به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش شیمی

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 استادیار شیمی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

 از جمله ویژگی های عصر جدید که عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات نامیده می شود، ورود فناوری های جدید در بخش اطلاعات و ارتباطات می باشد که نتایج آن، افزایش حجم و تنوع اطلاعات، تغییر کاربردهای اطلاعات، تغییر کانال های ارتباطی و افزایش میزان دسترسی به اطلاعات می باشد. بنابراین آشنایی با فناوریهای اطلاعات و ارتباطات و استفاده از آنها که ”سواد اطلاعاتی“ نامیده میشود، فراتر از ”سواد سنتی“ است و بایستی با ظهور فناوریهای نوین موردتوجه تمامی افراد قرار گیرد. درس شیمی از جمله دروسی است که درک مفاهیم آن از دید دبیران و دانش آموزان دشوار است و معمولاً نگرش مثبت نسبت به آن وجود ندارد. درس شیمی به دلیل ویژگی آزمایشگاهی و کاربردی بودن، قابلیت بالایی برای ارائه مفاهیم، با شبیه سازی و پویانمایی (انیمیشن) رایانهای دارد. آموزش به کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات میتواند به عنوان یکی از ابزارهای مؤثر برای یادگیری بهتر یادگیرندگان باشد. هدف از این پژوهش به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش شیمی می باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Application of information and communication technology in chemistry education

نویسندگان [English]

  • Maryam Emamjoeh 1
  • Mahshid Golestaneh 2
  • Seyed Mohsen Mousavi 2
1 Master's student in Chemistry Education, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor of Chemistry, Department of Basic Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

