استفاده از روش های فعال تدریس در آموزش‌های مجازی

نویسنده

گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.48310/chemedu.2023.4361

چکیده

            با شیوع جهانی ویروس کرونا، کلاس­های حضوری در اکثر نقاط جهان تعطیل شد و جای خود را به آموزش­های مجازی داد. در حالی­که آموزش از راه دور برای همه مدرسان یک چالش بود، عدم بازدهی کلاس­ها و عدم مشارکت فراگیران به یک چالش بزرگ­تر تبدیل شده بود. بنابراین از همان ابتدا، نیاز به یافتن روش­های نوآورانه در تدریس و ارزشیابی دانشجویان و دانش­آموزان کاملا حس می­شد. رویکردهای تدریس مورد استفاده برای  در آموزش های مجازی عمدتا بر پایه روش های غیر فعال بوده است که تعامل بین مدرس و فراگیر را محدود می­کرد. مشکلات زیر­ساختی اینترنت و بسترهای آنلاین هم این مشکل را بیش از پیش تشدید می­کرد. اگرچه خطرات کووید کاهش یافته است، اما شیوع سایر بیماری­های همه­گیر جدید در آینده امکان­پذیر است، که این موضوع توجه بیشتر به دوره­های آنلاین و ارتقای آن­ها و برطرف کردن نقایص این دوره­ها را طلب می­کند. در این مطالعه به بررسی میزان کارآمدی یک روش فعال تدریس در آموزش مجازی می­پردازیم. نتایج نشان داد با وجود محدودیت­ها، استفاده از روش فعال یادگیری به مشارکت بیشتر فراگیران و بازدهی بیشتر آموزشی نسبت به روش سخنرانی منجر شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Using active teaching methods in virtual education

نویسنده [English]

  • Amir Hossein Cheshme Khavar
Department of Chemistry Education, Farhangian University,Tehran, Iran
چکیده [English]

With the global outbreak of COVID-19, there was an immediate shutdown of face-to-face classes and a sudden shift to online learning. While remote learning was a challenge for instructors, the the inefficiency of classes and the lack of participation of learnershad become a bigger challenge. Therefore, to find innovative methods for teaching and assessment of students was compeletly felt. The teaching approaches used in virtual education were mainly based on inactive methods that limited the interaction between the teacher and the learner. The infrastructure problems of the Internet and online platforms aggravated this problem even more. In this study, we investigate the effectiveness of an active teaching method in virtual education. The results showed that despite the limitations, the use of the active learning method led to more participation of learners and more educational efficiency than the lecture method.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Virtual education
  • Active method
  • lecture