از خواص کولیگاتیو تا دریاچه ارومیه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 سرگروه شیمی، اداره آموزش و پرورش شهرستان رباط‌کریم، تهران، ایران

2 کارشناس شیمی، پژوهش‌سرا 9دی شهرستان رباط‌کریم، تهران، ایران

3 سرگروه آزمایشگاه علوم تجربی، اداره آموزش و پرورش شهرستان رباط‌کریم، تهران، ایران

چکیده

پیشینه و اهداف: شیمی، علم عجیبی است که از ریاضی و زیست و فیزیک، تا هندسه و نجوم و احتمال در آن گرد آمده‌اند. به سخن دیگر اینکه شیمی همان طبیعت است یا طبیعت همان شیمی قابل پاسخ‌دهی نیست. بارها خوانده‌ایم و شنیده‌ایم که علم باید عملی شود اما چگونه باید به این هدف دست پیدا کرد؟ هدف این پژوهش پیوند علم و طبیعت و به دنبال آن علاقه‌مندی و دغدغه‌مند دانش‌آموزان نسبت به درس شیمی می‌باشد. در این پژوهش با طراحی یک آزمایش هدفمند، علم شیمی به معنای واقعی عملی می‌شود و با پیوند علم و طبیعت، علاوه بر تجربه انجام کار پژوهشی و آزمایشی توسط دانش‌آموزان، حس دغدغه‌مندی و طبیعت‌دوستی آنان تقویت ­شده و ذهن آن‎ها در جهت ایده‌های کاربردی و خلاق برای حل مسائل جهان اطراف آماده خواهد شد. روش‌ها‌: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و توصیفی است که در این پژوهش شرایط دریاچه ارومیه و آب پشت سد به مدت یک ماه در مقیاس کوچک آزمایشگاهی شبیه‌سازی می‌شود. یافته ها و نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که پس از گذشت یک ماه و اندازه‌گیری آب باقی‌مانده در نمونه‌های مورد بررسی، به علت خواص کولیگاتیو در دریاچه ارومیه، میزان تبخیر آب شور نسبت به آب شهری و آب خالص کمتر می‌باشد و توانایی دریاچه در نگهداری آب در برابر تبخیر سطحی بیشتر است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

From colligative properties to Lake Urmia

نویسندگان [English]

  • Nika Nikrou Shaldehi 1
  • Ayoub Aalam 2
  • َAlireza Sadroddin 3
1 Head of Chemistry Group, Robat Karim Department of Education, Tehran, Iran
2 Chemical expert, Robat Karim 9Dey research center, Tehran, Iran
3 Head of Experimental Science Lab Group, Robat Karim Department of Education, Tehran, Iran
چکیده [English]

