Comparing the Content of Bohr's Atomic Model and Quantum Numbers in the Chemistry Textbooks of Iran and Ethiopia

Document Type : Original research

Authors

Department of Chemistry, Farhangian University, Tehran, Iran

Abstract

One of the most obvious factors that play a role in the scientific progress of a country is the educational system and the content of textbooks of that country, so by examining and comparing the books of Iran with other countries, it can play a significant role in the scientific progress of the country and improving the content of textbooks. The present study was conducted in order to compare the content structure of the Iranian chemistry book with the Ethiopian chemistry book. In order to achieve the goals of the research, two topics of atomic structure (Bohr atomic model and quantum numbers) were selected. The research data were analyzed according to Brady's model. The results showed that by examining and comparing the secondary chemistry textbooks of two countries, the strengths and weaknesses of each can be identified. Therefore, we conclude that in order to solve some educational problems and shortcomings of scientific concepts in the mentioned books, if possible, changes can be made such as paying more attention to the teaching of inorganic chemistry, providing more figures and tables, deepening the teaching of some concepts, etc. In scientific researches, compilation and editing of textbooks of Iran should be used by respected enthusiasts.

Keywords


 احمدی، زهره و صباغان، مریم و قلخانی، معصومه( ،)1400الگوهای تدریس برنامه درسی مرتبط با آموزش محتوای شیمی، سومین همایش ملی آموزش شیمی، تهران
اسماعیلی، مظفر ( ،)1392مقایسهی کتابهای درسی شیمی ایران و تونس، هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران، سمنان
ذبایحی، امیرحسین و عبدالهی، مهدی ( ،)1396مقایسه روش تدریس همیاری با سنتی در آموزش شیمی یازدهم، اولین همایش کشوری دانش موضوعی - تربیتی دانشآموز محتوا آموزش شیمی، اصفهان
رحیم زاده پوربناب، علی اصغر و تشکر، ناهید ( ،)1390مقایسه کلیات کتاب درسی شیمی ایران وترکیه،هفتمین کنفرانس آموزش شیمی ایران، زنجان
رضوانی، زینب ( ،)1397نرمافزار استوری لاین در آموزش شیمی، سومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش، محمودآباد 
 صباغان، مریم و شاهی بیگباغی، ج؛ و امام جمعه، م. ( .)1395آموزش شیمی سبز، با طراحی و اجرای آزمایشهای سبز در مبحث استوکیومتری شیمی متوسطه. فناوری آموزش (فناوری و آموزش,).34-21 ,)1(11
طائی سمیرمی، علی و قبادی، فرهاد و کمیلی فرد، فردوس(، ،)1399بررسی محتوای کتاب شیمی 1سال دهم دوره متوسطه دوم بر اساس تکنیک ولیلیام، یازدهمین کنفرانس ملی آموزش شیمی ایران،اصفهان
طالبزاده، محسن و خیری خواه، آرش و دهقانی، فروغ ( ،)1388بررسی میزان انطباق محتوای کتاب شیمی سال اول دبیرستان با اصول انتخاب و سازماندهی محتوا
عربشاهی، باهره و کلبادی نژاد، علیاکبر ( ،)1387جهانیشدن و استفاده از شبکههای مبتنی بروب برای تدریس شیمی دبیرستان، هشتمین همایش انجمن مطالعات برنامه درسی
-کاظمی آشتیانی سعید (مسئول پروژه,) شاهزاده فاضلی سید ابوالحسن (مسئول پروژه,) فکوری نوشاد
گیسو, بنییعقوب سحر, حقیقی معصومه, شیده شبنم, رضایی احسان, علاقهمندی محمد, حبیبی
رضا, ابراهیمی زهرا ( )1383مطالعات و تحقیقات مربوط به علم شیمی