احمدی، پروین؛ مهران، گلنار؛ جوادی، مرضیه (1392). فرایند تغییر برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی از سال 1373 تا سال 1391. همایش ملی انجمن مطالعات درسی ایران (تغییر در برنامه درسی دورههای تحصیلی آموزش و پرورش).
احمدی، غلامعلی (1385). بررسی میزان همخوانی و هماهنگی بین سه برنامه درسی قصد شده، اجرا شده و کسب شده در برنامه جدید آموزش علوم دوره ابتدایی. تعلیم و تربیت، 22(2)، 51-92.
استادحسنلو، حسین؛ فرجی، زلیخا؛ شکر اللهی، رقیه (1391). تحلیل محتوای کتابهای علوم تجربی چهارم وپنجم براساس اهداف آموزشی مریل. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 9(33)،116-130.
آقازاده، احمد (1385). مسائل آموزش و پرورش ایران، انتشارات سمت، تهران.
اکبرزاده، زهره؛ شیرازی، رضا؛ غیجی، مبینا؛ نظری، آرزو؛ مهدوی، سمانه (1401). تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایة چهارم ابتدایی براساس الگوی مریل، مطالعات آینده پژوهی و سیاستگذاری. 8(26)، 77-83.
براهویی مقدم، محمد (1399). تحلیل محتوای بخش زیستشناسی کتا بهای علوم تجربی دوره متوسطه اول بر اساس الگوی طراحی آموزشی مریل. پژوهش در آموزش زیست شناسی، 2(5)، 1-17.
بکتاش، مهدی؛ گودرزی، حمید (1400). تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی ششم ابتدایی براساس الگوی طراحی آموزشی مریل. مجموعه مقالات هفتمین همایش ملی پژوهش های نوین در حوزه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی ایران.
بهرامی، عبدالله؛ رستگارپور، حسن (1394). مطالعه تحلیلی طراحی آموزشی دیوید مریل. فناوری های آموزشی در یادگیری، 1(4)،87-61.
ذوالفقاری، مهدیه؛ ذوالفقاری، منیره (1392). شیمی سبز، چشم انداز و کاربرد. هشتمین کنفرانس آموزش شیمی ایران، دانشگاه سمنان.
ریاحی، فاطمه؛ رضاییان، لیلا (1399). تحلیل محتوای کتاب زیستشناسی سال دوازدهم تجربی براساس اهداف آموزشی مریل. پویش در آموزش علوم پایه، 6(19)، 48-57.
طاووسی، رقیه؛ سعدی، پری؛ صالحی، محمدرضا (1400). تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی برا اساس الگوی مریل. پویش در آموزش علوم پایه، 7(24)، 20-31.
علی اکبری، مصطفی؛ علی نیا بنگر، احسان (1399). تحلیل محتوای بخش شیمی کتاب های درسی علوم دوره متوسطه اول به روش مریل. هفتمین کنفرانس بینالمللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی، تفلیس، گرجستان.
فراست، حسین؛ امیری، محمدامین (1398). تحلیل محتوای کتاب های علوم تجربی اول, دوم و سوم ابتدایی براساس الگوی نمایش اجزای مریل. پویش در آموزش علوم پایه، 5 (16)، 50–62.
فهندژ سعدی، پری؛ افلاکی فرد، حسین (1401). تحلیل محتوای کتب علوم تجربی ابتدایی دوره دوم براساس مولفههای فعال و غیرفعال ارکان دروس. پویش در آموزش علوم پایه، 8(29)، 12-37.
قادری، مصطفی (1388). تحلیل تطبیقی کتابهای درسی و راهنمای معلم علوم دوره ابتدایی ایران و کتاب-های درسی علم در هر زمان. علوم تربیتی ، 5(1)، 3-22.
مختار نژاد عربی، حسن ( 1387). بررسی ارتباط عمودی محتوای کتب درسی شیمی (1 2، 3، و پیش دانشگاهی) رشته علوم تجربی و ریاضی فیزیک متوسطه، پایاننامه کارشناسی ارشد- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
نوریان، محمد؛ سالم، صدیقه (1394). چگونگی ارتباط متن و تصویر در کتابهای درسی علوم پایه دوم و ششم ابتدایی ایران در سال تحصیلی 92 ـ 91. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 46(12)، 104-116.
نیکدل، نسرین؛ مسلمی پوراللمی، پری (1394). تحلیل محتوای کتاب جدیدالتالیف علوم هفتم بر اساس الگوی آموزشی مریل. شانزدهمین کنفرانس آموزش فیزیک ایران و ششمین کنفرانس فیزیک و آزمایشگاه. دانشگاه لرستان.
وکیلی، زهرا؛ شیرازی، رضا؛ وکیلی، الهه (1401). تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی به روش ویلیام رومی در سال تحصیلی1400-1401، مطالعات آینده پژوهی و سیاستگذاری، 8(26)، 108-113.
Chin, C., Osborne, J. (2013). Students' questions: A potential resource for teaching and learning science. Studies in Science Education, 49(2), 129-161.
Ching, T., Himmelstein, D. S., Beaulieu-Jones, B. K. (2018). Opportunities and obstacles for deep learning in biology and medicine. Journal of the Royal Society Interface, 15(141).
Fullan, M. (2013). Leadership in a culture of change. John Wiley & Sons, Inc.
Klein, P., & Kirkpatrick, L. (2017). Textbook evaluation and the process of textbook approval. Education and Science, 42(191), 127-144.
Merrill, D., Robert, A., Reiser, A., Carr-Chellman, J., (2007). Trends and Issues in Instructional Design and Technology, 2nd Ed. Pearson Prentice Hall.
Quinn, J., McEachen, J., Fullan, M. (2019). Dive into deep learning: Tools of engagement. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.