تحلیل محتوای کتاب‌های شیمی دوره دوم متوسطه بر اساس میزان توجه به انواع روش-های آزمایشگاهی مدل سیمپسون و اندرسون

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665تهران، ایران

2 گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران. ایران.

چکیده

فعالیت­ های آزمایشگاهی از وسعت معنایی زیادی برخوردار هستند و مبنایی برای توجه به انواع تفکر و دستیابی به سطوح بالای یادگیری را میسر می­ سازند. استفاده از انواع فعالیت آزمایشگاهی و نیز توجه به توزیع مناسب آن­ها در کتاب­های درسی شیمی از نکات مهم برای غنای آموزش شیمی در دستیابی به سطوح بالای یادگیری در حیطه شناختی محسوب می­ شود. پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب­های شیمی دوره دوم متوسطه بر اساس توجه به انواع فعالیت­ های آزمایشگاهی بر مبنای مدل سیمپسون و اندرسون انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتوای کمی با به­کارگیری از روش آنتروپی شانون است. جامعه آماری شامل کلیه کتاب­های درسی شیمی دوره دوم متوسطه­ در سال تحصیلی 1402-1401 است. ابزار پژوهش چک­ لیست حاوی مقوله­ هایی است که بر اساس ملاک­های تعریف مدل سیمپسون و آندرسون از انواع فعالیت­های آزمایشگاهی معرفی شده است. تحلیل داده­ ها با استفاده از شاخص­ های آمار توصیفی و روش آنتروپی شانون بررسی شدند. نتایج تحلیل محتوا نشان داد که در انواع فعالیت­ های آزمایشگاهی کتاب­های شیمی، مقدار ضریب اهمیت، روش قیاسی (0.2960)، توصیفی (0.2918)، استقرایی(0.2400)، پژوهشی(0.1721) و تاییدی و مهارتی هر دو (0.0001) بود. به عبارتی، هر کدام از انواع فعالیت­ های آزمایشگاهی در کتاب­های شیمی با نسبت مناسب و متوازن مورد توجه قرار نگرفته­ اند. بر اساس یافته­ های این پژوهش انتظار می­ رود در تدوین محتوای کتاب­های درسی شیمی به انواع فعالیت ­های آزمایشگاهی ،کارکرد آن­ها و همچنین توزیع مناسب آن­ها توجه لازم صورت پذیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of the content of secondary school chemistry books based on the amount of attention paid to the types of laboratory methods of the Simpson and Anderson model

نویسندگان [English]

  • Saied Dadashzadeh 1
  • Hamideh Haghighat 2
1 Department of Educational Sciences, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
2 Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
چکیده [English]

Laboratory activities have a wide range of meanings and provide a basis for paying attention to different types of thinking and achieving high levels of learning. The use of various types of laboratory activities and paying attention to their appropriate distribution in chemistry textbooks are important factors for enriching chemistry education and achieving high levels of learning in the cognitive field. The present research was conducted with the aim of analyzing the content of second year high school chemistry books based on the types of laboratory activities using the Simpson and Anderson model. The research method is descriptive and quantitative content analysis using the Shannon entropy method. The statistical population includes all the chemistry textbooks of the second course of theoretical high school in the academic year 1402-1401. The checklist research tool contains categories that are introduced based on the definition criteria of the Simpson and Anderson model of various types of laboratory activities. Data were analyzed using descriptive statistics and Shannon's entropy method. The results of the content analysis showed that in the types of laboratory activities of chemistry books, the value of the importance coefficient, comparative method (0.2960), descriptive method (0.2918), inductive method (0.2400), research (0.1721) and confirmation and skill both of which was 0.0001. In other words, each of the types of laboratory activities has not been considered in chemistry books with a proper and balanced ratio. Based on the findings of this research, textbook authors are also expected to pay due attention to various laboratory activities to ensure their proper use and distribution.

کلیدواژه‌ها [English]

  • content analysis
  • Laboratory methods
  • Simpson and Anderson model
  • Chemistry book. Second year of high school