فراهم سازی بستر مناسب برای ارتباط بین آموزش شیمی و صنعت در دانشگاه فرهنگیان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، یزد، ایران

چکیده

ارتباط دانشگاه و صنعت یکی از شاخص ترین عوامل رسیدن به توسعه محسوب می شود به گونه ای که توسعه جوامع مختلف به میزان بسیار زیادی به ارتباط میان این دو بخش وابسته شده است.  به بیان دیگر، دستیابی به توسعه ملی، توجه به رابطه صنعت و دانشگاه را ایجاب می کند؛ برای دستیابی به اهداف آموزشی نیازمند نیروهای متخصص و کارآمد می باشد. بنابراین دانشگاه فرهنگیان که به تعلیم دانشجو معلمان می پردازد و در نهایت آموزش و پرورش که مسئول پرورش استعداد و خلاقیت دانش آموزان می باشند، باید با برنامه ریزی در بستر مناسب برای ارتباط بین آموزش شیمی و صنعت در برنامه های درسی همت گمارند. جامعه آماری این پژوهش را دانشجو معلمان آموزش شیمی دانشگاه فرهنگیان به تعداد 150 نفر تشکیل می دهند. حجم نمونه شامل 108 نفر می باشند. نمونه با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه ای یک مرحله ای انجام گرفت. ابزارهای اندازه گیری پرسشنامه بود که با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی و درصد) ، آزمون استنباطی همبستگی پیرسون ، فریدمن و نرم افزارهای آماری متداول مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.  نتایج نشان داد برای ارتباط بین آموزش شیمی و صنعت بهتر است بستر مناسبی برای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان فراهم گردد تا ارتباط صنعت با آموزش و پرورش افزایش یابد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Providing a Suitable Platform for the Relationship between Chemistry Education and Industry at the Farhangian University

نویسنده [English]

  • Sedighe Nazemian
Department of Science, Farhangian University, Yazd, Iran
چکیده [English]

The relationship between university and industry is one of the most important factors for development. The development of various societies is highly dependent on the relationship between these two sectors. Therefore, the Farhangian University, which deals with the teaching of student teachers, and ultimately the educational system that is responsible to raise the students' talents and creativity. They must be committed to planning in the appropriate context for the relationship between chemistry and industry education in curriculum. The statistical population of this study consists of 150 student teachers of chemistry at Farhangian University. The samples were taken using a one-stage random cluster sampling (108 students). Descriptive statistics (frequency and percentage), Pearson correlation, Friedman test and common statistical softwares were used to analyze the data obtained by questionnaire measurement tool. The results showed that for the link between chemistry education and industry, we should provide a suitable basis for the students of the university to increase the relation between industry and education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Chemistry Education
  • Industry
  • student teachers
  • Education
  • Farhangian University