اثربخشی یادگیری معکوس بر راهبرد‌های فراشناختی یادگیری دانش‌آموزان دوره اول متوسطه در درس علوم تجربی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، موسسه آموزش عالی چرخ نیلوفری آذربایجان، تبریز، ایران.

2 گروه آموزش روان شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران

چکیده

مهم­ترین عامل در یادگیری دانش­ آموزان، وجود مشکلات در برنامه درسی است  و اصلی­ ترین اشکال در برنامه­های درسی نیز مربوط به روش­های یاددهی-یادگیری می‌باشد. در این راستا یادگیری معکوس امروزه مورد توجه بسیاری از محققان و مربیان قرارگرفته‏ است. بر این اساس هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی یادگیری معکوس بر مولفه­ های راهبردهای فراشناختی یادگیری دانش­ آموزان دوره اول متوسطه در درس علوم تجربی بود. روش ﭘﮋوﻫﺶ از نوع شبه آزمایشی پیش­ آزمون و پس­ آزمون با یک گروه می­ باشد. و جامعه آماری آن، کلیه دانش­ آموزان پسر پایه هشتم دوره اول متوسطه شهر کلیبر در سال تحصیلی 1402-1401  می­باشد؛ که از میان آن­ها، 30 نفر به روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری داده­ ها از پرسشنامه­ ی راهبردهای یادگیری کرمی و همکاران (1384) استفاده شد. ابتدا پیش­ آزمون بر روی دانش­ آموزان اجرا شد؛ سپس طی 13 جلسه­ ی 75 دقیقه­ ای تحت یادگیری معکوس در درس علوم تجربی  قرار گرفتند.  پس از اجرای جلسات آموزشی، پس­ آزمون اجرا شد. جهت تحلیل داده­ها از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) استفاده شد. نتایج نشان دادند، که اثر یادگیری معکوس بر راهبردهای دانش و کنترل خود و دانش و کنترل فرآیند مثبت و معنی­ دار است. با لحاظ یافته­ های این پژوهش و پشتوانه­ ی نظری وتجربی این حوزه توصیه می­ شود از این روش درنظام آموزشی استفاده شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The effectiveness of flipped learning on the metacognitive learning strategies of junior high school students in experimental science course

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Rezaei 1
  • Hafez Sahebyar 2
  • Akbar Ebrahimi orang 2
1 M.A in educational psychology, The Higher Educational Institute of Charkhe Nilofari Azarbaijan, Tabriz, Iran.
2 Department of psychology and counselling. Farhangian University, P.O. Box14665-889, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The most important factor in students' learning is the existence of problems in the curriculum; and the main problems in the curriculum are related to teaching-learning methods. In this regard, Flipped learning has been researched by many researchers today. The purpose of this study was to determine the effectiveness of flipped learning on components of metacognitive strategies of junior high school Students. The method of the study was a single group semi-experimental study with a pre-test and post-test. The population of the study included all eighth-grade students of the Junior high school in Kaleybar in the academic year 1401-1402. The Participants in the study were 30 students selected by convenience sampling. Learning Strategies Questionnaire by Karami et al. (1384) was used for data collection. First, the pre-test was conducted. Then, during 13 sessions of 75 minutes, they underwent flipped learning in the course of experimental sciences. After the treatment sessions, the post-test was administered. Descriptive and inferential statistics (covariance analysis) were used to analyze the data. The results showed that flipped learning had a significant and positive effect on knowledge and self-control strategies. Considering the findings of this research and its theoretical and empirical support, it is suggested that this method should be used in the educational system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Flipped learning
  • Metacognitive Strategies Learning
  • First high school
  • Experimental science
احمدی، پروین (1380). طراحی الگوی برنامه درسی تلفیقی و مقایسه آن با برنامه­هـای درسـی موجـود دوره ابتدایی در نظام آموزشی ایران. رسالة دکتری، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
اسماعیلی­فر، محمدصادق؛ تقوایی­یزدی، مریم؛ نیازآذری، کیومرث (1395). تأثیر استفاده از رویکرد کلاس معکوس بر یادگیری درس علوم دانش آموزان دوره ابتدایی. نشریه شباک، 2 (14)، 26-21.
افضلی، افشین؛ دلاور، علی؛ فلسفی نژاد، محمدرضا؛ برجعلی، احمد (1395). مدل­سازی تشخیصی شناختی(CDM) ریاضیات پایه اول دبیرستان. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 6(24)، 21-1.
اکبری، نرگس؛ آیتی، محسن؛ زارع مقدم، علی (1397). اعتباریابی پرسشنامه سواد یادگیری مادام­العمر در دبیران دوره دوم متوسطه. فصلنامه اندازه گیری تربیتی، 8(31)، 216-191.
