ضروت توجه به تدریس و ارزیابی آموزش دروس شیمی بر اساس سرفصل‌های مصوب و کتاب‌های درسی

نوع مقاله : سرمقاله

نویسنده

استاد شیمی دانشکده علوم، دانشگاه زنجان، صندوق پستی2343345 زنجان، زنجان، ایران

چکیده

از پدیده­ های علمی عصر گذشته و حاضر، کتاب‌های درسی می­ باشد. کتاب­های درسی ارزشمند با محتویات مناسب، برای آموزش و یادگیری معلمان، استادان، دانشجویان و دانش­ آموزان بسیار موثر می­ باشند. کتب درسی، راهنمای عالی برای استادان و معلمان هستند تا بتوانند به کمک آن­ها مطالب و مفاهیم را به دانش آموزان و دانشجویان خود منتقل کنند. کتاب­های درسی با سرفصل­های اصولی و علمی، مسیر اساسی و ترتیب منطقی آموزش را ارائه می­ کنند. لذا کتاب­های درسی بر اساس سرفصل­های مصوب، طبقه بندی شده­ اند و مباحث به ترتیب مشخصی آمده­ اند تا آموزش راحت و قابل فهم باشد. این موارد به معلمان و استادان این اطمینان را می­ دهند که مطالب درسی  از جامعیت کافی برخوردار هستند و اطمینان پیدا می­ کنند که مطالب را به طور طبقه بندی شده و به ترتیب خوش­ آیندی به دانش­آموزان و دانشجویان خود آموزش می­ دهند. این موارد در حوزه کتب شیمی بسیار مهم است چرا که علم شیمی، هنوز هم جنبه­ های تجربی‌اش پر اهمیت‌تر است و همچنین مطالب آموزش حوزه شیمی بسیار گسترده و پراکنده می­ باشند و این موارد در کتاب­های درسی شیمی به نحو مناسبی در کنار هم دارای چیدمان پسندیده­ ای هستند.

عنوان مقاله [English]

The need to pay attention to the teaching and evaluation of chemistry courses based on approved topics and textbooks

نویسنده [English]

  • Ali Ramazani
Department of Chemistry, Faculty of Science, University of Zanjan, 45371-38791 Zanjan, Iran
چکیده [English]

Textbooks have always been among the scientific phenomena of all ages. Valuable textbooks with suitable content are very effective in the realm of teaching and learning for teachers, professors, and students of all educational levels. Textbooks serve as excellent guides for professors and teachers to convey content and concepts to their students. With their basic and scientific topics, textbooks provide a clear path and logical sequence for education. Therefore, textbooks are classified according to approved syllabi, and topics are presented in a certain order to facilitate easy and understandable teaching. These elements assure teachers and professors that the course materials are comprehensive enough to teach in a structured and engaging manner to their students. These factors are particularly important in the field of chemistry textbooks, as the experimental aspects of chemistry books hold significant importance, and teaching materials in the field of chemistry are diverse and varied, all skillfully integrated in chemistry textbooks.