تاثیر یادگیری معکوس بر خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی در درس علوم تجربی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش روان شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران

2 گروه آموزش روان شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران.

3 دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی،دانشگاه شهید مدنی آذربایجان،تبریز،ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی یادگیری معکوس بر خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی دانش­ آموزان دختر پایه ششم ابتدایی دردرس علوم تجربی بود. روش ﭘﮋوﻫﺶ از نوع شبه آزمایشی با پیش­ آزمون و پس­ آزمون با یک گروه گواه می­ باشد و جامعه آماری آن، کلیه دانش­ آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر تبریز در سال تحصیلی 1402-1401  می­ باشد؛ که از میان آنها، 49 نفر به روش نمونه گیری خوشه‌ای انتخاب و به طور تصادفی در دوگروه آزمایش وگواه قرارگرفتند. جهت گردآوری داده­ ها پرسشنامه جینگ و مورگان (1999) و آزمون معلم­ ساخته در ابتدا به عنوان پیش‌آزمون بر روی هر دوگروه آزمایش وگواه اجرا شد. سپس گروه آزمایش طی 10 جلسه­ ی 45 دقیقه­ ای تحت یادگیری معکوس؛ و گروه گواه تحت روش یادگیری سنتی در درس علوم تجربی قرار گرفتند. بعد از اتمام جلسات، برای هر دو گروه پس آزمون اجرا شد. داده­ ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس) تحلیل شدند. یافته­ های حاصل  نشان دادند که اثر یادگیری معکوس بر خودکار آمدی و عملکرد تحصیلی  مثبت و معنی­ دار است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Effect of Flipped Learning on Self-efficacy and Academic Performance in the Field of Experimental Sciences among Female Grade Six Students

نویسندگان [English]

  • Akbar Ebrahimi orang 1
  • Hafez Sahebyar 2
  • Mahdi Ebrahimi orang 3
1 Department of psychology and counselling. Farhangian University, P.O. Box14665-889, Tehran, Iran.
2 Department of psychology and counselling. Farhangian University, P.O. Box14665-889, Tehran, Iran.
3 Master's student in educational psychology, Shahid Madani University of Azerbaijan, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

The purpose of the present was to determine the effectiveness of flipped learning on self-efficacy and academic performance of sixth grade female students in experimental science. The study was quasi-experimental in method with a pre-test and post-test design, and the population of the study included all female grade 6 students of Tabriz, during the academic year of 2022-2023. Cluster sampling was used to select 49 students who were categorized randomly into two experimental and control groups. To collect the data for the study, Jing and Morgan’s (1999) questionnaire and teacher-made tests were initially administered to the experimental and control groups as the pretest. Later, the experimental group passed 10 treatment sessions of 45 minutes in the form of flipped learning while the control group received conventional teaching of science. Following, the treatment, the pos-tests were administered to both groups. The obtained data was later analyzed using descriptive and inferential (Covariance) statistics. The results indicated that flipped instruction has a significantly positive effect on self-efficacy and academic performance of the students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Flipped learning
  • academic self-efficacy
  • academic performance
  • experimental sciences
  • grade 6 of primary studies
احمدی، غلامعلی (1380). بررسی میزان همخوانی و هماهنگی بین سه برنامه قصد شده، اجرا شده و کسب شده در برنامه جدید آموزش علوم تجربی دوره ابتدایی. تهران، پژوهشکده تعلیم و تربیت.
اسماعیلی­فر، محمدصادق؛ تقوایی یزدی، مریم؛ نیازآذری، کیومرث (1395). تأثیر استفاده از رویکرد کلاس معکوس بر یادگیری درس علوم دانش آموزان دوره ابتدایی. شباک، 2(14)، 26-21.
اکبری، نرگس؛ آیتی، محسن؛ زارع مقدم، علی (1397). اعتباریابی پرسشنامه سواد یادگیری مادام­العمر در دبیران دوره دوم متوسطه. اندازه گیری تربیتی، 8(31)، 216-191.
امامی پور، سوزان؛ جعفری روشن، مرجان؛ آقازاده، راحله (1390). رابطه راهبردهای شناختی – فراشناختی و اضطراب ریاضی با عملکرد ریاضی. تحقیقات روانشناختی، 3(11)، 86-75.