 Among the features of the new era, which is called the era of information and communication technology, is the introduction of new technologies such as information and communication, the results of which are an increase in the volume and variety of information, a change in the use of information, a change in communication channels, and an increase in access to knowledge. Therefore, Getting to know information and communication technologies and their use, called "information literacy", is beyond "traditional literacy" and should be considered by all people with the emergence of new technologies. Chemistry is one of the subjects whose concepts are difficult to understand from the point of view of teachers and students, and usually, there is no positive attitude toward it. Due to its laboratory and functional characteristics, the chemistry lesson has a high ability to present concepts, simulations, and computer animation. The purpose of this research is to use information and communication technology in chemistry education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Technology and information and communication
  • Chemistry Education
  • Internet
  • Electronic Education
ابوطالبی، خدیجه، یاردانی سفیدی، پریا (1392). آموزش اثربخش شیمی بر بستر فنّاوری اطلاعات و آموزش الکترونیکی، هشتمین کنفرانس آموزش شیمی ایران، سمنان.
احسانی، ام­البنین (1392). نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش علم شیمی، هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران 6 و 7 شهریورماه، دانشکده شیمی دانشگاه سمنان.
احمدی، یاور. خدایی، علیرضا (1400). استفاده از فناوری اطلاعات و تکنولوژی آموزشی در یادگیری شیمی با تأکید بر وبگاه­ها و نرم‌افزارهای پرکاربرد شیمی، پژوهش در آموزش شیمی، سال دوم، شماره چهارم، 30-5.
بادینی، مهدیه (1397). بررسی نقش فناوری و اطلاعات در آموزش ریاضی. فصلنامه پژوهش در علوم مهندسی و فناوری، دوره ۴، شماره ۲، ۴۱-۴۸.
خاتمیان، معصومه. ابوطالبی، خدیجه. یاردانی، پریا (1390). جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش نوین شیمی ( از مدرسه تا دانشگاه)، هفتمین کنفرانس سمینار آموزش شیمی ایران، 22 و 24 شهریور 1390، زنجان.
رضوی، سید عباس. منصوری، احمد. شاهی، سکینه (1396). وضعیت کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس هوشمند ابتدایی شهر شوش، نشریه علوم تربیتی، پاییز و زمستان 1396، شماره 2.
زارعی زوارکی، اسماعیل. سالمیان، فردین (1395). چالش­های اساسی کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش ابتدایی، مجله مطالعات پیش‌دبستانی و دبستان، پیاپی 3.
سالار، پریسا. حیدری، فردوس. (1398). بررسی نقش فناوری و اطلاعات در آموزش ریاضی. سومین کنفرانس آموزش و کاربرد ریاضیات.
شفیعی نیک­آبادی، محسن. صفوی جهرمی، گلایول. (1396). تأثیر استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات بر سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه­های سراسری ایران، مدیریت و برنامه­ریزی در نظام­های آموزشی دوره 10، شماره 1 (پیاپی 18)، 80-63.
سواری، ماجد. ایری، مسعود. (1399). بررسی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات( ICT ) در آموزش ریاضی ابتدایی، دومین همایش ملی آموزش ریاضی ابتدایی.
شهسواری اصفهانی، سکینه. مصلینژاد، لیلی و سبحانیان سعید (89). مقایسه تأثیر استفاده از دو روش آموزش مجازی و سنتی بر مهارت‌های قابلیت مدار دانشجویان. مجله پزشکی هرمزگان، (3)14، 184-178
شیخی، سعید. غلامی هره دشتی، غلامی (1394). نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش، نشریه مطالعات آموزشی نما » نیمسال دوم 1393 - 1392 شماره4.
عباسی، عارف. همتی علمدار لو، مهدی. هاشمی، امین (1399). تأثیر استفاده از فناوری اطلاعات و فضای مجازی بر عملکرد تحصیلی، کنفرانس بین­المللی پژوهش­های نوین در روانشناسی، علوم اجتماعی، علوم تربیتی و آموزشی، گرجستان - تفلیس.
عماری، الهام (1392). فناوری اطلاعات و ارتباطات و نقش نوآوری­های آموزشی در تدریس شیمی، هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران دانشکده شیمی دانشگاه سمنان.
قادرپناه، محمد. نعمتی­مقدم، عسکر (1392). نقش فناوری اطلاعات در آموزش شیمی، هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران،  6 و 7 شهریورماه، دانشکده شیمی دانشگاه سمنان.
کازرونی شامی­ری، هادی. مرا دی، سعید ( 1398). نقش آموزش­های مجازی و حاکمیت فناوری اطلاعات در شایسته‌سالاری مدیران دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان، فصلنامه پژوهش در نظام­های آموزشی، شماره 44،  167-153.
کرمانی، فاطمه (1399)، تأثیر نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای بر یادگیری درس ریاضی دانش‌آموزان دبیرستان‌های شهرستان قائم‌شهر، https://fel.kowsarblog.ir
مشتاقی، سعید. قربانی، سمیرا. رضائیان، حمید. (1387). اعتبار یابی فرم فارسی مقیاس نگرش نسبت به کاربرد تکنولوژی، آموزش میان معلمان مقطع متوسطه شهر اصفهان، فصل­نامه نوآوری­های آموزشی.
میریان، ترانه (1399). ضرورت کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش شیمی، یازدهمین کنفرانس ملی آموزش شیمی ایران.
میریان، ترانه (1399ب). آموزش شیمی و فناوری اطلاعات و ارتباطات، یازدهمین کنفرانس آموزش شیمی ایران، اصفهان.
همدانی، شهلا (1390). جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش شیمی، هفتمین کنفرانس آموزش شیمی.
Akhavan M, DostMohammadi M. (2010). A survey on the state of use of information and communication technology in the field of electronic education and publishing in high schools of Tehran. Journal of Science and Technology. 1 (2), 173-151.
Beidoğlu, M., Dinçyürek, S., & Akıntuğ, Y. (2015). The opinions of school counselors on the use of information and communication technologies in school counseling practices: North Cyprus schools. Computers in Human Behavior, 52, 466-471.
Boesdorfer, S. B. (2013). Review of Teaching Chemistry: A Studybook: A Practical Guide and Textbook for Student Teachers, Teacher Trainees and Teachers.
Eilks, I., & Hofstein, A. (Eds.). (2013). Teaching chemistry–a studybook: A practical guide and textbook for student teachers, teacher trainees and teachers. Springer Science & Business Media.
Hechter, R.P., Phyfe, L.D., Vermette, L.A. (2012). Integrating Technology in Education: Moving the TPCK Framework towards Practical Applications. Education research and perspectives, 39, 136-152.
McCarroll, N., Curran, K. (2013). Social Networking in Education. International Journal of Innovation in the Digital Economy, 4, 1, 1-15.
Miguel, B. & Maggie. M. (2004). Developing Innovationin Online Learning. London: Routledgfalmer.
Raziqi, B. & Saberi, H. (2016). A comparative study of self-regulation and academic achievement among master's students of electronic learning systems aournnd in-person learning systems, Journal of Paramedical Sciences, Tehran University of Medical Sciences, 11(1), 105-98. [In Persian].
Sangra, A., & González-Sanmamed, M. (2011). The Role of Information and Communication Technologies in Improving Teaching and Learning Processes in Primary and Secondary Schools. Journal of Asynchronous Learning Networks, 15(4), 47-59.