پیش‌بینی خودکارآمدی شیمی بر اساس ادراک از محیط یادگیری و خودپنداره‌ تحصیلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه روان شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: خودکارآمدی تحصیلی و عوامل موثر در آن به عنوان متغیری تعیین کننده در موفقیت تحصیلی دانش­ آموزان، در پژوهش­ های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. هدف این پژوهش، پیش بینی خودکارآمدی شیمی بر اساس ادراک از محیط یادگیری و خودپنداره تحصیلی در دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه بود.  روش‌ها‌: روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. از جامعه آماری دانش ­آموزان رشته علوم­ تجربی مدارس متوسطه دوم آموزش و پرورش ناحیه 5 شهر تبریز، نمونه آماری 242 نفری از دانش آموزان به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. دانش­ آموزان به وسیله پرسشنامه ­های خودپنداره‌ تحصیلی لی­یو و وانگ، ادراک از جو مدرسه تریکت و موس و پرسشنامه‌ خودکارآمدی شیمی اوزونتیریاکی و آیدین مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده ­های به دست آمده با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان می­ دهد که رابطه بین مولفه ­های ادراک از محیط یادگیری و خودکارآمدی شیمی معنی دار است. همچنین بین خرده­ مقیاس ­های خودپنداره تحصیلی (اعتماد تحصیلی  و تلاش تحصیلی) و خودکارآمدی شیمی در دانش­آموزان رابطه معنی ­داری وجود دارد. خرده­ مقیاس ­های خودپنداره تحصیلی و مولفه ­های ادراک از محیط یادگیری می­ توانند 36 درصد تغییرات خودکارآمدی شیمی را پیش­ بینی کنند. در بین متغیرهای پیش بین خرده­ مقیاس اعتماد تحصیلی خودپنداره، بالاترین قدرت پیش­ بینی را دارد و بعد از آن به ترتیب مولفه­ های خودمختاری، ثبات قوانین و حمایت همسالان ادارک از محیط یادگیری قرار دارند. قدرت پیش­ بینی در  خرده­ مقیاس تلاش تحصیلی و مولفه حمایت معلم معنی ­دار نیست. نتیجه‌گیری: نتایج این تحقیق بر اهمیت توجه به خودپنداره تحصیلی و ادارک از محیط یادگیری در ارتقای خودکارآمدی شیمی دانش­ آموزان تأکید دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Prediction of chemistry self-efficacy based on perception of learning environment and academic self-concept

نویسندگان [English]

  • Hossein Vahedi
  • Ali Eghbali
Psychology & Counselling Department, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
چکیده [English]

Academic self-efficacy and its effective factors have been considered as a determining variable in the academic success of students in recent researches. The aim of this research was to predict chemistry self-efficacy based on the perception of the learning environment and academic self-concept among senior high school students. The present study used descriptive correlational research. From among the statistical population of experimental science students in senior high schools of District 5 of Tabriz Education Office, a sample of 242 students was selected using cluster random sampling. The measurement tools were Liu and Wang's academic self-concept questionnaires, Trickett and Moos's Classroom Environment Scale, and Uzuntiryaki & Aydin's chemistry self-efficacy questionnaire. Data were analyzed using Pearson correlation and regression analysis. The results showed that the relationship between the components of perception of the learning environment and chemistry self-efficacy was significant (P>0.001). Also, the relationship between academic self-concept subscales (academic confidence and academic effort) and chemistry self-efficacy was significant (P>0.001). The subscales of academic self-concept and the components of perception of the learning environment could predict 36% of the changes in chemistry self-efficacy. Among the predictor variables of self-concept academic confidence subscale had the highest predictive power, followed by the components of autonomy, stability of rules, and perceived peer support of the learning environment. The predictive power in the subscale of academic effort and teacher support component was not significant. The results of this research point out the importance of paying attention to academic self-concept and perceptions of the learning environment in improving chemistry students' self-efficacy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Perception of the Educational Environment
  • Academic Self-concept
  • Chemistry self-efficacy