لزوم توجه به مقوله کارآفرینی در آموزش شیمی: از «کلاس درس» تا «دنیای واقعی»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکترای شیمی، دبیر شیمی، اداره آموزش پرورش خراسان رضوی، مشهد، ناحیه 2

2 دکترای شیمی، عضو هیئت مدیره شرکت دانش بنیان آذین آرای سرآمد صنعت

چکیده

مسیر طی­ شده توسط اکثر نخبگان و فارغ­ التحصیلان دانشگاهی در کشور ما به این صورت است: پس از اتمام تحصیلات به دنبال شغلی مناسب می­ گردند، حدود 30 تا 40 سال کار و فعالیت می­ نمایند. هرسال و یا هرچندسال یک بار ارتقای شغلی گرفته، در نهایت نیز بازنشسته شده و منتظر دریافت حقوق بازنشستگی می­ مانند. هرچند که با گذر از مسیر فوق نیز بخشی از فارغ­التحصیلان به سطحی مناسب از رفاه و آسایش خواهند رسید که می­ تواند به نوبه خود حائز اهمیت باشد و حتی از برخی جهات، این افراد منشأ خدمات ارزنده­ ای به کشور نیز خواهند بود، اما به موازات این مسیر، راهی دیگر نیز وجود دارد و آن «ایده راه­ اندازی یک کسب و کار» می­ باشد. به عبارت دیگر، گذر از «کارمندی» و ورود به عرصه «کارآفرینی». با توجه به پتانسیل رشته شیمی و گستردگی آن در حوزه­ های مختلف، لزوم توجه ویژه به مقوله آموزش نحوه ایجاد کسب و کار جدید و تجاری­ سازی ایده­ ها بسیار حائز اهمیت است. به عبارتی دیگر، آموزش مهارت­ های کافی و مناسب می­ تواند یک پژوهشگر یا دانشمند شیمی را به یک «شیمی­دان کارآفرین» مبدل سازد. در این بین، شناساندن «دنیای واقعی» شیمی به محصلان و فارغ­ التحصیلان این رشته یک گام اساسی می­ باشد. در کنار این، نهادینه­ کردن تفکر کارآفرینی و تقویت مهارت­ های مورد نیاز برای ورود به این عرصه بایستی در اولویت­ های آموزش شیمی قرار گیرد و لازمه آن، ایجاد روحیه کارآفرینی در میان معلمان و استادان شیمی است. فراهم­ کردن بسترهای لازم در محیط­ های آموزشی، مانند برگزاری دوره­ های کارآفرینی شیمی و آشناکردن محصلان با محیط­ های صنعتی و تجاری، در جهت­ دهی فارغ­ التحصیلان به سمت ایجاد کسب و کار جدید بسیار راهگشا است.  

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Attention to entrepreneurship in chemistry education: from "Classroom" to "Real World"

نویسندگان [English]

  • Sara Zhaleh 1
  • Mohammad Reza Faghihi 2
1 PhD in Chemistry, Chemistry Teacher, Khorasan Razavi Department of Education, Mashhad, District 2
2 PhD in Chemistry, Member of the Board of Directors of Azin Araye Saramad Sanat Co.
چکیده [English]

Most of the elites and university graduates in our country take the following path: after completing their studies, they look for a suitable job, and work for about 30 to 40 years. They get a job promotion every year or every few years, finally they retire and wait for their pension. Although by going through the above path, some of the graduates will reach a suitable level of well-being and comfort, which can be important in its kind, and they even provide valuable services to the country in some ways, but parallel to this path there is another way, namely the idea of starting a business. In other words, passing from being a simple ‘employee’ and entering the field of "entrepreneurship". Considering the potential of the field of chemistry and its extended use in various fields, the need to pay special attention to the business creation training and commercializing ideas is very important. In other words, training sufficient skills can turn a chemical researcher or scientist into an ‘entrepreneurial chemist’. In the meantime, introducing the ‘real world’ of chemistry to the students and graduates of this field is an essential step. In addition to this, institutionalizing entrepreneurial thinking and strengthening the skills needed to enter this field should be placed among the priorities of chemistry education, which requires the creation of an entrepreneurial spirit among chemistry teachers and professors. Providing the necessary platforms in educational environments, such as holding chemistry entrepreneurship courses and introducing students to industrial and commercial environments, is very helpful in guiding university graduates towards creating new businesses.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship
  • chemistry
  • education
  • commercialization
  • creativity
  • business