تحول آموزشی لازمه‌ی توسعه شیمی سبز و پایدار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه شیمی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

در دهه ­های اخیر مسائلی مانند مقابله با تخریب لایه اوزون، تمیز نگه داشتن منابع آب، و جستجو برای منابع تجدیدپذیر انرژی، در سطوح مختلف آموزش شیمی طرح و تدریس شده است. امروزه، افزودن موضوعات مرتبط با شیمی سبز، در برنامه­ های درسی شیمی و توسعه آموزش سیستماتیک شیمی سبز اجتناب­ ناپذیر است. علاوه بر آن، آموزش شیمی سبز سنگ بنای توسعه شیمی سبز و پایدار محسوب می­ شود. بنابراین، یکی از چالش­ برانگیزترین موضوعات در برنامه­ ریزی آموزشی، توسعه مفاهیم شیمی سبز در سطوح آموزشی مختلف است. در این پژوهش مقالات منتشر شده در خصوص شیوه آموزش شیمی سبز، در مدارس و دانشگاههای برخی کشورهای جهان و همچنین، روشهای ترویج آن در جوامع مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. و مهمترین روش­ها و تجربیات کاربردی این حوزه که پیش از این در برخی کشورهای توسعه یافته به­ طور موفقیت­ آمیز آزموده شده­ اند، مشخص گردیده است. مطالعات نشان می­ دهد رسیدن به وضعیت مطلوب در پیاده­ سازی اصول شیمی سبز و پایدار در صنایع شیمیایی، مستلزم تحول آموزشی به منظور تربیت شهروندان و نیروی کار آشنا به اصول شیمی سبز است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Educational transformation, necessary for the development of green and sustainable chemistry

نویسنده [English]

  • Maryam Souri
Chemistry Department, College of Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

