استفاده از نرم افزار گوسین و گوس ویو برای آموزش موثر شیمی بوسیله ترسیم مولکول‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر شیمی آموزش و پرورش استان قزوین، ناحیه دو ، قزوین، ایران

2 استاد شیمی دانشکده علوم، دانشگاه زنجان، صندوق پستی2343345 زنجان، زنجان، ایران

چکیده

استفاده از جلوه های بصری و  رسانه های تصویری در آموزش شیمی بسیار تاثیر گذار است و می تواند علاوه بر تسهیل در یادگیری مفاهیم و قواعد شیمی، کلاس درس را جذاب و مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین این نوع از یادگیری را می توان از نوع سبک یادگیری بصری به حساب آورد. در این مقاله، ابتدا تعدادی از مولکول های قطبی و غیر قطبی موجود در کتاب های درسی شیمی دوره دوم متوسطه با استفاده از نرم افزار گوس ویو ترسیم شدند. سپس به منظور دستیابی به ساختار بهینه شده مولکول ها و ویژگی های مختلف آن ها، از نرم افزار گوسین استفاده شد. این محاسبات شامل بهینه کردن سطح انرژی مولکول، تعیین مقدار بار الکتریکی اتم های تشکیل دهنده مولکول، تعیین ممان دو قطبی مولکول، نمایش کانتورهای اطراف مولکول، نمایش نقشه های پتانسیل الکتروستاتیکی و به‌دست آوردن اوربیتال مولکولی هومو و لومو می‌شود. از بین مولکول های مختلف، ساختار مولکول آب با جزئیات بیشتری بررسی شد. به علاوه، محاسبات گوسین بر روی برخی مولکول های دیگر مانند آمونیاک، متانول، فرمالدهید، متان، کربن دی اکسید و اکسیژن نیز انجام شد. برای ترسیم از مولکول های متنوعی استفاده شد تا بسیاری از مفاهیم شیمی را تحت پوشش قرار دهد. علاوه بر این، مراحل ترسیم مولکول ها و نمایش خواص آن ها  نیز شرح داده شده‌است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Using Gaussian and GaussView software for effective teaching of chemistry by drawing molecules

نویسندگان [English]

  • Alireza Yaghoubi 1
  • Ali Ramazani 2
1 Chemistry teacher in education department of Qazvin region 2, Qazvin, Iran
2 Department of Chemistry, Faculty of Science, University of Zanjan, 45371-38791 Zanjan, Iran
چکیده [English]

The use of visual effects and visual media in chemistry education is very effective and can make the classroom attractive and impress the audience in addition to facilitating the learning of the chemistry concepts and rules. Therefore, this type of learning can be considered a type of visual learning style. In this article, first, a number of the polar and non-polar molecules in high school chemistry books were drawn using GaussView software. Then, in order to achieve the optimized structure of the molecules and their various characteristics, Gaussian software was used. These calculations include optimizing the energy level of the molecule, determining the electric charge of the atoms that make up the molecule, determining the dipole moment of the molecule, displaying the contours around the molecule, displaying electrostatic potential maps, and obtaining the HOMO and LUMO molecular orbitals. From among the different molecules, the structure of water molecule was discussed in more detail. In addition, Gaussian's calculations were performed on some other molecules such as ammonia, methanol, formaldehyde, methane, carbon dioxide, and oxygen. Various molecules were used for drawing to cover many concepts of chemistry. Moreover, the steps of drawing molecules and displaying their properties has also been described.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Effective teaching of chemistry
  • Visual learning
  • Drawing molecules
  • Gaussian software
  • GaussView software
احدیان، محمد (1382). مقدمات تکنولوژی آموزشی. تهران: نشر و تبلیغ بشری.
حذرخانی، حسن (1401). شیمی(3) پایه دوازدهم- دوره دوم متوسطه-112210، چاپ پنجم، شرکت چاپ و نشر کتاب­های درسی ایران.
حذرخانی، حسن (1402). شیمی(1) پایه دهم دوره دوم متوسطه-110210، چاپ هشتم، شرکت چاپ و نشر کتاب­های درسی ایران.
خزاعی، امیرمسعود (1380). دیدگاهی در نرم افزارهای آموزشی. نشریه وب، 2(15).
مهدی نیا، نازیلا (1395). تاثیر کاربرد نرم افزارهای آموزشی بر یادگیری و یادسپاری شیمی دوره دوم دبیرستان. نهمین کنفرانس آموزش شیمی ایران، زنجان، دانشگاه زنجان.
Azamat, J. (2024). The role and importance of observing safety principles in laboratory work. Research in Chemistry Education5(4), 30-42. doi: 10.48310/chemedu.2024.15073.1134
Cherry, S. (2002). Twelve reasons to use multimedia projects in the classroom. Retrieved from http://www.ezedia.com/education/ classroom/ library/ Twelve_ Reasons.html
Deringer, V. L., Bartók, A. P., Bernstein, N., Wilkins, D. M. (2021). Gaussian process regression for materials and molecules. Chemical reviews, 121(16), 10073-10141.
Frisch, M. J. (2009).  Expanding the limits of computational chemistry. Wallingford CT. Retrieved from https://gaussian.com/glossary/g09/.
Julboev, T. A., Sultonov, M. M. (2021). Teaching Chemistry computer software to students of chemistry in pedagogical higher education institutions. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 9 (3) 33-45.
Lewis, R. B. (1994). Applications of technology in special education: A statewide study. Learning Disabilities: A Multidisciplinary Journal, 5(2), 69-79.
LI, W., Xie, H., Huang, Y. (2016). Application of Gaussian 09/GaussView 5.0 in analytical chemistry teaching. Journal of Kunming Medical University, 134-136.
Podolyan, Y., Leszczynski, J. (2009). MaSK: A visualization tool for teaching and research in computational chemistry. International Journal of Quantum Chemistry, 109(1), 8-16.