تحلیل محتوای کتاب‌های شیمی دوره دوم متوسطه ایران و مالزی از نظر توجه به مؤلفه‌های کارآفرینی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران. ایران.

چکیده

پژوهش حاضر به‌منظور ارزیابی محتوای کتاب‌های شیمی دوره متوسطه دوم ایران و مالزی بر اساس انطباق آن با مؤلفه‌های کارآفرینی انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش کتاب‌های شیمی دوره متوسطه دوم ایران در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در سال تحصیلی 1402-1401 و کتاب‌های شیمی دوره متوسطه دوم مالزی در دو پایه دهم و یازدهم (مقطع چهارم و پنجم) در سال تحصیلی 2021-2020 بوده است. در این پژوهش با توجه به ماهیت پژوهش از روش نمونه‌گیری تمام شماری استفاده شده است و کل محتوای کتاب‌ها شامل متن، تصاویر، پرسش‌ها و فعالیت‌ها با روش آنتروپی شانون مورد بررسی قرار گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته بود که روایی آن با استفاده از نظرات صاحب‌نظران و پایایی آن با استفاده از روش بازآزمایی (91 درصد) به‌دست آمد. یافته‌های پژوهش نشان داد که در کتاب‌های شیمی دوره دوم متوسطه ایران و مالزی در مجموع به ترتیب 191 و 172 مرتبه به مؤلفه‌های کارآفرینی اشاره شده‌است. از بین پنج مؤلفه «خلاقیت و نوآوری»، «انگیزه پیشرفت»، «کنترل درونی»، «ریسک‌پذیری» و «آینده‌نگری» در دو کشور توجه بیشتری به «آینده‌نگری» و «خلاقیت و نوآوری» مبذول شده‌است. کمترین میزان توجه در کتاب‌های شیمی ایران مربوط به «انگیزه پیشرفت» و در مالزی مربوط به «ریسک‌پذیری» بوده‌است. نتایج آنتروپی شانون نشان داد که در کتاب‌های شیمی ایران «کنترل درونی» و در مالزی «خلاقیت و نوآوری» و «آینده‌نگری» بیشترین درجه اهمیت را داشته‌است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Content analysis of junior high school chemistry textbooks of Iran and Malaysia in terms of attention to entrepreneurship components

نویسندگان [English]

  • Nasrin Maleki
  • Mahshid Golestaneh
  • Seyed Mohsen Mousavi
Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
چکیده [English]

