مقایسه‌ی تطبیقی برنامه‌ی درسی آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان با دبیری شیمی سابق و کارشناسی شیمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش، مطالعه­ی تطبیقی برنامه­ی درسی رشته­ی آموزش شیمی ویژه دانشگاه فرهنگیان با دبیری شیمی و کارشناسی شیمی است. پژوهش از  نوع پیمایش تطبیقی- مقایسه­ای است و بر اساس الگوی بردی انجام شده است. بر اساس این الگو، ابتدا اطلاعات مورد نیاز درباره­ی سه رشته­ی  مذکور از منابع معتبر گردآوری، تفسیر و طبقه­بندی شد و سپس شباهت­ها و تفاوت­ها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که برنامه­ی درسی آموزش شیمی از نظر اهداف و محتوایی دارای شباهت­ها و تفاوت­هایی با دو برنامه قبلی است. از جمله جنبه­های نوآورانه در برنامه­ی درسی آموزش شیمی می­توان به افزودن دروس موضوعی-تربیتی (PCK) و افزایش تعداد واحدهای کارورزی اشاره نمود که در شکل دادن هویت معلمی دانشجومعلمان و افزایش مهارت­های معلمی آنان بسیار موثر است. از سوی دیگر کاهش واحدهای تخصصی شیمی، کاهش واحدهای آزمایشگاهی و افزایش تعداد واحدهای تربیتی و تعلیم و تربیت اسلامی را می­توان از چالش­های برنامه­ی درسی آموزش شیمی برشمرد که می­تواند در کاهش سطح علمی معلمان شیمی آینده تاثیرگذار باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Comparative Study of Chemistry Education Curriculum at Farhangian University with Former Chemistry Education and Chemistry Bachelor degree

نویسنده [English]

  • Mahshid Golestaneh
Deptrment of Chemistry, Farhangin University, Isfahan, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study is to compare the curriculum of chemistry education with former chemistry education and undergraduate chemistry curriculums. The research is a comparative survey based on the Brady pattern. According to this model, the information required for the three disciplines was first collected, interpreted, categorized, and then the similarities and differences were analyzed. The results revealed that the goals and contents of the chemistry education curriculum have similarities and differences with the other two programs mentioned above. Innovative aspects of the chemistry education curriculum include the addition of Pedagogical-Content Knowledge courses (PCKs) and an increase in the internship units, which are highly effective in shaping student teachers' professional identity and enhancing their teaching skills. On the other hand, the reduction of specialized chemistry units, the reduction of laboratory units, and the increase in the number of public units can be among the challenges of the curriculum of chemistry education which can be effective in reducing the scientific level of future chemistry teachers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Chemistry Education
  • Chemistry Teacher Education
  • curriculum
  • Farhangian University
  • Undergraduate Chemistry