یادگیری عمیق سینتیک شیمیایی با استفاده از مفاهیم فیزیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: مقاله حاضر به بررسی رابطه بین مفاهیم فیزیک در آموزش مفاهیم شیمی، به‌ویژه اهمیت درک اصول فیزیکی در آموزش سینیتیک شیمیایی می‌پردازد. هدف این مطالعه شناسایی و تبیین تأثیر عوامل مختلف مانند دما، کاتالیست‌ها، و غلظت بر سرعت واکنش‌ها می‌باشد، به‌گونه‌ای که این درک بتواند به بهبود فرآیندهای آموزشی در این حوزه کمک کند. روش‌ها: در این تحقیق از یک رویکرد تجربی و تحلیلی استفاده شده است. آزمایش‌هایی برای بررسی تأثیر دما، فشار، غلظت واکنش‌دهنده‌ها و نوع کاتالیست‌ها انجام شد. تغییرات دما در محدوده ۲۰ تا ۸۰ درجه سانتی‌گراد، فشار از ۱ تا ۵ اتمسفر، و تغییرات غلظت واکنش‌دهنده‌ها به‌طور سیستماتیک از 0.1 تا 2 مولار مورد بررسی قرار گرفته، و جمع‌آوری داده‌ها از طریق اندازه‌گیری زمان واکنش و تغییرات غلظت مواد انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان دادند که در اثر افزایش دما، انرژی جنبشی مولکول‌ها افزایش یافته و در نتیجه واکنش‌ها با سرعت بیشتری انجام شود. همچنین نتایج نشان می‌دهند استفاده از کاتالیست‌ها باعث کاهش انرژی فعال‌سازی و افزایش سرعت واکنش‌ها می‌شود. نتایج به‌وضوح نشان دادند که غلظت واکنش‌دهنده‌ها، به‌عنوان یک فاکتور مهم، تأثیر بسزایی بر سرعت واکنش‌ها داشته، و این یافته‌ها پیوندهای میان مفاهیم فیزیکی و شیمیایی را تأیید می‌کند. نتیجه‌گیری: به‌طور کلی، این مقاله بر یک رویکرد میان‌رشته‌ای تأکید دارد که می‌تواند به درک عمیق‌تری از مفاهیم علمی کمک کند و در طراحی و پیش‌بینی رفتار واکنش‌های شیمیایی در کاربردهای واقعی دارای اهمیت باشد. بهبود آموزش علوم از طریق ادغام مفاهیم فیزیک و شیمی می‌تواند نسل جدیدی از دانش‌آموزان را برای موفقیت در حوزه‌های علمی و صنعتی آماده سازد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Deep Learning of Chemical Kinetics Using Physics Concepts

نویسندگان [English]

  • Naser Karimi
  • Marziyeh Yahyavi
Department of Physics Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
چکیده [English]

This article examines the relationship between physics concepts in teaching chemistry concepts, especially the importance of understanding physical principles in teaching chemical kinetics. The aim of this study is to identify and explain the effect of various factors such as temperature, catalysts, and concentration on the rate of reactions, so that this understanding can help improve educational processes in this area. An experimental and analytical approach was used in this research. Experiments were conducted to investigate the effect of temperature, pressure, concentration of reactants, and type of catalysts. Temperature changes in the range of 20 to 80 ° C, pressure from 1 to 5 atmospheres, and changes in the concentration of reactants were systematically investigated from 0.1 to 2 molar, and data collection was carried out by measuring reaction time and changes in the concentration of substances. The results showed that as the temperature increased, the kinetic energy of molecules increased, resulting in faster reactions. The results also show that the use of catalysts reduces the activation energy and increases the rate of reactions. The results clearly showed that the concentration of reactants, as an important factor, has a significant effect on the rate of reactions, and these findings confirm the links between physical and chemical concepts. Overall, this article emphasizes an interdisciplinary approach that can help to gain a deeper understanding of scientific concepts and is important in designing and predicting the behavior of chemical reactions in real applications. Improving science education by integrating physics and chemistry concepts can prepare a new generation of students for success in scientific and industrial fields.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Chemical Kinetics
  • Reaction Rates
  • Physical Concepts
  • Multidisciplinary Approach
  • Experimental Models