This research aimed to evaluate Iranian and Malaysian senior high school chemistry textbooks in terms of their correspondence with entrepreneurship components. The study employed descriptive method of content analysis type. The statistical population included 10th, 11th, and 12th-grade Iranian senior high school chemistry textbooks in the academic year of 2022-2023, and Malaysian grade 10 and grade 11 (4th and 5th levels) chemistry textbooks in the academic year of 2020-2021. Due to the nature of the study, complete enumeration sampling method was employed, and all content of the books, including text, images, questions, and activities, has been analyzed using Shannon's entropy method. Data were collected using a researcher-developed content analysis checklist, which was validated through expert opinion, and its reliability was confirmed through retesting (91% agreement). Findings revealed 191 and 172 references to entrepreneurship components in Iranian and Malaysian textbooks, respectively. Data analysis showed that in both countries, from among the five components of ‘creativity and innovation,’ ‘progress motivation,’ ‘internal control,’ ‘risk-taking,’ and ‘futurism,’ greater focus was on ‘futurism’ as well as ‘creativity and innovation.’ The least attention in Iranian chemistry textbooks was related to ‘progress motivation,’ while in Malaysian chemistry textbooks, it was related to ‘risk-taking.’ Shannon's entropy results indicated that in Iranian textbook, ‘internal significance’ received higher attention while in Malaysian textbooks, ‘creativity and innovation’ as well as ‘futurism,’’ were the focus of higher attention.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship
  • content analysis
  • chemistry textbooks
  • junior high School
  • Iran
  • Malaysia
احمدپور داریانی، محمود؛ کریمی، آصف (1399). کارآفرینی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
احمدی، غلامعلی؛ فضائلی، زینب (1392). تحلیل محتوای کتاب‌های آمـوزش حرفه و فن دوره راهنمـایی بـر اسـاس شاخص‌های کارآفرینی. توسعه کارآفرینی، 6 (1)، 183-165.
 آقا محمدی، جواد (1398). توسعه ویژگی‌ها شخصیتی کارآفرین: تحلیـل محتـوای کتـاب «کارگـاه کارآفرینی و تولیـد» دوره متوسطه نظری از نظر میزان انعکاس ویژگی‌ها شخصیتی کارآفرینی. راهبرد توسعه، 1 (57)، 204-183.
آموزش‌وپرورش مالزی در یک نگاه (1395). سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، وزارت آموزش‌وپرورش.
جعفری هرندی، رضا (1398). ارزیابی محتوای کتاب کار و فناوری پایه نهم از نظر میزان توجه به مفاهیم کارآفرینی. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 16(2)، 63-48.
خدابنده، لیلا (1400). مطالعه تطبیقی آموزش کارآفرینی دوره متوسطه در کشورهای منتخب و ارائه راهکارهای برای نظام آموزشی ایران، زیست‌بوم نوآوری، 1(3)، 38-21.
ذبایحی، امیرحسین؛ عبدالهی، مهدی (1398). تأثیر روش تدریس به روش ایبسه در آموزش شیمی و کمک به تقویت روحیه کارآفرینی. پژوهش در آموزش شیمی، 1(1)، 80-67.
رسول بهی، شیرین؛ خسروی، دیمن؛ بهادر، حمید (۱۳۹۵). بررسی تطبیقی نظام آموزشی ایران و ترکیه. سومین کنفرانس جهانی روانشناسی و علوم تربیتی حقوق و علوم اجتماعی در آغاز هزاره سوم، شیراز، ایران.
 عرب، عباس (۱۳۹۰). نقش سبک رهبری تحولی مدیران در پیش‌بینی کارآفرینی اجتماعی کارکنان: مطالعه تطبیقی دانشگاه‌های دولتی با دانشگاه‌های غیردولتی مشهد، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
کتب درسی شیمی مقطع متوسطه، موسسه چاپ و نشر کتاب آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش ایران، 1401، تهران، ایران.
کتب درسی شیمی مقطع متوسطه، موسسه چاپ و نشر کتب آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش مالزی، ۲۰۲1، کوالالامپور، مالزی.
محمودی، سیروس؛ ایمانی فر، حمیدرضا (1399). تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دوره ابتدایی از نظر توجه به اهداف تربیت اجتماعی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه اسلام و علوم اجتماعی، 12(23), 284-263.
محمودی، سیروس؛ شرفی، محمود؛ ایمانی فر؛ محمدرضا (1400). تحلیل محتوای کتاب درسی «کارگاه نوآوری و کارآفرینی» پایه یازدهم رشته امور زراعی از نظر توجه به مؤلفه‌های کارآفرینی. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 8(4), 104-89.‌
مرتضی نژاد، نیلوفر (1401). ارزشیابی از برنامه‌های درسی مرتبط با کارآفرینی در دوره آموزش عمومی. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی، 19(73)، 154-134.‌
مرتضی نژاد، نیلوفر؛ عطاران، محمد؛ حسینی خواه، علی؛ عباسی، عفت (1396). بررسی عناصر طراحی برنامه درسی کارآفرینی بر اساس رویکرد تطبیقی. مطالعات برنامه درسی، 11(44)، 80-49.
نیک‌نفس، سعید؛ علی‌آبادی، خدیجه (1392). نقش تحلیل محتوا در فرآیند آموزش و طراحی کتاب‌های درسی. مجلّه جهانی رسانه، 8(2)، 150-124.
واحدی، مژده؛ سیف نراقی، مریم؛ نادری، عزت‌الله (1395). بررسی‌وتحلیل آموزش کارآفرینی در کتب کار و فناوری در پایه ششم، هفتم و هشتم بر اساس الگوی پیشنهادی "آینده شما در لوای کارآفرینی (NFTE)". اندیشه‌های نوین تربیتی، 41(12)، 127-141.
هولستی، رادوف (1398). تحلیل محتوا در علوم اجتماعی و انسانی، مترجم: نادر سالار زاده امیری، تهران: انتشارات دانشگاه علّامه طباطبایی.
Acs, Z.J., Szerb, L., Lloyd, A. (2018). Global entrepreneurship index 2018, Global Entrepreneurship Development Institution, Washington, D.C., USA.
Azubuike, K.A. (2010). Entrepreneurship capacity building in teacher education programme: Implication for educational administration. Nigerian Journal of Curriculum and Instruction, 17(1): 84-89.
Bakar, R., Konting, M. (2002). Pelaksanaan pendidkan keusahawanan di Malaysia: kesan Terhadap Aspirasi keusahawanan Pelajar. University Putra Malaysia Press. 10(1):53-61.