امانی طهرانی، محمود؛ علی عسگری، مجید؛ عباسی، عفت (1394). طراحی و تدوین مدلی کارآمد برای آموزش علوم در دورة اول متوسطه. فصلنامه تعلیم و تربیت، 32(1)، 32-9.
پیری، موسی؛ صاحب یار، حافظ؛ سعداللهی، آرش (1397). تاثیر کلاس معکوس بر خودراهبری در یادگیری درس زبان انگلیسی، نشریه علمی- پژوهشی فناوری آموزش، 12(3)، 236-229.
جمالی تازه­کند، محمد؛ فتحی واجارگاه، کوروش؛ عارفی، محبوبه (1396). تبیین راهبردهای اجرای برنامه درسی در محیط­های یادگیری شخصی مبتنی بر وب 2. فصلنامه علمی پژوهشی تدریس پژوهی، 5(4)، 69-51.
دهقان زاده، شادی؛ جعفرآقایی، فاطمه و خردادی آستانه، حمید (1397). تأثیر به کارگیری روش آموزشی کلاس درس معکوس برگرایش به تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری. مجله­ی آموزش در علوم پزشکی، 6(18)، 48-39.
سعدی­پور، اسماعیل؛ ابراهیمی­قوام، صغری؛ فرخی، نورعلی؛ اسدزاده، حسن؛ ثامتی، ناهید (1397). مدل پیش­بینی عملکرد تحصیلی براساس مؤلفه­های هوش عاطفی مهارت­های حل مسئله و انگیزش پیشرفت با میانجی­گری راهبردهای یادگیری (شناختی و فرا شناختی) در دانش­آموزان مدارس هوشمند و عادی. فصلنامه پژوهش در نظام­های آموزشی، 12(40)، 65-90.
سلسبیلی، نادر؛ قاسمی، نرجس (1384). عوامل مؤثر بر شکست تحصیلی: نگاهی دوباره به عوامل درونی و بیرونی. تهران. فصلنامه تعلیم و تربیت، 8، 59-26.
سلیمان­پور، جواد؛ خلخالی، علی؛ رعایت­کننده فلاح (1389). تأثیر روش تدریس مبتنی بر فن­آوری اطلاعات و ارتباطات در ایجاد یادگیری پایدار درس علوم تجربی سال سوم راهنمایی. فن­آوری و ارتباطات در علوم تربیتی، 1(2)، 93-78.
سیف، علی اکبر (1398). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. نشر دوران.
صاحب­یار، حافظ (1402). طراحی مدل ارتقا یافته یادگیری معکوس و تعیین اثربخشی آن بر کارکردهای اجرایی، ادراک از محیط کلاس و عملکرد ریاضی دانش­آموزان دوره­ی ابتدایی. رساله دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ایران.
صاحب­یار، حافظ؛ گل­محمدنژاد، غلامرضا؛ برقی، عیسی (1400). اثربخشی یادگیری معکوس بر درگیری تحصیلی دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه در درس ریاضیات. فصلنامه روان شناسی تربیتی، 17(59)، 316-289.
صاحب­یار، حافظ؛ مصرآبادی، جواد (1400). اثربخشی یادگیری معکوس بر شاخص­های تربیتی: مطالعه فراتحلیل، نوآوری­های آموزشی، 3(20)،30-7.
کرمی، ابوالفضل؛ دلاور، علی؛ بهرامی، هادی؛ کریمی، یوسف (1384). تدوین ابزار سنجش راهبردهای یادگیری و مطالعه و تعیین رابطه آن با پیشرفت تحصیلی. مجله­ی روان شناسی، 36، 412-399.
محمودیان هریس، علی؛ سلیم پور، حامد؛ طاهری مقدم، فرهاد؛ هریسچیان، شاهین (۱۳۹۴). تدریس کتاب علوم تجربی پایه هشتم دوره اول متوسطه به کمک الگوی تدریس کاوشگری علمی و مقایسه آن با روش تدریس سنتی. دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی، تهران، ایران.
Abeysekera, L., Dawson, P. (2015). Motivation and cognitive load in the flipped classroom: Definition, rationale and a call for research. Higher Education Research & Development, 34(1), 1-14.
Asencio, E. N., Muelas, A. (2016). Learning strategies and academic achievement. Procedia - Social and Behavioural Sciences, 165(6), 217-221.
Bergmann, J., Sams, A. (2012). Flip your classroom: reach every student in every class every day. Washington, DC: International Society for Technology in Education.
Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemic süreci ve pandemic sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142.
Cabi, E, (2018). The impact of the flipped classroom model on students' academic achievement. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 19(3), 203-221.
