اثربخشی آموزش مهارت‌های شناخت خود بر هیجان‌های تحصیلی مثبت و منفی و کفایت اجتماعی دانش‌آموزان دوره متوسطه رشته علوم تجربی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

2 گروه روانشناسی و تکنولوژی آموزشی، دانشگاه بین‌الملی چابهار، چابهار، ایران

چکیده

زمینه و اهداف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت­ های شناخت خود بر هیجان‌های تحصیلی مثبت و منفی و کفایت اجتماعی دانش‌آموزان دوره متوسطه رشته علوم تجربی بود. روش: طرح پژوهش نیمه ­آزمایشی و از نوع طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش ­آموزان رشته علوم تجربی دوره متوسطه دوم شهرستان چابهار در سال تحصیلی 1404-1403 بودند که برای نمونه ­گیری در این پژوهش از بین مدارس دوره متوسطه شهرستان مدرسه (دبیرستان دانا و توانا) به صورت در دسترس انتخاب شد که از این مدرسه پس از اعمال ملاک ­های خروج، 50 نفر شرکت­ کننده در پژوهش به صورت کلاس‌های از قبل شکل گرفته به عنوان دو گروه 25 نفری آزمایش و گواه قرار گرفتند. برای جمع­ آوری داده‌ها از پرسش‌نامه کفایت اجتماعی فلنر و همکاران (1990) و هیجان­ های تحصیلی پکران و همکاران (2006) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره انجام گرفت. یافته ­ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت‌های شناخت خود بر کفایت اجتماعی و هیجان‌های مثبت و منفی دانش آموزان تأثیر دارد و باعث افزایش کفایت اجتماعی و هیجان‌های تحصیلی مثبت و کاهش هیجان­ های منفی در دانش‌آموزان می­شود. نتیجه‌گیری:  توجه به مهارت‌های شناخت خو­د و آموزش آن نقش مهمی در بهبود متغیرهای کفایت اجتماعی و هیجان ­های تحصیلی دانش‌آموزان دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of training self-awareness skills with positive and negative academic emotions and social competence of high school students majoring in experimental sciences

نویسندگان [English]

  • Jafar Bahadori Khosroshahi 1
  • Zobeir Samimi 2
1 Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran
2 Department of Psychology and Educational Technology, Chabahar International University, Chabahar, Iran
چکیده [English]

Background and Objectives: The aim of the present study was to investigate the effectiveness of self-awareness skills training on positive and negative academic emotions and social competence of high school students majoring in experimental sciences. Method: The research design is a quasi-experimental pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of this study included all students majoring in experimental sciences in the second year of secondary school in Chabahar city in the academic year 2024-2025. The sampling method for this study was selected from the secondary schools of Madrasa city (Dana and Tavana High Schools) on an accessible basis. After applying the exclusion criteria, 50 participants were randomly selected from this school and were randomly assigned to two experimental and control groups of 25. The social competence questionnaire of Felner et al. (1990) and the academic emotions of Pekran et al. (2006) were used to collect data. Data analysis was performed using multivariate analysis of covariance. Findings: The results of the study showed that training self-awareness skills has an effect on students' social competence and positive and negative emotions, and increases social competence and positive academic emotions and reduces negative emotions in students. Conclusion: Paying attention to self-awareness skills and training them plays an important role in improving the variables of social competence and academic emotions of students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Positive academic excitement
  • negative academic excitement
  • social competence
  • self-awareness
  • Experimental sciences