Chemistry is a strange science that combines mathematics, biology, physics, geometry, astronomy, and probability. In other words, whether chemistry is nature or nature cannot be answered. We have read and heard many times that science should be put into practice, but how should this goal be achieved? The purpose of this research is to link science and nature, and then guide the interest and concern of students towards chemistry course. By designing a purposeful experiment, in this research, chemistry is put into practice in its real sense, and with the connection of science and nature as well as the experience of conducting research and experiments by students, their sense of concern and love for nature is strengthened, and their minds are directed towards practical ideas and creativity to solve the problems of the surrounding world. The research method is quasi-experimental and descriptive, in which the conditions of Lake Urmia and the water behind the dam are simulated for one month in a small laboratory scale. The results of this research show that after one month and measuring the remaining water in the samples under study, due to the colligative properties in Lake Urmia, the rate of evaporation of salt water is lower than that of tab water and pure water, and the ability of the lake to store water in it is higher than that of surface evaporation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Nature
  • purposeful experiment
  • concern
  • colligative
  • Lake Urmia
آقاجانی (بدون تاریخ). خواص کولیگاتیو محلول‌ها. برگرفته از www.sanatisharif.ir
آموزگار، محمدعلی (1389). دریاچه ارومیه پنج رنگ است. برگرفته از https://www.mehrnews.com
بررسی 11 کاربرد شیمی در زندگی روزمره. (1402). برگرفته از https://www.mbkchemical.com
بداغی فرد، محمدعلی (1394). شیمی سبز راهی برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی. همایش ملی پژوهش‌های کاربردی در نگهداشت محیط زیست، آب و منابع طبیعی، اراک، ایران.
بهروان، مریم؛ کجباف والا، آذر (1400). احساسات یک روز با شیمی. تهران، ایران.
بهزادی، حسنعلی (1401). شیوه‌های صحیح تربیتی با هدف ایجاد مسئولیت‌پذیری و دغدغه‌مندی در دانش‌آموزان. همدان، ایران.
درویشی خاتونی، جواد؛ لک، راضیه (1394). بررسی هیدروژئوشیمیایی آب دریاچه ارومیه در بازه زمانی 2007 تا 2012. علوم زمین، 24 (95)، 252-239.
دهقان، پویان؛ ولی زاده، سارا؛ خسروی، حسن (1394). بررسی عوامل خشک شدن دریاچه ارومیه و راهکارهای احیای آن. همایش ملی آب، انسان و زمین، اصفهان، ایران.
سوبل، دیوید (1401). کودکی و طبیعت اصول طراحی برای معلمان (ترجمه گلناز محبعلی). مشهد: جهاد دانشگاهی.
عبدالله میرزائی، رسول (1399). معلم عنصری کلیدی در نیل به کیفیت‌ بخشی آموزش علوم پایه. تهران، ایران.
فنی، زهره (1396). بررسی اثرات خشکی دریاچه ارومیه بر آسیب‌پذیری محیط‌زیست طبیعی و انسانی ناحیه پیرامون. محیط زیست و توسعه فرابخشی، 2 (58)، 16-1.
 قادری، رضا (1401). بررسی اثرات خشک شدن دریاچه ارومیه بر توسعه اقتصادی و اجتماعی روستاهای دهستان انزل شمالی. فصلنامه برنامه‌ریزی منطقه‌ای، 12 (48)، 318-305.
نمک دریاچه ارومیه، گنج آشکار آذربایجان غربی (1398). برگرفته از https://www.yjc.ir/fa/news
نیکرو شالدهی، نیکا (1402). آزمایش پژوهش محور، امتیاز انجام آزمایش برای تدریس شیمی در عین کمبود وقت. پژوهش در آموزش شیمی، 5 (1)، 68-82.
نیکرو شالدهی، نیکا (1400). خواص کولیگاتیو، برگرفته از: https://byazma.ir/page/54
هدایتی، علی و جمهری، مهین (1392). نقش آزمایش‌های شگفت انگیز در یادگیری شیمی. سمینار آموزش شیمی ایران، سمنان، ایران.
Bae, S.W., Lee, J.H., Park, J. (2021). Development of a field-based chemistry experiment teaching model to strengthen pre-service teachers’ competence for teaching chemistry experiments. Asia-Pacific Science Education, 7(2), 522-548.
Tan, W. (2022). Research methods: A practical guide for students and researchers. World Scientific.
Ma, J. (2024). Promoting the formation of environmental awareness in children: the representation of nature in Chinese language textbooks. Journal of World Languages, 10(2), 456-485.
Mandler, D., Mamlok-Naaman, R., Blonder, R., Yayon, M., Hofstein, A. (2012). High-school chemistry teaching through environmentally oriented curricula. Chemistry Education Research and Practice, 13(2), 80-92.
Reid, N., Shah, I. (2007). The role of laboratory work in university chemistry. Chemistry Education Research and Practice, 8(2), 172-185.
Rusek, M., Chroustová, K., Bílek, M., Skřehot, P.A., Hon, Z. (2020). Conditions for experimental activities at elementary and high schools from chemistry teachers’ point of view. Chemistry-Didactics-Ecology-Metrology, 25(1–2), 93-100.
Thapa, B. (2001). Environmental Concern: A comparative analysis between students in Recreation and Park Management and other departments. Environmental Education Research, 7(1), 39–53.
Tseng, Y.C., Wang, S.M. (2020). Understanding Taiwanese adolescents’ connections with nature: rethinking conventional definitions and scales for environmental education. Environmental Education Research, 26(1), 115-129.
Zhang, Z., Stevenson, K.T., Martin, K.L. (2022). Use of nature-based schoolyards predicts students’ perceptions of schoolyards as places to support learning, play, and mental health. Environmental Education Research, 28(9), 1271-1282.