لزوم تلفیق و آموزش فناوری‌های نوین در مدارس: فناوری نانو مبتنی بر اصول شیمی سبز

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران. ایران.

چکیده

دراین مطالعه به معرفی فناوری نانو مبتنی بر اصول شیمی سبز و لزوم آموزش آن در مدارس پرداخته شده‌است. بررسی مقالات و مطالعات کتابخانه­ ای بر اساس مرور روایت­ گونه و توصیفی پژوهش­ های مختلف در این زمینه مورد بحث قرار گرفته‌است. فرآورده­ های نانویی مبتنی بر شیمی سبز نه تنها اثرات مخرب و سمیت کمتری دارند بلکه منجر به بهبود مدیریت ضایعات و بازیافت مقرون به صرفه­ تر آن می­گردد. از این‌رو به منظور کاهش خطرات زیست محیطی بهتر است اصول و کاربرد آن از طریق نظام­ های آموزشی کشور و از سنین کم آموزش داده شود. استفاده از برنامه‌های متنوع و آموزش گام به گام می­ تواند در انتقال بهتر مفاهیم فناوری نانو مبتنی بر شیمی سبز به دانش آموزان مفید باشد. عدم وجود چارچوب و برنامه مدون، فراهم نبودن زیرساخت‌های کافی، حجم بالای کتب درسی و عدم تسلط دبیران، چالش­های اصلی در این زمینه است که نظام آموزش و پرورش با اتخاذ سیاست­ ها و برنامه­ های آموزشی و پژوهشی بهینه می­تواند نقش موثری در یادگیری نسل آینده­ ساز و بهبود شرایط کشور داشته باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The necessity to integrate and teach new technologies at schools: nanotechnology based on the principles of green chemistry

نویسندگان [English]

  • Faezeh Shahdost-Fard
  • Negin Ghalamkaran
  • Dena Ghanaat Pisheh
  • Najmeh Farhadi
Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
چکیده [English]

In this study, nanotechnology based on the principles of green chemistry and need to teach it at schools have been introduced and discussed. Review of articles and library studies based on narrative and descriptive review of various researches in this field have been discussed. Nanoproducts based on green chemistry not only have less destructive and toxic effects but also lead to improved management of waste and more cost-effective recycling. So, to reduce environmental risks, it is better to teach its principles and application through the education systems of the country starting at a young age. The use of various programs and step-by-step training can be useful in better conveying the concepts of nanotechnology based on green chemistry to students. The main challenges in this field are the lack of a written framework and program, the lack of sufficient infrastructure, the large number of textbooks, and the lack of proficient teachers. By adopting optimal educational and research policies and programs, the education system can play an effective role in learning the future generation and improving the conditions of the country. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Chemistry Education
  • Nanotechnology
  • Green Chemistry
  • Waste
  • Schools