شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر انتخاب رشته شیمی توسط دانش‌آموزان با استفاده از رویکرد نظریه داده ‌بنیاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665، تهران، ایران

چکیده

یکی از انتخاب‌های حیاتی جوانان پس از پایان تحصیلات متوسطه، انتخاب رشته تحصیلی است که تأثیر زیادی بر آینده شغلی آنها دارد. این مطالعه به طراحی یک مدل مفهومی برای شناسایی و تبیین عوامل مؤثر بر جذب دانش‌آموزان به رشته شیمی می‌پردازد. پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد کیفی و روش نظریه داده‌بنیاد، به تحلیل شاخص‌ها و مؤلفه‌های تأثیرگذار بر انتخاب رشته شیمی و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان مستعد پرداخته است. برای گردآوری اطلاعات در بخش کیفی تحقیق، از مصاحبه‌های ژرف‌نگر به‌صورت هدایت کلیات و نیمه‌ساختار یافته استفاده شد و تجزیه و تحلیل اطلاعات در راستای طراحی مدل کیفی پژوهش به ‌روش استراوس و کوربین صورت گرفت. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و گلوله‌برفی، پس از مصاحبه با 23 فارغ‌التحصیل رشته شیمی، 16 مشاور تحصیلی، و 18 استاد دانشگاه رشته شیمی نتایج به مرحله اشباع رسید. نتایج تحلیل داده‌های به دست آمده از مصاحبه‌ها طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به ایجاد مدل پیشنهادی جهت شناسایی عوامل موثر بر جذب دانش‌آموزان به رشته شیمی بر مبنای نظریه‌پردازی داده‌بنیاد منجر شد. نتایچ بر اساس مدل مفهومی نشان داد که در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان به رشته شیمی باید به مؤلفه‌های آموزشی، توسعه فرصت‌های شغلی، تبلیغات و آگاهی‌بخشی، ترویج تحقیق و توسعه، سیاست‌های حمایتی، توسعه فناوری و نوآوری، فرهنگ‌سازی و تغییر نگرش جامعه، و نقش افراد مؤثر در زندگی دانش‌آموز توجه شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Grounded Theory Study on Factors Influencing Students’ Choice of Chemistry as a Field of Study

نویسندگان [English]

  • Amir Hossein Cheshme Khavar
  • Mohammad Hossein Darvishnejad
Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
چکیده [English]

One of the critical decisions young individuals face after completing secondary education is choosing an academic discipline, which significantly impacts their future career paths. This study focuses on designing a conceptual model to identify and explain the factors influencing students' attraction to the chemistry discipline. Employing a qualitative approach and grounded theory methodology, the research analyzes the indicators and components affecting the selection of chemistry as a field of study and the academic guidance of talented students. For data collection in the qualitative phase, in-depth, semi-structured interviews with general guidance were conducted, and data analysis was performed using the Strauss and Corbin method to develop the qualitative research model. Through purposive and snowball sampling, interviews were conducted with 23 chemistry graduates, 16 academic advisors, and 18 university chemistry professors until data saturation was achieved. The analysis of data obtained from the interviews, through open, axial, and selective coding processes, resulted in the development of a proposed model for identifying factors influencing students' attraction to the chemistry discipline based on grounded theory. The findings, based on the conceptual model, indicate that guiding students toward the chemistry discipline requires attention to educational components, job opportunity development, promotion and awareness-raising, fostering research and development, supportive policies, technology and innovation development, culturalization and societal attitude change, and the role of influential individuals in students' lives.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Chemistry
  • Field selection
  • Grounded Theory
  • Conceptual Model
  • Academic guidance