تحلیل محتوای کمی و کیفی فصل سوم کتاب شیمی دهم چاپ 1402 به روش ویلیام رومی و با توجه به ساحت های شش‌گانه‌ی تعلیم و تربیت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دبیر آموزش و پرورش نظرآباد البرز، ایران

چکیده

برنامه و محتوای کتاب درسی یکی از عناصر مهم نظام آموزش و پرورش است و در تحقق اهداف آموزش و پرورش نقش اساسی دارد. تحلیل محتوا، از روش‌های مهم پژوهش است که می‌توان با استفاده از این روش به طور نظام‌مند و عینی، ویژگی‌کتاب‌های درسی را مورد مطالعه قرار داد. هدف این پژوهش، تحلیل محتوای فصل3 کتاب شیمی دهم می‌باشد. در پژوهش حاضر کتاب شیمی دهم از منظر تناسب آن با برنامه درسی ملی برای تجزیه و تحلیل درنظر گرفته شده است. برطبق فراوانی‌های بدست آمده، بیشترین توجه مربوط به ساحت علم (32%) وکمترین توجه مربوط به ساحت اخلاق (8%) است. بر اساس روش ویلیام رومی ضریب درگیری محاسبه شده برابر با 428/0 بدست آمده که  این مقدار از نظر ویلیام رومی نشان دهنده‌ی فعال بودن متن است. بررسی تصاویر کتاب بیانگر این می‌باشد که ‌34 % تصاویر کاملا منطبق با متن کتاب درسی بوده و در 79% از تصاویر از فنون برجسته سازی بهره برده‌اند. همچنین با بررسی تدریس پذیری فصل 3 کتاب درسی و یادگیری پذیری آن برمبنای مولفه‌های تعریف شده، دریافتیم که تدریس پذیری و یادگیری پذیری محتوای آن به ترتیب 88% و 79% می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Quantitative and qualitative content analysis of third chapter of the tenth-grade chemistry book, 1402 edition

نویسنده [English]

  • Atefeh Koohdar
Secretary of Education Chemistry, Nazarabad, Alborz, Iran
چکیده [English]

The program and content of the textbook is one of the important elements of the educational system and plays an essential role in realizing the goals of education. Content analysis is one of the important research methods that can be used to systematically and objectively study the characteristics of textbooks. The aim of the current research is to analyze the content of chapter 3 of the 10th chemistry book. In the present research, chemistry book 1 was considered for analysis from the point of view of its compatibility with the national curriculum. According to the frequencies obtained, the most attention has been paid to the field of science (32%) and the least attention to the field of ethics (8%). According to William Rumi's method, the calculated engagement coefficient is 0.428, which is active according to William Rumi's method. Examining the book images shows that 34% of the images are completely consistent with the text of the textbook, and 79% of the images have used highlighting techniques. Moreover, in terms of the teachability of chapter 3 and its learnability, we found that the teachability and learnability of its content is 88% and 79%, respectively.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Content analysis
  • active and passive text
  • William Rumi's method
  • learnability
  • teachability