آزادی، نفیسه؛ دژکوهی، محمدجواد (1400). تطبیق محتوای کتب ریاضی پایه اول ابتدایی کشورهای منتخب بر اساس هوش های چندگانه گاردنر. پویش در آموزش علوم پایه، 7(3)، 32-47.
احمدآبادی، زهرا (2021). تحلیل محتوای کتاب شیمی دورۀ دوم متوسطه نگارش جدید و مقایسه با کتاب های نظام قدیم از لحاظ توجه به آموزش های محیط زیستی. پژوهش در آموزش شیمی، 3(3)،67-92.
آرمسترانگ، تامس (1396). هوش های چندگانه در کلاس های درس، (مترجم، م. صفری)، تهران: انتشارات مدرسه.
بابایی، بهاره؛ عبدی، علی (1392). تحلیل محتوای کتاب های درسی تعلیمات اجتماعی، علوم تجربی و تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی براساس نظریه هوش های گاردنر همایش ملی تغییر در برنامه درسی دوره های آموزش و پرورش، بیرجند.
پاشا شریفی، حسن (2005). مطالعه مقدماتی نظریه هوش چندگانه گاردنر در زمینه موضوع های درسی و سازگاری دانش آموزان. نوآوریهای آموزشی، 4(1)، 11-35.
خسروی، مهوش؛ مصلح، هادی؛ زمانی، بی بی عشرت (1394). تحلیل محتوای کتاب کار و فناوری پایه ششم ابتدایی بر اساس هوش های چندگانه گاردنر و میزان فعال بودن. آموزش پژوهی، 3، 36-56.
رادولف، هولستی ال (1400). تحلیل محتوادر علوم اجتماعی و انسان. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
رحیمی، سعید؛ فضیلتی، منصوره (1395). کاربست نظریه هوش های چندگانه گاردنر در آموزش و یادگیری. رویش روان شناسی، 5(3)، 31-5.
رشیدی، بهار؛ فرامرزی، سالار (2023). بررسی مؤلفههای هوشهای چندگانه گاردنر در کتابهای ریاضی دوره دبستان: روش آنتروپیشانون. راهبردهای شناختی در یادگیری، 11(21)، 1-20.
سلطانی، اکبر؛ ادیب، یوسف؛ محمودی، فیروز؛ واحدی، شهرام (1397). تحلیل محتوای کتاب های درسی فارسی دوره ی ابتدایی براساس مؤلفه های هوش های چندگانه: روش آنتروپی شانون. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 11(43)، 157-183.
سلطانی، اکبر؛ ادیب، یوسف؛ محمودی، فیروز؛ واحدی، شهرام (1399). جایگاه برنامه مبتنی بر هوش های چندگانه در کتب درسی دوره اول ابتدایی براساس مؤلفه های هوش های چندگانه. سلامت روان کودک، 15(7)، 270- 280.
سمیعی، دوست محمد؛ محرابی، زینت (1399). تحلیل محتوای فصل اول کتاب شیمی دوازدهم براساس روش ویلیام رومی و تعیین درجه اهمیت آن به روش آنتروپی شانون. پژوهش در آموزش شیمی، 3(1)، 53-72.
سوری، معصومه؛ سهرابی اسمرود، فرامرز؛ شیوندی چلیچه، کامران؛ عرب زاده، مهدی (1401). تحلیل محتوای هوش معنوی در کتاب فارسی. مطالعات و تازه های روانشناختی نوجوان و جوان، 3(3)، 396-406.
سوری، معصومه؛ سهرابی اسمرود، فرامرز؛ شیوندی چلیچه، کامران؛ عرب زاده، مهدی (1402). تحلیل محتوای کتاب فارسی چهارم ابتدایی مبتنی بر هوش موفق. پژوهشنامه تربیتی، 18(3)، 95-133.
سیف، علی اکبر (1400). روانشناسی پرورشی نوین (ویرایش:هفتم)، انتشارات دوران.
گریگراث، مارنات؛ جردن، رایت (2003). راهنمای سنجش روانی(جلد اول). ترجمه پاشا شریفی، حسن؛ نیکخو، محمدرضا، تهران: انتشارات رشد.
محمدزاده سپهری، مطهره (1399). تحلیل محتوای کتاب فارسی پایه اول ابتدایی بر اساس هوش های چندگانه گاردنر. پیشرفتهای نوین در مدیریت آموزشی، 1(2), 13-25.
