بررسی کج فهمی های دانش آموزان پایه یازدهم در مفاهیم ایزومری و نام گذاری هیدروکربن ها با روش ارزشیابی مفهومی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران

2 پژوهشگر پسادکتری، گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: درس شیمی یکی از دروس علوم تجربی است که بسیاری از دانش­ آموزان برای یادگیری آن با مشکل کج­ فهمی مواجه هستند. لذا شناخت و رفع کج ­فهمی آن­ها در یادگیری درس شیمی دارای اهمیت بسیار زیادی است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی کج­ فهمی ­های دانش­ آموزان پایه یازدهم درباره مفاهیم ایزومری و نام­ گذاری هیدروکربن­ها با روش ارزیابی مفهومی انجام ‌شده است. روش‌ها‌: نوع پژوهش، بنیادی است و داده­های آن با روش توصیفی پیمایشی گردآوری شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه  دانش آموزان پایه یازدهم رشته­ های تجربی و ریاضی مدارس شهر تهران و شهرستان­ های استان تهران در سال تحصیلی 1404-1403 است. حجم نمونه پژوهش شامل 265 دانش‌آموز دختر و 283 دانش‌آموز پسر است که به صورت تصادفی و به روش نمونه ­گیری به شیوه نمونه در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از آزمون تشخیصی حاوی 8 سؤال چهار گزینه ­ای استفاده شد. روایی آزمون توسط 15 نفر از استادان و دبیران شیمی تأیید و با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ به مقدار 0.84، پایایی سؤالات آزمون اثبات شد. تحلیل داده ­ها با استفاده از نرم ­افزار IBM SPSS Statistics 26  انجام شد. یافته‌ها:  بازبینی محتوای بخش ایزومری و نام­گذاری هیدروکربن­ های کتاب درسی شیمی یازدهم و همچنین شیوۀ تدریس معلمان با دقت کافی و توجه ویژه پیشنهاد می­شود. نتیجه‌گیری:   نتایج نشان داد که 16.9% و 11.9% دانش­ آموزان پایه یازدهم به ­ترتیب در مفاهیم ایزومری و نام­گذاری هیدروکربن­ها دچار کج­ فهمی هستند. بیشترین کج­ فهمی در مفهوم ایزومری در زمینه تشخیص ایزومری در گروه‌های عاملی و در مفهوم نام­ گذاری هیدروکربن­ ها در زمینه تشخیص زنجیر اصلی شناسایی شد. بررسی ­ها نشان داد که تفاوت معناداری بین میانگین کج­ فهمی دانش­ آموزان دختر و پسر درباره مفاهیم ذکرشده وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the misconceptions of 11th grade high school students about the concepts of isomerism and naming hydrocarbons using conceptual evaluation method

نویسندگان [English]

  • Vahid Amani 1
  • Hakimeh Teymourinia 2
1 Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
2 Postdoctoral researcher, Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
چکیده [English]

The present study aims to investigate the misconceptions of 11th grade students regarding the concepts of isomerism and hydrocarbon nomenclature. To conduct this research, a total of 548 students (265 girls and 283 boys) from various schools in Tehran and other cities within Tehran Province were randomly selected. Data collection was carried out using a diagnostic test consisting of eight multiple-choice questions. The validity of the test was confirmed by 15 faculty members from Farhangian University and high school chemistry teachers, and its reliability was established with a Cronbach’s alpha coefficient of 0.84. A conceptual assessment method was employed to evaluate students’ understanding. Data analysis was performed using SPSS 26. The results indicated that 16.9% and 11.9% of 11th-grade students exhibited misconceptions in the concepts of isomerism and hydrocarbon nomenclature, respectively. The most common misunderstanding in isomerism was related to recognizing functional group isomers, while in hydrocarbon nomenclature, the primary misconception involved identifying the main chain. An analysis of the effect of gender on students’ misconceptions in these areas revealed no significant difference between the mean misconceptions of male and female students. Based on these findings, it is recommended that the content of the isomerism and hydrocarbon nomenclature sections in the 11th-grade chemistry textbook be reviewed and that teachers’ instructional methods be carefully reconsidered to address these misconceptions effectively.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Conceptual evaluation isomerism
  • 11th grade students
  • misconceptions
  • nomenclature of hydrocarbons