مدل مفهومی عوامل موثر بر یادگیری از طریق بازی در آموزش شیمی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889- 14665، تهران، ایران

چکیده

زمینه و اهداف: این پژوهش، با بهره‌گیری از رویکرد کیفی و نظریه داده‌بنیاد، به طراحی یک مدل مفهومی برای شناسایی و تبیین عوامل کلیدی، راهبردها و پیامدهای یادگیری از طریق بازی در آموزش شیمی می­پردازد. روش: با استفاده از تحلیل دیدگاه‌های مشارکت‌کنندگان، شاخص‌ها و مؤلفه‌های کلیدی این شیوه آموزشی به‌صورت نظام‌مند استخراج گردیده­اند. داده‌های این پژوهش از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با ۱۵ متخصص آشنا با بازی‌وارسازی، به روش نمونه‌گیری هدفمند و گلوله‌برفی جمع‌آوری شد و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. تحلیل داده‌ها با رویکرد استراوس و کوربین، طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفت. یافته ­ها: نتایج تحلیل داده­ها به ارائه یک مدل پیشنهادی منجر شد که عوامل کلیدی مؤثر بر یادگیری شیمی از طریق بازی‌وارسازی را در دسته‌بندی کرده و ارتباط پویای میان آن‌ها را نشان می‌دهد. یافته‌های پژوهش بر اهمیت توازن آموزش و سرگرمی تأکید دارد و نشان می‌دهد که تبدیل مفاهیم انتزاعی به بازی‌های روایت‌محور می‌تواند یادگیری و مشارکت دانش‌آموزان را افزایش داده و مبنایی برای طراحی ابزارهای آموزشی کارآمد قرار گیرد. نتیجه ­گیری: بازی­وارسازی با ایجاد محیطی تعاملی و انگیزشی، فرآیند یادگیری را پویاتر می‌کند. این روش از طریق پاداش، رقابت و تعامل، درک عمیق‌تر و ماندگاری مطالب را تقویت کرده و مهارت‌های حل مسئله و تفکر خلاق را در دانش‌آموزان تقویت می­کند. مدل مفهومی ارائه‌شده در این پژوهش چارچوبی برای طراحی بازی‌های آموزشی در شیمی و بهبود روش‌های یادگیری مبتنی بر بازی فراهم می­کند. این مدل با کاهش شکاف میان نظریه‌های عمومی بازی‌وارسازی و نیازهای خاص این رشته، به طراحی تجربیات یادگیری موثرتر در آموزش شیمی کمک می‌کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A conceptual model of factors affecting gamification in chemistry education

نویسنده [English]

  • Amir Hossein Cheshme Khavar
Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
چکیده [English]

Background and Objective: This study employs a qualitative approach based on Grounded Theory to develop a conceptual model for identifying and explaining the key factors, strategies, and outcomes of game-based learning in chemistry education.  Materials and Methods: The key indicators and components of this educational approach have been systematically identified through the analysis of the participants' perspectives. Data were collected via semi-structured interviews with 15 experts knowledgeable in gamification, using purposive and snowball sampling until theoretical saturation was achieved. The data analysis followed the Strauss and Corbin approach, involving open, axial, and selective coding processes. Findings: The findings led to the development of a model that categorizes the key factors influencing chemistry learning and illustrates the dynamic relationships among them. The study highlights the importance of an optimal balance between education and entertainment, demonstrating that transforming abstract concepts into narrative-driven games can enhance student engagement and learning, providing a foundation for designing effective educational tools. Conclusion: Gamification enhances the learning process by creating an interactive, motivating environment. Through rewards, competition, and engagement, it promotes deeper understanding, retention of material, and strengthens students' problem-solving and creative thinking skills. The conceptual model presented in this research provides a framework for designing educational games in chemistry and improving game-based learning methods. By bridging the gap between general gamification theories and the specific needs of chemistry education, this model contributes to the design of more effective learning experiences in this field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Game
  • Chemistry Education
  • Grounded Theory
  • Conceptual Model
  • Learning