتایج کلی علم می­ باشد که می­تواند دانش­ آموزان را وادار به تفکر، بحث، نتیجه­ گیری، و در نهایت یادگیری را مطلوب کند. تفهیم دانش­ آموزان در بسیاری از مباحث کتب شیمی ضامن توجّه کافی و اجرای هوشمندانه رهنمودهای هر آزمایش برای یادگیری بیشتر و عمیق­ تر مباحث می­ باشد. پژوهش حاضر با هدف چگونگی افزایش علاقه و یادگیری دانش­ آموزان در درس شیمی از طریق انجام آزمایش­ های شیمی در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش از میان ۲۴ نفر از دانش­ آموزان دختر کلاس دوازدهم رشته­ تجربی مدرسه محبوبه دانش شهرستان آشتیان انتخاب شده است. این پژوهش با روش اقدام­ پژوهی و با استفاده از یافته­ های فردی، مشاهده، مصاحبه با صاحب نظران، مطالعه منابع علمی و ابزار پرسش­نامه محقق ساخته در بین دانش­ آموزان دوازدهم تجربی مورد بررسی واقع شد. یافته­ ها حاکی از این است که انجام­ دادن آزمایش­ های شیمی در حین تدریس درس شیمی،  منجر به یادگیری بیشتر درس شیمی دوازدهم، افزایش علاقه دانش­ آموزان به درس شیمی شده و همچنین سبب افزایش انگیزه آن­ها و تثبیت مطالب شیمی دوازدهم در ذهن دانش­ آموزان می­ شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effect of chemistry laboratories on improving learning and students' interest in chemistry

نویسنده [English]

  • Fatemeh Momeni
The official secretary of education of Ashtian city
چکیده [English]

Experimenting is one of the ways to learn the general principles and results of science, which can make students think, discuss, draw conclusions, and ultimately make learning desirable. Helping students understand many topics of chemistry textbooks ensures sufficient attention and intelligent implementation of the guidelines of each experiment to learn topics even more deeply. The present research was conducted with the aim of exploring the ways of increasing students' interest and learning in chemistry by conducting chemistry experiments during the academic year of 1402-1403. The statistical population of the research was selected from among 24 female students of the twelfth grade of the experimental field of Mahbobeh Danesh school in Ashtian, Iran. This research was investigated with the action research method and using individual findings, observation, interviews with experts, study of scientific sources, and researcher made questionnaire among twelfth grade students. The findings indicate that conducting chemistry experiments while teaching chemistry led to more learning in the 12th chemistry lesson and increased students' interest in chemistry. It also caused an increase in their motivation and consolidation of the 12th chemistry content in students’ minds.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Laboratory
  • chemistry experiment
  • students
  • learning
  • interest