Bazkiaei, H.A., Heng, L.H., Khan, N.U., Saufi, R., Kasim, R.S.R. (2020). Do entrepreneurial education and big-five personality traits predict entrepreneurial intention among universities students?. Cogent business & management, 7(1), 180217.
Briga, H. (2004). Entrepreneurship education and training introducing entrepreneurship education into non-business discipline. European Industrial Training, 20(8), 13-15.
Burger, L., O’Neill, C., Mahadea, D. (2005). The impact of previous knowledge and experience on the entrepreneurial attitudes of Grade 12 learners. South African Journal of Education, (25), 89–94.
Chauhan, K., Aggarwal, A. (2017). Youth entrepreneurship: The role and implications for the Indian economy. Amity Journal of Entrepreneurship, 1(2), 23-33.
De-Sousa, M.M., de Almeida, D.A.R. (2022). Characteristics and effects of entrepreneurship education programs: a systematic review. Trends in Psychology, 1-31.
Dorji, T. (2021). Content analysis of entrepreneurship education in primary and secondary school textbooks. Research in Educational Policy and Management, 3(1), 42-59.
Fiet, J. (2001). The pedagogical side of entrepreneurship theory. Journal of Business Venturing, 16(1): 101–117.
Gairola, R.S. (2019). Attitudes of secondary teacher trainees towards entrepreneurial education. Research in Educational Policy and Management, 1(1), 44-54.
Gibb, A.A. (2002). In pursuit of a new `enterprise' and `entrepreneurship' paradigm for learning: creative destruction, new values, new ways of doing things and new combinations of knowledge. International Journal of Management Reviews, 4(3): 233–269
Global Entrepreneurship Monitor, 2016/2017 Global Report.
Global Entrepreneurship Monitor, 2023/2024 Global Report.
Golestaneh, M. (2019). A comparative study of chemistry education curriculum at Farhangian university with former chemistry education and chemistry bachelor degree. Research in Chemistry Education1(2), 61-82.
Golestaneh, M. (2021). The need to evaluation of undergraduate chemistry curricula for overcoming the global challenges inspired by the Coveid-19 pandemic. Research in Chemistry Education2(4), 41-58.
Gurung, R.B., Tenzin, J. (2018). The Entrepreneurship culture. The Druk Journal, 4(2), 43-55.
Halim, L. (2016). Science education research and practice in Malaysia. In: Chiu, MH. (eds) Science Education Research and Practice in Asia. Springer, Singapore.
Hannon, P.D. (2005). Philosophies of enterprise and entrepreneurship education and challenges for higher education in the UK. The International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 6(2), 105-114.
Hynes, B. Richardson, I. (2007). Entrepreneurship education: a mechanism for engaging and exchanging with the small business sector. Education and Training, 49(8/9):732-744.
Kayacan, K., Ozlüleci, M. (2021). An analysis of the seventh-grade science textbook in terms of science, engineering, and entrepreneurship applications. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, (27), 319-345.
Kraaijenbrink, J., Spender, J.C. Groen, A.J. (2010). The resource-based view: a review and assessment of its critiques. Journal of management, 36(1): 349-372.
Kruegar, N., Brazeal, M. (1994). Entrepreneurship Intention: applying the Theory of Planned Behaviour. Entrepreneurship and Regional Development, 5(4), 315-30.
Kuratko, D.F., Hodgetts, R.M. (2004). Entrepreneurship: theory, process, practice. Manson: South-Western Publisher.
Manuere, F., Danha, K., Majoni, T. (2013). Entrepreneurship attitude and knowledge: a survey of fourth year university students. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 4(9), 511-521.
Martin, B.C., McNally, J.J. (2013). Examining the formation of human capital in entrepreneurship: A meta-analysis of entrepreneurship education outcomes. Journal of Business Venturing, 28(1): 211–224.
Nguyen, A.T., Do, T.H.H. (2019). Factors affecting entrepreneurial intentions among youths in Vietnam. Children and Youth Services Review, 99910: 186-193
Pihie, Z.A.L., Bagheri, A. (2010). Entrepreneurial attitude and entrepreneurial efficacy of technical secondary school students. Journal of Vocational Education and Training, 62(3), 351-366.
Pingel, F. (1999). UNESCO guidebook on textbook research and textbook revision. Hanover: Germany: Hahnsche Buchhandlung
Pramudya, S.H. (2022). The Entrepreneurship ecosystem in Malaysia: the global entrepreneurship index (Gei) analysis, Regional Formation and Development Studies, 35(3), 58-72.
Raposo, M.L.B., Paço, A.M.F.D. (2011). Entrepreneurship education: Relationship between education and entrepreneurial activity. Psicothema, 23(3), 453-457.
Sakir, N.A., Kim, J.G. (2021). Comparing biodiversity-related contents in secondary biology textbooks from Korea, Indonesia, and the United States of America. Journal of Biological Education, 55, 17–30.
Shen, Q. (2021). The Importance of Integrating Career Planning Education into High School Curriculum. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 615, 1-6.
Suryani, D., Mulyani, E. (2020). Development of integrated economic learning materials entrepreneurship values for high school. Journal Pendidikan Ekonomi Dan Bisnis (JPEB), 8(1), 66-76.
Tunio, M.N., Jariko, M.A. (2021). How entrepreneurship sustains barriers in the entrepreneurial process-A lesson from a developing nation. Sustainability, 13(20), 11419.
Xing, L.Y. Mohd, H.B. (2021). Content analysis of Malaysian form two science textbook. Malaysian Online Journal of Educational Science, 9(1), 51-69.