به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش شیمی

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 استادیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

 از جمله ویژگی های عصر جدید که عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات نامیده می شود، ورود فناوری های جدید در بخش اطلاعات و ارتباطات می باشد که نتایج آن، افزایش حجم و تنوع اطلاعات، تغییر کاربردهای اطلاعات، تغییر کانال های ارتباطی و افزایش میزان دسترسی به اطلاعات می باشد. بنابراین آشنایی با فناوریهای اطلاعات و ارتباطات و استفاده از آنها که ”سواد اطلاعاتی“ نامیده میشود، فراتر از ”سواد سنتی“ است و بایستی با ظهور فناوریهای نوین موردتوجه تمامی افراد قرار گیرد. درس شیمی از جمله دروسی است که درک مفاهیم آن از دید دبیران و دانش آموزان دشوار است و معمولاً نگرش مثبت نسبت به آن وجود ندارد. درس شیمی به دلیل ویژگی آزمایشگاهی و کاربردی بودن، قابلیت بالایی برای ارائه مفاهیم، با شبیه سازی و پویانمایی (انیمیشن) رایانهای دارد. آموزش به کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات میتواند به عنوان یکی از ابزارهای مؤثر برای یادگیری بهتر یادگیرندگان باشد. هدف از این پژوهش به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش شیمی می باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Application of information and communication technology in chemistry education

نویسندگان [English]

  • Maryam Emamjoeh 1
  • Mahshid Golestaneh 2
  • Seyed Mohsen Mousavi 2
1 Master's student in Chemistry Education, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor of Chemistry, Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

 Among the features of the new era, which is called the era of information and communication technology, is the introduction of new technologies such as information and communication, the results of which are an increase in the volume and variety of information, a change in the use of information, a change in communication channels, and an increase in access to knowledge. Therefore, Getting to know information and communication technologies and their use, called "information literacy", is beyond "traditional literacy" and should be considered by all people with the emergence of new technologies. Chemistry is one of the subjects whose concepts are difficult to understand from the point of view of teachers and students, and usually, there is no positive attitude toward it. Due to its laboratory and functional characteristics, the chemistry lesson has a high ability to present concepts, simulations, and computer animation. The purpose of this research is to use information and communication technology in chemistry education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Technology and information and communication
  • Chemistry Education
  • Internet
  • Electronic Education