مؤلفه‌های هویت ملی در کتاب شیمی دوازدهم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دبیر آموزش و پرورش شهرستان آشتیان

چکیده

از مهم­ترین منابع یادگیری در نظام آموزشی، کتاب­های درسی هستند. کتاب­های درسی در شکل گیری هویت ملی دانش­ آموزان نقش مهمی ایفا می کنند. هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل هویت ملی در کتاب شیمی (3) پایه دوازدهم است. روش پژوهش تحلیل محتوای کمی و کیفی است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل چک لیست در تحلیل محتوا است و واحد تحلیل، مضمون است. مولفه­های هویت ملی در این پژوهش عبارتند از: نماد، ارزش، میراث فرهنگی، مشاهیر و شخصیت­ها، وقایع و رویدادها. جامعه آماری کتاب شیمی (3) پایه دوازدهم سال 1401-1402 است. نتایج تحلیل کیفی نشان­ دهنده تاکید بر نمادهای ملی به خصوص الفبای فارسی، توجه به ارزش­های ملی به ویژه ارزش­های اجتماعی، توجه به اماکن و بناها در بعد میراث فرهنگی و کم توجهی به مشاهیر و شخصیت­های معاصر به ویژه شیمی­دانان معاصر و کتاب­های آنان و همچنین وقایع و رویدادهاست. با توجه به نتایج تحلیل کمی در این کتاب 224 مورد به مفهوم هویت ملی اشاره شده است که در بین ابعاد هویت ملی، بعد نمادها با 99/45 درصد از بیشترین فراوانی و مشاهیر و شخصیت­ها با 44/0 درصد از کمترین میزان فراوانی برخوردارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The components of national identity in the 12th chemistry book

نویسنده [English]

  • Fatemeh Momeni
The official secretary of education of Ashtian city
چکیده [English]

Textbooks are one of the most important sources of learning in the educational system, and they also form the main materials of the school curriculum. Textbooks play an important role in the formation of students' national identity. The purpose of this research is to investigate and analyze the national identity in the chemistry book (3) of the twelfth grade of high school. The research method is quantitative and qualitative content analysis. The data collection tool includes a checklist in content analysis, and the unit of analysis is the theme. The components of national identity in this research are: symbol, value, cultural heritage, celebrities and personalities, events. The statistical population of the chemistry book (3) is the 12th grade of high school in 1401-1402. The results of the qualitative analysis show emphasis on national symbols, especially the Persian alphabet, attention to national values, especially social values, attention to places and buildings in terms of cultural heritage, and little attention to contemporary celebrities and personalities, especially contemporary chemists and their books, as well as events. and events. According to the results, 224 cases have been referred to the concept of national identity. among the dimensions of national identity, symbols have the highest frequency with 45.99% and personalities have the lowest frequency with 0.44%.

کلیدواژه‌ها [English]

  • National identity
  • content analysis
  • chemistry book (3) 12th grade