Cankoy, O., Ozder, H. (2017). Generalizability theory research on developing a scoring rubric to assess primary school students’ problem posing skills. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(6), 2423–2439.
Chan, K.K. (2015). Salient beliefs of secondary school mathematics teachers using dynamic geometry software. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 11(1), 139-148.
Chen Hsieh, J.S., Wu, W., Marek, M.W. (2016). Using the flipped classroom to enhance EFL learning. Computer Assisted Language Learning. 1-25.
Chien-Yuan, S. (2018). Investigating the effects of flipped learning, student question generation, and instant response technologies on students’ learning motivation, attitudes, and engagement: A structural equation modeling. Eurasia Journal of Mathematics, science And Technology Education, 14(6), 2453-2466.
Christophersen, K. A., Elstad, E. (2017). Duration of on-campus academic engagements of student teachers in Finland and Norway. Education Inquiry, 8(2), 89-103.
Clark, K. R. (2015). The effects of the flipped model of instruction on student engagement and performance in the secondary mathematics classroom. Journal of Educators online, 12(1), 91-115.
Cronhjort, M; Filipsson, L; Weurlander, M. (2017). Improved engagement and learning in flipped-classroom calculus. Teaching Mathematics and its Applications: An International Journal of the IMA, 3(37), 113-121.
Cross, D.R. Paris, S.G. (1988). Developmental and instructional analyses of children’s metacognition and reading comprehension. Journal of Educational Psychology, 131‐142.
Dhir, A., Alsumait, A. (2013). Examining the educational user interface, technology and pedagogy for arabic speaking children in Kuwait. Journal of Universal Computer Science, 19(7): 1003-1022.
Flavell, J.H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive developmental inquiry. American Psychologist, 34, 906-911.
Hamad Alsowat. (2016). An EFL flipped classroom teaching model: effects on english language higher-order thinking skills, student engagement and satisfaction. Journal of Education and Practice, 7(9), 108-121.
Hayırsever, F., Orhan, A. (2018). Theoretical analysis of the flipped learning model. Mersin University Journal of Education Faculty, 14(2), 572–596.
Karagol, I., Esen, E. (2019). The Effect of flipped learning approach on academic achievement: A meta-analysis study. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(3), 708-727.
Kerami, A; Delavar, A; Bahrami, H; Karimi, Y. (2005). Developing a tool for measuring learning and study strategies and determining its relationship with academic progress. Journal of Psychology, 36, 412-399.
Mokhtari, K., Reichard, C. A. (2002). Assessing students' metacognitive awareness of reading strategies. Journal of Educational Psychology, 94(2), 249 259. 
Myung, K. L; Bu K.P. (2018). Effects of flipped learning using online materials in a surgical nursing practicum: A pilot stratified group-randomized trial. Healthcare Informatics Research, 24(1), 69-78.
O'Flaherty, J., Phillips, C. (2016). The use of flipped classrooms in higher education: A scoping review. The Internet and Higher Education, 25, 85–95.
Okorie, E. U. (2015). Effects of instructional software package method of teaching (ISPMT) on students’ interest and achievement in chemical bonding. Education, 5(6),158-165.
Orhan, A. (2019). The effect of flipped learning on students’ academic achievement: A meta-analysis study. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48(1), 368-396.
Sahebyar, H. (2023). Designing the enhanced flipped learning model, and determining its effectiveness on executive function, perception of class environment and mathematical performance of elementary students. Doctoral thesis, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran.
sahebyar, H., Mesrabadi, J. (2021). The effectiveness of flipped learning on educational indicators: A meta-analysis study. Educational Innovations, 20(3), 7-30.
Simon, T. (2019). Meta-cognitive skills and strategies application: How this helps learners in mathematics problem-solving. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 15(5), 1-12.
Tang, T., Abuhmaid, A.M. (2020). Efficiency of flipped classroom with online-based teaching under COVID-19. Interactive Learning Environments, 31(2), 1077–1088.
Wang, X.M., Hwang, G.J. (2017). A problem posing-based practicing strategy for facilitating students’ computer programming skills in the team-based learning mode. Educational Technology Research and Development, 65(6), 1655– 1671.
Webster, D.R., Majerich, M. M. (2016). Flippin’ fluid mechanics-comparison using two groups. Advances in Engineering Education. Atlanta: Georgia Institute of Technology.
Yıldırım, Yakar, Z. (2021). The effect of flipped learning model on primary and secondary school students' mathematics achievement: A meta-analysis study. Cukurova University Faculty of Education Journal, 50(2), 1329-1366.
Yorganci, S. (2020). Implementing flipped learning approach based on 'first principles of instruction' in mathematics courses. Journal of Computer Assisted Learning, 36(5), 763-779.