چالش ها و فرصت های آموزش شیمی سبز و ارتباط آن با توسعه پایدار

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 گروه شیمی، مرکز آموزش عالی شهید بهشتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

به ­دلیل اهمیت زیاد “شیمی سبز" برای حفظ محیط زیست، جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و ایجاد یک زندگی سالم و طبیعی، در طی چندین دهه­ی گذشته شیمی سبز به­عنوان جزئی مهم در آموزش شیمی ظهور یافته و به­سرعت درحال گسترش است. انواع مواد آموزشی برای تدریس 12 اصل شیمی سبز به دانش­آموزان در مدارس و دانشجویان در دانشگاه­های تمام کشورها ایجاد شده است. با این حال، یک فشار بین­المللی به­سمت توسعه پایدار وجود دارد که مربیان و معلمان شیمی سبز را برای سنجیدن عوامل پیچیده شیمی سبز و در نظر گرفتن عوامل اجتماعیِ پایداری، به چالش کشانده است. در این مقاله، پیشینه­ای از شیمی سبز، آموزش آن و ارتباط آن با توسعه پایدار را بیان نموده، دوره­ها و برنامه­هایی که در سال­های اخیر برای رسیدن به این اهداف تلاش می­کنند و نیز برخی از روش­هایی که برای ارزیابی نتایج فراگیران از دوره­های شیمی سبز مورد استفاده قرار گرفته­اند مورد بررسی قرار می­ گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Challenges and Opportunities for Green Chemistry Education and its Relation with Sustainable Development

نویسندگان [English]

  • Nasim Asghari Lalmi 1
  • Vahid Amani 2
1 Department of Chemistry, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Department of Chemistry, Shahid Beheshti Campus, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Due to the importance of green chemistry in protecting the environment, preventing the destruction of natural resources and creating a healthy and natural life, over the past several decades, green chemistry has emerged as an important component of chemistry education and is rapidly expanding. Various educational materials have been developed to teach the 12 principles of green chemistry to students in schools and universities around the world. However, there is international pressure on sustainable development that challenges educators and teachers of green chemistry to gauge the complexities of green chemistry and to consider social sustainability factors. In this review paper we describes the history of green chemistry, its teaching and its relation to sustainable development, the courses and programs that have been working to achieve these goals in recent years. In addition, some of the methods used to evaluate the learning outcomes of green chemistry courses are discussed and reviewed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Green Chemistry
  • Chemistry Education
  • Sustainable Development
  • Sustainable Chemistry