اثربخشی یادگیری معکوس بر راهبرد‌های فراشناختی یادگیری دانش‌آموزان دوره اول متوسطه در درس علوم تجربی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، موسسه آموزش عالی چرخ نیلوفری آذربایجان، تبریز، ایران.

2 گروه آموزش روان شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران

چکیده

مهم­ترین عامل در یادگیری دانش­آموزان، وجود مشکلات در برنامه درسی است  و اصلی­ ترین اشکال در برنامه­های درسی نیز مربوط به روش­های یاددهی-یادگیری می‌باشد. در این راستا یادگیری معکوس امروزه مورد توجه بسیاری از محققان و مربیان قرارگرفته‏ است. بر این اساس هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی یادگیری معکوس بر مولفه­ های راهبردهای فراشناختی یادگیری دانش­ آموزان دوره اول متوسطه در درس علوم تجربی بود. روش ﭘﮋوﻫﺶ از نوع شبه آزمایشی پیش­ آزمون و پس­ آزمون با یک گروه می­ باشد. و جامعه آماری آن، کلیه دانش­ آموزان پسر پایه هشتم دوره اول متوسطه شهر کلیبر در سال تحصیلی 1402-1401  می­باشد؛ که از میان آن­ها، 30 نفر به روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری داده­ ها از پرسشنامه­ ی راهبردهای یادگیری کرمی و همکاران (1384) استفاده شد. ابتدا پیش­ آزمون بر روی دانش­ آموزان اجرا شد؛ سپس طی 13 جلسه­ ی 75 دقیقه­ ای تحت یادگیری معکوس در درس علوم تجربی  قرار گرفتند.  پس از اجرای جلسات آموزشی، پس­ آزمون اجرا شد. جهت تحلیل داده­ها از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) استفاده شد. نتایج نشان دادند، که اثر یادگیری معکوس بر راهبردهای دانش و کنترل خود و دانش و کنترل فرآیند مثبت و معنی­ دار است. با لحاظ یافته­ های این پژوهش و پشتوانه­ ی نظری وتجربی این حوزه توصیه می­ شود از این روش درنظام آموزشی استفاده شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of flipped learning on the metacognitive learning strategies of junior high school students in experimental science course

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Rezaei 1
  • Hafez Sahebyar 2
  • Akbar Ebrahimi orang 2
1 M.A in educational psychology, The Higher Educational Institute of Charkhe Nilofari Azarbaijan, Tabriz, Iran.
2 Department of psychology and counselling. Farhangian University, P.O. Box14665-889, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The most important factor in students' learning is the existence of problems in the curriculum; and the main problems in the curriculum are related to teaching-learning methods. In this regard, Flipped learning has been researched by many researchers today. The purpose of this study was to determine the effectiveness of flipped learning on components of metacognitive strategies of junior high school Students. The method of the study was a single group semi-experimental study with a pre-test and post-test. The population of the study included all eighth-grade students of the Junior high school in Kaleybar in the academic year 1401-1402. The Participants in the study were 30 students selected by convenience sampling. Learning Strategies Questionnaire by Karami et al. (1384) was used for data collection. First, the pre-test was conducted. Then, during 13 sessions of 75 minutes, they underwent flipped learning in the course of experimental sciences. After the treatment sessions, the post-test was administered. Descriptive and inferential statistics (covariance analysis) were used to analyze the data. The results showed that flipped learning had a significant and positive effect on knowledge and self-control strategies. Considering the findings of this research and its theoretical and empirical support, it is suggested that this method should be used in the educational system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Flipped learning
  • Metacognitive Strategies Learning
  • First high school
  • Experimental science