امانی طهرانی، محمود؛ علی عسگری، مجید؛ عباسی، عفت (1394). طراحی و تدوین مدلی کارآمد برای آموزش علوم در دورة اول متوسطه. تعلیم و تربیت، 32(1)، 32-9.
آهن­جان، حسین (1397). تاثیر آموزش پادکست بر پیشرفت تحصیلی، انگیزش و خودکارآمدی دانش آموزان ابتدایی. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی. تهران. ایران.
پوراحمدعلی، امیر؛ موسوی­پور، سعید (1393). تولید چندرسانه­ای آموزشی حساب­آموز و اثربخشی آن بر پیشرفت تحصیلی عملیات تفریق و تقسیم دانش­آموزان دختر با ناتوانی یادگیری ریاضی. ناتوانی­های یادگیری،3(3)، 37-25.
پیری، موسی؛ صاحب­یار، حافظ؛ سعداللهی، آرش (1397). تاثیر کلاس معکوس بر خودراهبری در یادگیری درس زبان انگلیسی. فناوری آموزش، 12 (3)، 236-229.
سلیمان پور، جواد؛ خلخالی، علی؛ رعایت کننده فلاح، لیلا (1389). تاثیر روش تدریس مبتنی بر فن آوری اطلاعات و ارتباطات در ایجاد یادگیری پایدار درس علوم تجربی سال سوم راهنمایی. فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 1(2)، 93-78.
سماوی، سیدعبدالوهاب؛ ابراهیمی، کلثوم؛ جاودان، موسی (1395). بررسی رابطه درگیری های تحصیلی، خودکارآمدی و انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی شهر مشهد. راهبردهای شناختی در یادگیری، 4 (7)، 92-71.
سمیعی زفر قندی، مرتضی؛ عبدی، کبری (1401). تأثیر اجرای آموزش معکوس در کلاس درس علوم تجربی بر خودکارآمدی و یادگیری دانش‌آموزان. مطالعات برنامه درسی، 17(65) ، 158-133.
شاه محمدی، نیره؛ سبحانی­نژاد، مهدی؛ حجتی، رقیه (1399). اثربخشی روش یادگیری معکوس برافزایش یادگیری خودراهبر و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه ششم در درس علوم، پژوهش‌های آموزش و یادگیری، 17(1)، 99-77.
صاحب­یار، حافظ (1402). طراحی مدل ارتقا یافته یادگیری معکوس و تعیین اثربخشی آن بر کارکردهای اجرایی، ادراک از محیط کلاس و عملکرد ریاضی دانش­آموزان دوره­ی ابتدایی. رساله دکتری دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
صاحب­یار، حافظ؛ مصرآبادی، جواد (1400). اثربخشی یادگیری معکوس بر شاخص­های تربیتی: مطالعه فراتحلیل. نوآوری­های آموزشی، 3(20)، 30-7.
صاحب­یار، حافظ؛ گل­محمدنژاد، غلامرضا؛ برقی، عیسی (1398). مطالعه­ی اثربخشی یادگیری معکوس بر تفکر تاملی دانش­آموزان دوره دوم متوسطه در درس ریاضی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 8(4)، 62-33.
صبوری خسروشاهی، حبیب (1389). آموزش و پرورش در عصر جهانی شدن؛ چالش­ها و راهبردهای مواجهه با آن. مطالعات راهبردی جهانی شدن،1(1)، 196-153.
عبدالملکی، صابر؛ عبدالملکی، جمال؛ حسینی­لرگانی، سیده مریم (1395). تحلیل ساختاری روابط منابع اطلاعات خودکارآمدی، باورهای خودکارآمدی، هدف­گذاری و خودتنظیمی با عملکرد ریاضی. فصلنامه اندازه­گیری، 7(26)، 53-35.
مرادی دولیسکانی، مرتضی؛ یونس­پورعیسی­لو، زینب؛ مرادی، رسول (1401). تأثیر روش تدریس کلاس معکوس بر خودکارآمدی تحصیلی و یادگیری خودراهبر دانشجویان در درس زبان انگلیسی. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. ۱۵(۱)، 18-10.