In recent decades, the issues such as confronting the destruction of the ozone layer, keeping water sources clean, and searching for renewable energy sources have been proposed and taught at different levels of chemistry education. Today, it is inevitable to add topics related to green chemistry in chemistry curricula and to develop systematic education of green chemistry. In addition, green chemistry education is considered the cornerstone of green and sustainable chemistry development. Therefore, one of the most challenging topics in educational planning is the development of green chemistry concepts at different educational levels. In addition, for the effectiveness of the concept of green chemistry in the quality of human life and the environment, it is necessary to spread the concepts and teachings of green chemistry beyond educational environments to society and industry. In this study, the publications about the teaching method of green chemistry at some of the schools and universities across the globe, as well as the methods of promoting it in different societies have been discussed, and the most important methods and applied experiences of this field have been highlighted. Research results indicate that achieving the desired state in implementing the principles of green and sustainable chemistry in the chemical industry requires an educational transformation in order to educate the citizens and workforce familiar with the principles of green chemistry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Green chemistry
  • Environment
  • Green chemistry education
  • Sustainable development
  • Renewable Energy
احمدی، یاور؛ خدایی، علیرضا (1400). بررسی راهکارهای ورود علم شیمی سبز در برنامه مطالعاتی تحصیلی و مقایسه اهداف و ویژگی های آن با سایر کشورهای توسعه یافته. پژوهش در آموزش شیمی، 3(4 )، 108-87.
حبیبی بودلالو، لیلا؛ صباغان، مریم؛ امام جمعه، سیدمحمدرضا (1392). ارائه راهکارهای مناسب برای ورود آموزش شیمی سبز به برنامه درسی شیمی دوره متوسطه. نوآوری های آموزشی، 12(48)، 92-71.
حبیبی بودلالو، لیلا؛ صباغان، مریم؛ امام جمعه، سیدمحمدرضا (1396). مطالعة تطبیقی آموزش شیمی سبز در برنامة درسی مدارس متوسطه (ایران و چهار کشور پیشرفته). نوآوری‌های آموزشی، 16(1), 90-67.
صباغان، مریم؛ شاهی بیگباغی، جهان؛ امام جمعه، محمدرضا. (1395). آموزش شیمی سبز, با طراحی و اجرای آزمایش های سبز در مبحث استوکیومتری شیمی متوسطه. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 11(1)، 34-21.
Anand, S.A. (2021). Flipped pedagogy: Strategies and technologies in chemistry education. Materials Today: Proceedings, 47, 240-246.
Anastas, P. T., Warner, J. C. (1998). Green Chemistry: Theory and Practice. Oxford University Press.
Cabrera, D., Colosi, L., Lobdell, C. (2008). Systems thinking. Evaluation and program planning, 31(3), 299-310.
Centi, G., Perathoner, S. (2009). From green to sustainable industrial chemistry. In Sustainable Industrial Chemistry, chapter 1, 1-72.
Eilks, I., Zuin, V. G. (2018). Editorial Overview: Green and Sustainable Chemistry Education (GSCE): Lessons to be learnt for a safer, healthier and fairer world today and tomorrow. Current Opinion in Green and Sustainable Chemistry, 13, A4-A6.
Freeman, S., Eddy, S. L., McDonough, M. (2014). Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. Proceedings of the national academy of sciences, 111(23), 8410-8415.
Haack, J. A., Berglund, J. A., Hutchison, J. E. (2013). ConfChem Conference on Educating the Next Generation: Green and Sustainable Chemistry-Chemistry of Sustainability: A General Education Science Course Enhancing Students, Faculty and Institutional Programming. Journal of Chemical Education, 90(4), 515-516.
Healey, M., Flint, A., Harrington, K. (2016). Students as partners: Reflections on a conceptual model. Teaching and Learning Inquiry, 4(2), 8-20.
Hurst, G. A. (2019). Chapter 9 - The green formula for international chemistry education. In A. P. Dicks & L. D. Bastin (Eds.), Integrating Green and Sustainable Chemistry Principles into Education, 205-228.
Hurst, G. A. (2020). Systems thinking approaches for international green chemistry education. Current Opinion in Green and Sustainable Chemistry, 21, 93-97.
Hurst, G. A., Slootweg, J. C., Balu, A. M. (2019). International perspectives on green and sustainable chemistry education via systems thinking. Journal of Chemical Education, 96(12), 2794-2804.
Li, B., Eilks, I. (2021). A systematic review of the green and sustainable chemistry education research literature in mainland China. Sustainable Chemistry and Pharmacy, 21, 100446.
Marteel-Parrish, A. E. (2007). Toward the greening of our minds: a new special topics course. Journal of Chemical Education, 84(2), 245.
Programme, U. (2019). Global chemicals outlook II: from legacies to innovative solutions: implementing the 2030 agenda for sustainable development. In: The United Nations Environment Programme.
Sjöström, J., Eilks, I., Zuin, V. G. (2016). Towards eco-reflexive science education: A critical reflection about educational implications of green chemistry. Science & Education, 25, 321-341.
Summerton, L., Hurst, G.A., Clark, J.H. (2018). Facilitating active learning within green chemistry. Current Opinion in Green and Sustainable Chemistry, 13, 56-60.
Wang, M.Y., Li, X.Y. (2018). Green chemistry education and activity in China. Current Opinion in Green and Sustainable Chemistry, 13, 123-129.
Warburton, K. (2003). Deep learning and education for sustainability. International Journal of Sustainability in Higher Education, 4(1), 44-56.
Zendler, A., Greiner, H. (2020). The effect of two instructional methods on learning outcome in chemistry education: The experiment method and computer simulation. Education for Chemical Engineers, 30, 9-19.
Zuin, V. G., Eilks, I., Elschami, M., Kümmerer, K. (2021). Education in green chemistry and in sustainable chemistry: perspectives towards sustainability. Green Chemistry, 23(4), 1594-1608.
Di Maria, E., De Marchi, V., Spraul, K. (2019). Who benefits from university–industry collaboration for environmental sustainability? International Journal of Sustainability in Higher Education, 20(6), 1022-1041.