تحلیل محتوای کتاب شیمی دهم بر اساس توجه به هوش های چندگانه گاردنر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: در نظام آموزشی متمرکز ایران، کتاب درسی یکی از مهم­ترین رسانه ­های آموزشی محسوب می­ شود و تحلیل و بررسی محتوای آن می ­تواند نقشی مهم در کیفیت بخشی به فرآیند یاددهی و یادگیری ایفا کند. از این رو، در این پژوهش به تحلیل محتوای کتاب شیمی پایه دهم در سال تحصیلی 03-1402 پرداخته شد. موضوع این تحلیل به کارگیری مؤلفه ­های هوش­های چند گانه گاردنر بود. روش‌ها: متن، تصویر، جدول، کلیه­ فعالیت ­های یادگیری حتی ضمائم و جلد کتاب مذکور، جامعه  آماری این تحقیق را شامل شد. کدگذاری به شیوه قیاسی توسط دو کدگذار انجام شد. پس از بررسی پایایی داده­ ها جهت پردازش آنها با استفاده از نرم­ افزارهای اکسل و آی بی ام، دو آزمون کای دو برای نیکویی برازش و استقلال انجام شد. یافته‌ها: با توجه به محاسبات آمار استنباطی و آزمون χ2 محاسبه شده با ضریب اطمینان 99 درصد، تفاوت معناداری در کاربست ابعاد مختلف هوش ­ها وجود دارد. هوش کلامی- زبانی بالاترین درصد فراوانی را داشت و در مقابل از هوش موسیقیایی هیچ مصداقی مشاهده نشد. مصادیق دیگر ابعاد هوش نظیر: منطقی- ریاضی، فضایی – تصویری، درون فردی، جنبشی- حرکتی، میان فردی، طبیعت­گرا و هستی گرایانه به ترتیب سایر مصداق­ ها را پوشش می­ داد. نتیجه‌گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که مؤلفه ­های گوناگون هوش­ های گاردنر به طور یکسانی در این کتاب توزیع نشده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis of the contents of the 10th grade chemistry book based on gardner's multiple intelligences

نویسنده [English]

  • Elham Manoochehrizadeh
Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
چکیده [English]

In Iran’s centralized educational system, the textbook is considered one of the most important educational media, and the analysis and review of its content can play an important role in the quality of the teaching and learning process. Therefore, in this research, the content analysis of the 10th grade chemistry book in the academic year of 2003-2005 was conducted. The subject of this analysis was the application of the components of Gardner’s multiple intelligences. The text, image, table, all learning activities, even the appendices and cover of the mentioned book included the statistical population of this research. Coding was done comparatively by two independent coders. After checking the reliability of the data to process them using Excel and IBM software, two chi-square tests were performed for acceptability of fit and independence. According to the calculations of inferential statistics and the χ2 test calculated with a confidence factor of 99%, there is a significant difference in the application of different dimensions of intelligence verbal-linguistic intelligence had the highest percentage, and on the other hand, there was no evidence of musical intelligence. Other dimensions of intelligence such as: logical-mathematical, spatial-visual, intrapersonal, kinetic-motort, interpersonal, naturalistic and ontological types of intelligence covered other examples, respectively. The results of this research showed that the various components of Gardner's intelligence are not equally distributed in this book.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Content analysis
  • Chemistry
  • 10th grade
  • Intelligence
  • Gardner