آموزش شیمی با استفاده از داربست‌زنی: یک مرور نظام‌مند

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۱۴۶۶۵-۸۸۹، تهران، ایران

2 مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: داربست‌زنی یکی از روش‌های تدریس مؤثر است که می‌تواند در زمینه آموزش شیمی با توجه به ماهیت انتزاعی بسیاری از مفاهیم آن مورد استفاده قرار گیرد. هدف از این مطالعه ارائه خلاصه‌ای از تحقیقات گزارش شده در زمینه آموزش مفاهیم شیمی، به خصوص در حوزه شیمی آلی و آزمایشگاهی، با استفاده از داربست‌زنی، برای مدرسان آموزش شیمی است. روش‌ها‌: پژوهش حاضر به روش مرور نظام‌مند با استفاده از منابع معتبر انجام شده است. در سه پایگاه داده دانشگاهی شامل اسکوپوس، اریک (پایگاه‌های انگلیسی) و پایگاه داده الکترونیک جهاد دانشگاهی (پایگاه فارسی) با استفاده از کلیدواژه‌های Scaffolding و داربست‌زنی و نظایر آن‌ها در مرحله اول و کلیدواژه‌هایی مانند Chemistry، Organic شیمی، آلی در مرحله دوم، جستجو انجام شد. 304 مقاله منتشر شده بین سال‌های 2011 و 2024 که تأکید بر دیدگاه‌های آموزشی و کاربردی در زمینه داربست‌زنی داشتند، در بررسی اولیه انتخاب شدند که پس از غربالگری‌های لازم، تعداد 20 مقاله نهایی شد. یافته‌ها: نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که داربست‌زنی صرفاً به معنای یادگیری با حمایت معلم نیست، بلکه پشتیبانی خاص و ایجاد موقعیتی است که به دانش‌آموزان نوعی فشار آموزشی مثبت اعمال می‌کند و آن‌ها را قادر می‌سازد تا در سطح بالاتری از عملکرد، کار کنند. زمانی که معلم نمی‌داند که فهم ناقص دانش‌آموز مربوط به کدام قسمت از درس است با استفاده از داربست‌زنی می‌تواند به حمایت دانش‌آموز بپردازد و این یک مزیت مهم روش آموزش با استفاده از داربست‌زنی است. نتیجه‌گیری: بررسی حاضر نشان می‌دهد که اگرچه آموزش با استفاده از داربست‌زنی نسبتاً وقت‌گیر است، ولی برای آموزش بسیاری از مفاهیم مشکل و انتزاعی، به ویژه مفاهیم شیمی آلی و آزمایشگاهی، بسیار کارآمد بوده و مدرسانی که درگیر آموزش شیمی هستند متناسب با نوع مسئله و توانایی یادگیرنده‌ها می‌توانند از این روش‌ها استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Teaching chemistry using scaffolding: a systematic review

نویسندگان [English]

  • Ebrahim Zarei Kiasari 1
  • Roghayeh Hossein Nia 2
  • Ehsan Alinia Bengar 3
1 Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
2 Lecturer at Farhangian University, Tehran, Iran
3 Ph.D. Student, Department of Curriculum Planning, Tehran University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: Scaffolding is a useful teaching approach that can be applied in chemistry education, since many concepts of chemistry are abstract in nature. The purpose of this study is to provide a summary of reported research in the field of teaching chemistry concepts, especially in the field of organic and laboratory chemistry, using scaffolding, for chemistry teachers. Methods: An investigate was carried out in three academic databases including Scopus, ERIC (English databases) and the Electronic Database of Academic Jihad (Persian database) using the keywords Scaffolding and related terms in the first stage and keywords such as Chemistry, Organic in the second stage. 304 articles published between 2011 and 2024, which emphasized educational and practical perspectives on scaffolding, were selected in the initial review, and after the necessary screening, 20 articles were finalized. Findings: The results of the study show that scaffolding does not simply mean learning with teacher support, but rather specific support and the creation of a situation that applies a kind of positive educational pressure to students and enables them to work at a higher level of performance. When the teacher does not know which part of the lesson the student's incomplete understanding is related to, she can support the student by using scaffolding, and this is an important advantage of the scaffolding teaching method. Conclusion: The present study shows that although teaching using scaffolding is relatively time-consuming, it is very effective for teaching many difficult and abstract concepts, especially organic and laboratory chemistry, and teachers involved in teaching chemistry can use these methods according to the type of problem and the ability of the learners.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Scaffolding
  • Scaffolded learning
  • Chemistry education
  • Problem solving
  • Organic chemistry