تاثیر روش تدریس به روش ایبسه در آموزش شیمی و کمک به تقویت روحیه کارآفرینی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه شیمی، مرکز آموزش عالی شهید بهشتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 گروه شیمی،مرکز آموزش عالی شهید بهشتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

کارآفرینی و ایجاد روحیه ی مولد بودن در نسل جوان، مورد تأکید همه نظام­های تعلیم و تربیت از جمله کشور ماست. از این رو آموزش و پرورش به عنوان رکن اصلی نظام آموزشی کشور، موظف است اقدامات لازم را در مسیر آموزش کارآفرینی انجام دهد که در نتیجه­ی آن کمک شایانی به صنعت و اقتصاد کشور و همین طور برآورده کردن نیازهای علمی صنایع خواهد کرد. مدرسه به عنوان محل اتصال جامعه و نظام آموزشی این بار را به دوش می کشد، بنابراین ایجاد محیطی مولد در کلاس درس و افزایش روحیه ی کارآفرینی در دانش آموزان از وظایف مدرسه و معلم است. پژوهش پیش رو روشی را برای تدریس مفاهیم علوم پایه بیان نموده که در آن خلاقیت دانش آموزان مورد توجه قرار می گیرد. بدین منظور روش ایبسه (آموزش علوم به روش کاوشگری) در دبیرستان سلام برای آموزش مبحث هوا و گاز­ها اجرا شد و نتایج آن تجزیه و تحلیل گردید. نتایج حاصل از پژوهش این فعالیت نشان داد که می توان با استفاده از روش آموزشی ایبسه علاوه بر آموزش مفاهیم تخصصی، مفاهیمی چون تمدن، فناوری و خلاقیت را نیز که در راستای کمک به توسعه کارآفرینی است به فراگیران آموزش داد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Applying the IBSE Teaching Methodology in Teaching Chemistry and Entrepreneurship

نویسندگان [English]

  • Amir hossein Zabayehi 1
  • Mahdi Abdollahi 2
1 Department of Chemistry, Shahid Beheshti Campus, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Department of Chemistry, Shahid Beheshti Campus, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Entrepreneurship and the creating the spirit of production in the new generation have always been emphasized by the educational systems including Iran’s. Hence, education (office) as the main pillar of the educational system of the country is required to take the necessary steps in the direction of entrepreneurship training, which as a result will contribute to the country's industry and economy, as well as meet the scientific needs of the industry. The school takes this burden as the connecting point of the community and the educational system. Therefore, creating a productive environment in the classroom and increasing the entrepreneurial spirit in students is one of the tasks of the school and teachers. This research presents a method for teaching basic sciences in which the creativity of students is taken into consideration, so that the method (IBSE) (Inquiry based science education) was performed in the field of air and gases in "Salaam" high school and its results has been analyzed and studied. It was found from this activity that in addition to teaching specialized chemistry concepts, other concepts such as civilization, technology and creativity which help to develop entrepreneurship could be teach using IBSE method.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship
  • Chemistry Education
  • IBSE
  • Teaching
  • Teacher