مروری بر کاربرد نرم افزارهای نقشه مفهومی در تسهیل و بهبود کیفیت آموزش و یادگیری شیمی

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 گروه شیمی، مرکز آموزش عالی شهید بهشتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

یکی از رویکردهای نوین آموزشی که ریشه در دیدگاه شناخت‌گرایی دارد، نقشه مفهومی است. نقشه مفهومی ابزاری برای نمایش اطلاعات در قالب نمودار است که ارتباط  منطقی بین مفاهیم به روشنی در آن قابل مشاهده است. به زبان ساده نقشه مفهومی یک روش ترسیمی، جای­گزین روش یادداشت ‌برداری سنتی است. یادگیری فعال یعنی ارتباط مؤثر بین آن­چه از قبل می‌دانستیم با آن­چه نیاز است بدانیم. با استفاده از نقشه ذهنی، یادگیرنده می‌تواند دانش موجود خود را با مفاهیم جدید بیامیزد، بنابراین یادگیری فعال به­وسیله­ی نقشه مفهومی ارتقاء می‌یابد. همچنین نقشه مفهومی ابزاری مناسب جهت برنامه‌ریزی درسی، ارزشیابی تکوینی، ارزشیابی پایانی و تقویت خلاقیت می‌باشد. نقشه‌های مفهومی را که با استفاده از نرم‌افزارهای Minding Map  مانند Xmind،  Mindomo و  Mindmanager ترسیم می‌شوند، نقشه مفهومی دیجیتالی می­گویند. این نقشه‌ها قابلیت طراحی و ویرایش آسان، ساخت سریع، ذخیره‌سازی و ارسال الکترونیکی آسان را دارند. در این مقاله سعی شده است ضمن ارائه­ی این نرم‌افزارها برای ترسیم نقشه­های مفهومی دیجیتالی و طراحی نقشه‌های مفهومی دیجیتالی از مباحث شیمی، کیفیت یادگیری و یاددهی  شیمی را بهبود یابد. همچنین به‌کارگیری این نقشه‌ها موجب رفع کج‌فهمی و حتی تند‌خوانی نیز می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Overview of the Application of Conceptual Mapping Software in Facilitating and Improving the Quality of Teaching and Learning of Chemistry

نویسندگان [English]

  • Vahid Amani 1
  • Kosar Zamani 2
1 Department of Chemistry, Shahid Beheshti Campus, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Department of Chemistry, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

One of the new cognitive perspectives in education is conceptual mapping. The mapping is a tool to display information in the form of a diagram, in which the logical links among concepts can be clearly visualized. In other words, the conceptual mapping is a graphical method that can replace the traditional note-taking methods. For active learning, effective communication is required between what we already know and what we need to know. By using the mental map, the learners could combine their existing knowledge with the new concepts and therefore active learning is promoted through a conceptual map. The conceptual map is also an appropriate tool for curriculum development, developmental evaluation, final evaluation and creativity enhancement. Conceptual maps drawn in mind mapping software such as Xmind, Mindomo, and Mindmanager are digital concept maps. These drawings are easy to design, build, edit, store and share. In this paper, we have tried to improve the quality of chemistry pedagogy while presenting these softwares to draw up conceptual digitization maps and designing conceptual digital maps of the topics of chemistry. Also, applying these maps will limit common misunderstandings and improve speed reading.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive view
  • Digital Conceptual maps
  • Minding Map software