معصومی فرد، مرجان؛ محمودی، مهدی؛ پارسا سیرت، مهری (1400). مقایسه تأثیر استفاده از روش تدریس معکوس با روش تدریس سنتی در یادگیری و خودکارآمدی تحصیلی درس فارسی. فناوری آموزش، 16(2)، 261-249.
نکوئیان، طاهره؛ نظرزاده، مسعود؛ میرزایی، مهدی (1399). اثر بخشی آموزش متقابل و چرخۀ تفکر بر خودکارآمدی تحصیلی و انگیزش تحصیلی دانش‌آموزان. پژوهش‌های آموزش و یادگیری، 17(2)، 99-87.
نیایی، سودابه؛ ایمان­زاده، علی؛ واحدی، شهرام (1399). اثربخشی تدریس معکوس بر اضطراب ریاضی و عملکرد ریاضی دانش‌آموزان پایه پنجم شهرستان مرند. فناوری آموزش، 15(3)، 428-419.
واحدی، وحیده سادات (1401). اثربخشی روش آموزش معکوس راهبردهای یادگیری (شناختی- فراشناختی) بر پیشرفت مهارت گفتاری و خودتنظیمی زبان‌آموزان در مقایسه با رویکرد سنتی. فناوری آموزش، 16(3)، 646-635.
Alhadabi, A., Karpinski, A.C. (2020). Grit, self-efficacy, achievement orientation goals, and academic performance in university students. International Journal of Adolescence and Youth, 25(1), 519-535.
Alsowat, H. (2016). An EFL flipped classroom teaching model: Effects on English language higher-order thinking skills, student engagement and satisfaction. Journal of Education and Practice, 7(9), 108-121.
Arnold, S. (2014). The flipped classroom: Assessing an innovative teaching model for effective and engaging library instruction. College & Research Libraries News, 75(1), 10-13.
Ateş, H. (2024). Designing a self-regulated flipped learning approach to promote students’ science learning performance. Educational Technology & Society, 27(1), 65–83.
Bishop, J.L., Verleger, M.A. (2013). The flipped classroom: A survey of the research, In ASEE national conference proceedings. Atlanta, 30(9), 1-18.
Cankoy, O., Ozder, H. (2017). Generalizability theory research on developing a scoring rubric to assess primary school students’ problem posing skills. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 13(6), 2423–2439.
Chang, S.C., Hwang, G.J. (2018). Impacts of an augmented reality-based flipped learning guiding approach on students’ scientific project performance and perceptions. Computers & Education,125, 226-239.
Enfield, J. (2013). Looking at the impact of the flipped classroom model of instruction on undergraduate multimedia students at CSUN. TechTrends, 57(6), 14-27.
Gomez, G., Ramos, M. (2020). Impact of the flipped classroom method in the mathematical area: A systematic review. Mathematics, 8(12), 1-11.
Han, W., Hamzah, M. (2024). Research on the influence of flipped classroom on self-efficacy in English language learning of Chinese higher vocational college students. Discover Education, 3(11), 1-14.
Hsu, M.H., Chiu, C.M. (2004). Internet self-efficacy and electronic service acceptance. Decision Support Systems, 38, 369-381.
Hughes, H. (2012). Introduction to flipping the college classroom. Hypermedia and Telecommunications, 2434-2438.
Hwang, G.J., Lai, C.L. (2017). Seamless flipped learning: a mobile technology-enhanced flipped classroom with effective learning strategies. Journal of Computers in Education, 2, 449–473.
Hwang, G., Chang, S. (2021). Powering up flipped learning: An online learning environment with a concept map-guided problem-posing strategy. Journal of Computer Assisted Learning, 37(2), 429-445. 
Johnson, G. (2012). Students, please turn to YouTube for your assignment, Education Canada, 52(5), 16–18.
Karagol, I., Esen, E. (2019). The effect of flipped learning approach on academic achievement: A Meta-Analysis Study. Journal of Education, 34(3), 708-727.
Kele, A. (2018). Factors impacting on students’ beliefs and attitudes toward learning mathematics: some findings from the solomon islands. Waikato Journal of Education, 23(1), 85–92.
