بررسی فواید و موانع روش تدریس معکوس در آموزش شیمی و ارائه طرح درس روزانه پیشنهادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران. ایران.

چکیده

هدف مقاله حاضر، به‌کارگیری روش آموزش معکوس در درس شیمی متوسطه دوم است که به شیوۀ توصیفی و از نوع کتابخانه‌ای انجام شده است. با توجه به روش پژوهش، جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اسناد، مدارک و منابع مرتبط با موضوع مورد بررسی از قبیل کتب و مقالات است. با پیشرفت تکنولوژی، اطلاعات دانش­ آموزان افزایش یافته و کلاس معلم­ محور جوابگوی نیاز دانش­ آموزان نیست. در این مقاله، روش آموزش معکوس که یکی از راه­ های تغییر کلاس معلم­ محور به دانش­ آموزمحور است، بررسی شده است. یادگیری معکوس، رویکردی آموزشی است که در آن آموزش مستقیم از فضای آموزش گروهی به فضای آموزش شخصی منتقل می‌شود و در نتیجه فضای گروهی تبدیل به محیط آموزشی پویا و تعاملی می‌گردد. در این مقاله، چهار ستون کلاس معکوس که شامل محیط یادگیری انعطاف­ پذیر، فرهنگ ­یادگیری­، محتوای خودساخته و مدرس حرف ه­ای است، روش­ های پیشنهادی برای تدریس معکوس خلاقانه، چگونگی داشتن کلاس معکوس ایده­ آل و هشت چالش مهم که بر سر راه اجرای این روش وجود دارد، بررسی شده است تا به معلمان برای اجرای عمیق‌تر این روش کمک کند و در پایان طرح درس پیشنهادی برای یکی از مباحث شیمی دهم متوسطه دوم با استفاده از روش آموزش معکوس در قالب نظریه رفتارگرایی ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examining the benefits and methods of flipped classroom in chemistry education and presenting a suggestive daily lesson plan

نویسندگان [English]

  • Maryam Hojjati Siyamakani 1
  • Elnaz Rashtizadeh 2
1 Department of Chemistry Education, Farhangian University, Tehran, Iran
2 Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this descriptive library-based study is to use the flipped classroom method in the senior high school chemistry course. The population of the study includes all the documents, certificates, and resources such as books and articles which are related to the subject under study. With the advancement of information technology, the number of students has also increased, and the teacher-centered classes do not meet the needs of students. Fliped classroom is an educational approach in which direct training is transferred from the group training environment to the personal training environment, and as a result, the group environment becomes a dynamic and interactive educational setting, factors that can contribute to the attractiveness and improvement of flipped classroom in chemistry lessons In this article, four pillars of the flipped classroom—comprising flexible learning environments, a learning culture, self-made content, and professional instructors—are examined along with suggested methods for creative flipped teaching, how to achieve the ideal flipped classroom, and eight significant challenges that may arise in the implementation of this approach, all aimed at assisting teachers in a deeper execution of this method. Finally, a proposed lesson plan for a topic in 10th-grade chemistry is provided using the flipped teaching method within the framework of behaviorist theory.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Flipped classroom
  • Chemistry lesson
  • Deep learning
  • Lesson Plan
  • Student-oriented
برگمن، جان؛ سمز، ارون (1395). یادگیری معکوس. محمد عطاران و فریم فرحمند خانقاه؛ تهران: مرآت.
برگمن، جان؛ سمز، ارون (1396). یادگیری معکوس در علوم. محمد عطاران و همکاران؛ تهران: مرآت.
بیابانگرد، اسماعیل (1384). روان‌شناسی تربیتی، ویرایش، چاپ اول، تهران.
پروانه، حمید؛ ذوقی، مسعود؛ اسدی، نادر (1399). تاثیر روش آموزش معکوس بر خودمختاری و اضطراب زبان آموزان ایران. پژوهش‌های زبان شناختی در زبان‌های خارجی،  (10)2، 330-347.
حیدریان، بهاره؛ جهانی، فاطمه (1401). کلاس درس معکوس در مدارس ایران: چالش­ها و راهکارها. هفتمین کنفرانس ملی نوآوری و تحقیق در مدیریت، روانشناسی و آموزش و پرورش.
خزاعی، مریم؛ خراشادیزاده، مهناز (1395). کلاس معکوس روشی نو در آموزش شیمی. نهمین کنفرانس آموزش شیمی ایران، دانشگاه زنجان.
خنیفه، خدیجه؛ شاه­حسینی، سعید؛ باقری، محسن (1400). مقایسه تاثیر آموزش معکوس به روش تصاویر ویدیویی و روش چندرسانه­ای بر یادگیری درس ریاضی دانش­آموزان پایه­ی ششم. علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، 6(2)، 79-96.
زندی، طالب؛ پاشایی، فرزانه؛ قاضی، سحر (1402). سنجش اثر بخشی آموزش به روش معکوس بر عملکرد تحصیلی و انگیزشی  یادگیرندگان. تدریس پژوهی،  11(2)، 100-122.
صاحب­یار، حافظ؛ حبیبی کلیبر، رامین؛ مصرآبادی، جواد؛ فرید، ابوالفضل (1401). چالش­های یادگیری معکوس: تحلیل محتوای کیفی. آموزش و ارزشیابی، 15(6)، 74-84.
Book Peck, J.L. (2014). Social media in nursing education: responsible integration for meaningful use. Journal of Nursing Education, 53(3), 7.
Schultz, D., Duffield, S. (2014). Effects of the flipped classroom model on student performance for advanced placement high school chemistry students. Journal of Chemical Education. 91(9), 1334-1339.
Shnai, I. (2017). Systematic review of challenges and gaps in flipped classroom implementation: toward future model enhancement. 16th European Conference on eLearning, 484-490.
Swan, A.K., Sleeter, N.M. (2019). Teaching hidden history: A case study of dialogic scaffolding in a hybrid graduate course. International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning. 13(1), 1-30.