تدریس مبحث ترکیبات یونی و مولکولی مبتنی بر تصویرسازی و بازی با هدف ممانعت از ایجاد کج‌فهمی برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه شیمی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش شیمی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران

3 دانشجوی کارشناس ارشد آموزش شیمی، دبیر شیمی شهرستانهای تهران، ایران

چکیده

مفهوم پیوند شیمیایی بسیار انتزاعی و دور از تجربیات روزانه دانش‌آموزان است. ابتدا با مطالعه و شناسایی کج‌فهمی‌های مرتبط با مفهوم پیوند شیمیایی، محتوایی برای تدریس تدوین شد. سعی شد با استفاده از انجام آزمایش، تصویرسازی، فعالیت‌های ضمن تدریس، ساخت مدل، تهیه روزنامه دیواری با موضوع کابرد ترکیب‌های یونی و مولکولی و مقایسه این ترکیب‌ها با یکدیگر و طراحی بازی، دانش‌آموزان را در کلاس و در محیط خارج از مدرسه درگیر کرده تا یادگیری پایدار صورت گیرد. پژوهش حاضر از نوع کاربردی-توصیفی است. پس از ارائه محتوا و انجام مراحل تدریس آزمونی از دانش‌آموزان گرفته شد که پرسش‌های آن دربرگیرنده اهداف حیطه‌های شناختی بود. پرسش‌های مطرح شده چند گزینه‌ای و دو بخشی بودند. در بخش اول سوال اصلی به صورت چهارگزینه‌ای مطرح شده است که دانش‌آموز باید یک گزینه از گزینه‌های پاسخ را انتخاب کند. در بخش دوم دلیل انتخاب گزینه پاسخ در بخش اول از دانش‌آموز پرسیده شده است تا به وسیله ذکر دلیل برای انتخاب گزینه‌ها بتوان میان درک درست یا ایجاد کج‌فهمی دانش‌آموزان تمایز قائل شد. نتایج پژوهش نشان داد که محتوای طراحی شده باعث بهبود یادگیری در کلاس آزمایش نسبت به کلاس گواه شده است و توانسته است از ایجاد کج‌فهمی به شکل چشمگیری جلوگیری کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Teaching the subject of ionic and molecular compounds based on visualization and games to prevent misconceptions for the students of the first secondary level

نویسندگان [English]

  • Masoumeh Ghalkhani 1
  • Zahra Sadat Ejtahed 2
  • Zohreh Ahmadi 3
1 Department of Chemistry, Faculty of Science, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
2 Master of Science in Chemistry Education, Department of Chemistry, Faculty of Science, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran
3 Master of Science in Chemistry Education, Chemistry teacher, Tehran's counties, Iran
چکیده [English]

The chemical bonding concept is abstract and disconnected from students' daily experiences. First, by studying and identifying misconceptions related to the chemical bonding concept, a teaching content was designed. An attempt was made to involve students in the classroom and the environment outside the school by conducting experiments, visualizing, teaching activities, making models, preparing wall newspapers on the topic of the use of ionic and molecular compounds, and comparing these compounds with each other, and designing games to ensure sustainable learning. The research is applied-descriptive in nature, with students being tested on the subject matter following the implementation of teaching strategies. The test questions covered various cognitive areas and consisted of multiple-choice and two-part questions. The first part required students to choose an answer option, while the second part asked them to provide a reason for their choice. This second part helped differentiate between students who had a correct understanding and those who might have misconceptions. The findings of the research revealed that the designed content improved learning outcomes in the experimental group compared to the control group, and effectively prevented misconceptions from taking root.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Chemistry education
  • content design
  • misconception
  • learning
  • ionic bond
  • covalent bond