مقصودی، عارفه؛ آزوغ، سمیرا (2020). بررسی نقاط ضعف و قوت کتاب شیمی پایه دهم از نقطه نظر دبیران شیمی. پژوهش در آموزش شیمی، 1(4)، 41-49.
منتظرغیب، مصطفی؛ قربانی، محمدرضا (1397). تحلیل محتوای بخش جانوری کتاب زیست شناسی پایه یازدهم بر اساس تئوری هوش های چندگانه گاردنر. پویش در آموزش علوم پایه، 4، 55-70.
منوچهریزاده, الهام (2022). بررسی کتاب علوم تجربی سوم ابتدایی براساس تئوری هوشهای چندگانه. پژوهش در آموزش علوم تجربی، 1(4)، 1-12.
مهرمحمدی، محمود (1385). نظریه هوش های چندگانه و دلالت های آن برای برنامه درسی و آموزش. تعلیم و تربیت، 88، 7-31.
هرندی جعفری، رضا (1397). تحلیل مجتوای کتاب های درسی علوم تجربی دوره ابتدایی ایران بر اساس مؤلفههای تفکر ادوارددوبونو. اندیشه های نوین تربیتی، 14(3)، 137-163.
یوسفی قصابسرایی، مریم؛ خزایی، کامیان (1391). تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی پایه دوم متوسطه بر اساس تئوری هوش های چندگانه گاردنر. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 9(5)، 16-27.
یوسفی نیاسری، محسن؛ اولی، اسماعیل (2023). بررسی تحلیل محتواهای صورت گرفته بر روی کتابهای شیمی دوره دوم متوسطه. پژوهش در آموزش شیمی، 5(3)، 3-27.
Al-Qatawneh, S., Alsalhi, N., Eltahir, M., Siddig, O. (2021).The representation of multiple intelligences in an intermediate Arabic-language textbook, and teachers’ awareness of them in Jordanian schools. Heliyone, 7, 1-9.
Alemán, X., Duryea, S., Guerra, N., McEwan, P., Muñoz, R., Stampini, M., Williamson, A. (2017). The effects of musical training on child development: A randomized trial of El Sistema in Venezuela. Prevention Science, 18(7), 865-878.
Alsalhi, N. (2020).The representation of multiple intelligences in the science textbook and the extent of awareness of science teachers at the intermediate stage of this theory. Thinking Skills and Creativity, 38, 100706.
Azaini, T., Ambarwati, E. (2023). Analusis of english textbook for fifth grade elementary school. Journal of English Educational Study, 6(1), 12-22.
Bekele, S., Amollo, P., Mwangi, J., Lilian, G. (2022). Textbook evaluation and quality of business studies textbook in secondary schools in Kenya. Asian Journal of Education and Social Studies, 30(1), 24-31.
Dumont, E., Syurina, E., Feron, J. (2017). Music interventions and child development: A critical review and further directions. Frontiers in Psychology, 8, 1694.
Fadloli, M., Sumarti, S., Mursiti, S. (2021). Exploration of multiple intelligences for high school students in chemistry learning in semarang city. Journal of Innovative Science Education, 10(2), 158-167.
Ferrero, M., Vadillo, M., León, P. (2021). A valid evaluation of the theory of multiple intelligences is not yet possible: problems of methodological quality for intervention studies. Intelligence, 88, 101566.
Gardner, H.E. (2011). Frames of mind: The theory of multiple intelligences: Basic books.
Gardner, H.E. (2000). Intelligence reframed: Multiple intelligences for the 21st century: Hachette UK.
Merriam, B., Elizabeth, J. (2015). Qualitative research: A guide to design and implementation: John Wiley & Sons.
Morgan, H. (2022). Conducting a qualitative document analysis. The Qualitative Report, 27(1), 64-77.
Shevchuk, K.. (2023). Features of textbook analysis for primary school. Problems of Education, 1 (98), 173-192.
Sibanda, L. (2022). The Extent to which Grade 4 english first additional language workbooks cater for learners’ multiple intelligences. Universal Journal of Educational Research, 10(3), 185-194.
Sofiah, V., Abidin, Y., Baron, R. (2024). Investigating the representation of multiple intelligences (MI) theory in theActivities of ESL young learner’s textbook. Journal of English Lingua Educantum, 1(1), 13-19.
Taase, Y. (2012). Multiple intelligences theory and iranian textbooks: An analysis. Journal of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics, 16(1), 73-82.