Kim, Y.H., Kim, D.J. (2009). Exploring online transaction self efficacy in trust building in B2C e-commerce. Journal of Organizational and End User Computing, 21, 37-59.
Lage, M.J., Platt, G. J. (2000). Inverting the classroom: A gateway to creating an inclusive learning environment. The journal of economic education, 31(1), 30-43.
Lee, N., Lee, L.W. (2016). An experimental study of instructional pedagogies to teach math-related content knowledge in construction management education. International Journal of Construction Education and Research, 12(4), 255-269.
Long, T., Cummins, J. (2017). Use of the flipped classroom instructional model in higher education: instructors’ perspectives. Journal of computing in higher education, 29(2), 179-200.
Mafla, A.C., Divaris, K. (2019). Self-efficacy and academic performance in colombian dental students. Journal of Dental Education, 83(6), 697-705.
Martin, W.G., Kasmer, L. (2009). Reasoning and sense making. Teaching Children Mathematics, 16(5), 284-291.
Mazur, E. (1991). Can we teach computers to teach? Computers have yet to cause the revolution in physics education that has long been expected. Computers in Physics, 5(1), 31-38.
Meece, J. L., Glienke, B. (2006).  Gender and motivation. Journal of Psychology, 44, 351-373.
Mehring, J. (2016). Present research on the flipped classroom and potential tools for the EFL classroom. Computers in the Schools, 33(1), 1-10.
Moore, C., Chung, C.J. (2015). Students’ attitudes, perceptions, and engagement within a flipped classroom model as related to learning mathematics. Journal of Studies in Education, 5(3), 286-309.
Mullis, I., Martin, M.O. (2000). TIMSS 1999: International mathematics report. Findings form IEA’s repeat of the third international mathematics and science study at eighth grade. Boston College: USA.
Myung, K.L. (2018). Effects of flipped learning using online materials in a surgical nursing practicum: A pilot stratified group-randomized trial. Healthcare Informatics Research, 24(1), 69-78.
O’Flaherty, J., Phillips, C. (2015). The use of flipped classrooms in higher education: A scoping review. The Internet and Higher Education, 25, 85–95.
Oloo, E.A., Mutsotso, S.N. (2016). Effect of peer teaching among students on their performance in mathematics. International Journal of Scientific Research and Innovative Technology, 3(12), 10-24.
Oudbier, J., Spaai, G., Timmermans, K. (2022).  Enhancing the effectiveness of flipped classroom in health science education: a state-of-the-art review. BMC Medical Education, 22(34), 1-15.
Selden, A., Selden, J. (2003). Validations of proofs considered as texts: Can undergraduates tell whether an argument proves a theorem?. Journal for Research in Mathematics Education, 34(1), 4-33.
Sharma, P. (2018). Flipped classroom: A constructivist approach. International Journal of Research in Engineering, 8(8), 164-169.
Shaw, R., Patra, B. (2022). Classifying students based on cognitive state in flipped learning pedagogy. Future Generation Computer Systems,126, 305-317.
Silver, E.A., Cai, J. (2005). Assessing students’ mathematical problem posing. Teaching Children Mathematics, 12(3), 129– 135.
Singh, P. (2015). Academic achievement in mathematics in relation to study habits. International Journal of Innovative Research and Development, 4(5), 302-306.
Talsma, K., Schüz, B., Norris, K. (2019). Miscalibration of self-efficacy and academic performance: Self-efficacy≠self-fulfilling prophecy. Learning and Individual Differences, 69, 182-195.
Thai, N., De, B., Valcke, M. (2017). The impact of a flipped classroom design on learning performance in higher education: Looking for the best “blend” of lectures and guiding questions with feedback. Computers & Education, 107, 113-126.
Yang, Q., Lin, C. (2019). Research focuses and findings of flipping mathematics classes: A review of journal publications based on the technology enhanced learning model. Interactive Learning Environments, 1–34.
Yorganci, S. (2020). Implementing flipped learning approach based on 'first principles of instruction' in mathematics courses. Journal of Computer Assisted Learning, 36(5), 763-779.
Zheng, L., Bhagat, K. (2020). The effectiveness of the flipped classroom on students’ learning achievement and learning motivation: A meta-analysis. Educational Technology & Society, 23 (1), 1–15.