Investigating chemistry teaching topics in Iranian and Finnish schools in order to achieve sustainable development and improve the chemistry education system

Document Type : Review article

Authors

1 Chemistry Education , Farhangian University Allameh Amini Campus , Tabriz , Iran

2 Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran

Abstract

Trying to improve the educational system of countries is one of the important actions of researchers in the field of education in all countries. Examining the educational systems of leading countries in education and using their successful experiences can be effective in improving the educational system of other countries. In this article, the research was conducted using descriptive-survey qualitative research method, and the materials were collected by referring to the documents related to the education systems of Finland and Iran, information databases, and library sources. Examining the educational content and goals in Finland, unlike Iran, shows that in Finland researchers from different universities are placed next to educational designers. In Iran and Finland, the content is determined, selected and organized in relation to the educational goals, but in Finland, the teacher has more freedom to choose the content that matches the educational goals. Finally, the recommended solution for improving Iran's educational system is to get help from researchers from other universities to produce educational content and to give teachers more freedom in choosing educational content.

Keywords


بدریان، عابد و کیامنش، علیرضا ؛ ضرورت باز اندیشی در برنامه ریزی درسی شیمی در دوره های مختلف تحصیلی، همایش ملی برنامه درسی دوره راهنمایی و متوسطه؛ چالش ها و چشم اندازها، دانشگاه تربیت معلم تهران، 1387
داریوش شرفی، محسن آقازیارتی، کوثر زمانی، سید مهدی میر محمدی؛ مطالعه تطبیقی برنامه درسی شیمی ایران و ژاپن در دوره متوسطه دوم، دوره پنجم، شماره چهاردهم، فصلنامه پویش در آموزش علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان 1398
حذر خانی حسن ، عابدینی علیرضا ، شاه محمدی اردبیلی معصومه ، بنکدار سخی راضیه (1396)، راهنمای معلم شیمی 1، تهران، شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران
حذر خانی حسن، کامیابی شریف، عابدین علیرضا، سمیعی دوست محمد (1398)، راهنمای معلم شیمی 2، تهران، شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران
حذر خانی حسن، کامیابی شریف، عابدین علیرضا، عبداله میرزایی رسول، سمیعی دوست محمد (1399)، راهنمای معلم شیمی 3، تهران، شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران
فرجاد، محمدعلی، 1390، آموزش و پرورش تطبیقی دوجلدی، تهران، انتشارات رشد
کریمی مونقی، حسین و خراشادی زاده، فاطمه. (2017). مقایسه تطبیقی نحوه اجرای استراتزی نظام مند بودن در برنامه درسی کارشناسی پرستاری کشورهای آمریکا، کانادا و استرالیا و ارائه راهکارهای پیشنهادی در برنامه درسی پرستاری ایران Journal of Medical Education & Development,
گروه شیمی دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی (1379). راهنمای برنامه درسی شیمی دوره متوسطه. ویژه‎‌نامه رشد آموزش شیمی، 14(2)، 6-5
گیدنز، آنتونی؛ ساتن، فیلیپ؛ جامعه شناسی، ترجمه هوشنگ نایبی، تهران: نشر نی، 1394
Finnish National Agency for Education, 2019, High school curriculum 2019, http://www.oph.fi
Sahlberg, Pasi (2010) Finnish Lessons: What Can the World Learn from Educational Change in Finland?, New York: Teachers College, Colombia University