Scientific demonstration: a smart way to teach covalent bonds

Document Type : Original research

Author

High School Level Chemistry Teacher, Education Office of Tehran Affiliated Cities, Iran

Abstract

Today, with the non-stop progress of science and awareness, the use of creative teaching methods in various subjects, especially basic science subjects, has gained particular significance. The main goal of this research is to increase students' learning and interest by using the teaching method of scientific demonstration in the topic of covalent bonds from the chemistry book of 10th grade which has many basic contents and concepts that require skill, experience, and knowledge requiring efficient and appropriate teaching method. The population of this study was the 10th grade students studying experimental and math-physics at Miyad, Farzanegan, and Hazrat Fatemeh Al-Zahra High School in Rabat Karim, and it used descriptive quasi-experimental method. In this research, students' understanding of theoretical and scientific concepts, such as sharing of valence electrons and formation of covalent bonds was initially investigated, and their misconceptions of scientific concepts were extracted. Then, while studying and gathering information from up-to-date scientific sources and using the experiences of experienced teachers in the meetings of the educational groups and the school council, and of course, changing the methods by adding the seasoning of creativity, covalent bonds were taught using a scientific demonstration. The effectiveness of this method can be verified through field-based data collection methods such as a Likert scale questionnaire. The results of this research showed that scientific demonstration was an exciting method for the students and provided an opportunity to learn chemistry along with play and fun so that their learning motivation and interest in the lesson can be enhanced.

Keywords


خسروی بابادی، علی‌اکبر (1399). پایان‌نامه اثربخشی روش تدریس مبتنی بر یادگیری ترکیبی بر انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دختر دوره ابتدایی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران.
خسروی، نورالله (1385). روش تدریس نمایشی (نمایش علمی). ماهنشان، زنجان، ایران.
ذاکری پور، سعید (1401). شناسایی نیاز های جامعه ی دانش اموزی در پسا کرونا از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان لنده. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور استان فارس، خرامه، ایران.
سلیقه دار، لیلا (1399). طراحی آموزشی مبتنی بر چهار دنیای یادگیری. تهران، ایران.
شهرآرای، مهرناز (1385). انگیزش در تعلیم و تربیت: نظریه‌ها، تحقیقات و راهکارها. (ترجمه و تألیف). تهران: انتشارات علم.
صمدی، پروین (1401). مزایا و چالش‌های آموزش ترکیبی از دیدگاه مدیران و معلمان دوره ابتدایی در دوره پساکرونا. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران.
نظری، سحر (1395). بررسی تاثیر آموزی با استفاده از اینفوگرافیک بر تفکر انتقادی در درس تاریخ دانش­آموزان دختر متوسطه اول سرپل ذهاب. کرمانشاه، ایران.
Azamat, J. (2024). The role and importance of observing safety principles in laboratory work. Research in Chemistry Education5(4), 30-42. doi: 10.48310/chemedu.2024.15073.1134