استفاده از الگوی تدریس 5E برای آموزش واکنش‌های اکسایش و کاهش

نویسنده

گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.48310/chemedu.2023.4362

چکیده

            یکی از اهداف اصلی آموزش و پرورش در زمینه آموزش علوم ایجاد توانایی کاوشگری، آفرینندگی و ابتکار در دانش­آموزان است. رشد این توانایی­ها تنها از طریق روش­های تدریس فعال میسر است. یکی از الگوهایی که می­تواند نگرش علمی را در دانش­آموزان پرورش دهد و راه­های کشف مسائل را بیاموزد، الگوی ساخت­گرایی­ است. رویکرد آموزش مبتنی بر ساخت­گرایی رویکردی است که دانش­آموزان را در فرآیند یادگیری قرار می­دهد  و چنانچه این روش به درستی طراحی واجرا گردد این توانایی را دارد که در دست یابی به مهارت­های شناختی از قبیل تفکر خلاق و استدلال علمی نقش مهمی ایفا کند. در این مقاله با استفاده از الگوی تدریس ساخت­گرایی 5E به آموزش مفهوم واکنش­های اکسایش-کاهش از کتاب شیمی دوازدهم پرداخته خواهد شد. نتایج این بررسی نشان می­دهد که درس شیمی با توجه به ماهیت تجربی، پژوهشی و آزمایشگاهی­ای که دارد پتانسیل و کارایی بالایی برای به کار بستن الگوی 5E دارد. در این رویکرد فراگیران با اشتیاق و انرژی در امر یادگیری مشارکت می­کنند و مجموع فعالیت­های انجام شده باعث افزایش کاووشگری و خلاقیت آن­ها می­شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Using the 5E model to teach oxidation and reduction reactions

نویسنده [English]

  • Amir Hossein Cheshme Khavar
Department of Chemistry Education, Farhangian University,Tehran, Iran
چکیده [English]

One of the main goals of education in the field of science education is to develop the ability to explore, creativity and initiative in students. The development of these abilities is possible only through active teaching methods. One of the models that can develop a scientific attitude in students is the instruction model. The education approach based on the instruction model is an approach that places students in the learning process, and if this method is designed and implemented correctly, it can play an important role in acquiring cognitive skills such as creative thinking and scientific reasoning. In this paper, we will investigate the concept of oxidation-reduction reactions from the class 12 chemistry textbook using the 5E instruction model. The results show that the chemistry course has a high potential and efficiency for applying the 5E model due to its experimental, research and laboratory nature. In this approach, students participate in learning with enthusiasm and energy, and the total of the activities increases their exploration and creativity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Instruction
  • 5E teaching model
  • Active teaching method
  • Electrochemistry