چالش ها و فرصت های دبیران در آموزش شیمی و آزمایشگاه در دوران کرونا: مطالعه موردی دبیران شیمی نواحی چهارگانه شیراز

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر شیمی آموزش و پرورش فارس، ناحیه 1 شیراز

2 دبیر آموزش و پرورش فارس، ناحیه 2 شیراز

چکیده

بحران غیرمنتظره همه‌گیری کرونا همه معلمان در سراسر جهان را با چالش‌های عمده ای مواجه کرد و آن ها را مجبور به طراحی و اجرای روش های آموزشی جدید نمود. استفاده از روش‌های مجازی و هم چنین فناوری‌های پیشرفته توسط معلمان، اگرچه امکاناتی را فراهم می‌کرد، اما روند آموزشی با چالش‌هایی همراه بود. در این پژوهش قصد داریم واکنش معلمان شیمی نسبت به یادگیری آنلاین در طول همه‌گیری کووید-19 را مورد بررسی قرار دهیم و به این پرسش پاسخ دهیم که معلمان شیمی چگونه توانستند چالش ها را به فرصت هایی برای بهبود کیفیت آموزش آنلاین تبدیل کنند. روش پژوهش پیمایشی هدفمند می باشد و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای محقق ساخته است که از طریق اپلیکیشن شاد در گروه دبیران شیمی نواحی چهارگانه شیراز قرار گرفت. در مجموع 55 معلم شیمی از نواحی چهارگانه شیراز به عنوان پاسخگو شرکت کردند. نتایج نشان داد که معلمان شیمی سعی کرده‌اند از بسترهای فناوری مختلف برای یادگیری استفاده کنند. علاوه بر این، اکثر آن ها در انجام فعالیت های آزمایشگاهی مشکل داشتند و نمی توانستند کاری انجام دهند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Challenges and opportunities for teachers in chemistry and laboratory education during corona pandemic: A case study of chemistry teachers four educational districts of shiraz

نویسندگان [English]

  • Shiva Rajaei Dastghab 1
  • Zarasa Rajaei Dastghab 2
1 Chemistry Teacher, Shiraz Iran
2 Chemistry Teacher, Shiraz Iran
چکیده [English]

The unexpected pandemic crisis exposed all teachers around the world to major challenges and forced them to design and adopt innovative teaching methods. Although the use of virtual methods and advanced technologies by teachers offers new possibilities, it also poses some unwanted challenges. In this research, chemistry teachers’ attitudes towards online teaching during the covid-19 pandemic will be examined while trying to answer the question that how chemistry teachers can turn challenges into opportunities to improve the quality of online education. The research method is a target group survey, and the data collection tool is a researcher-made questionnaire administered to the chemistry teachers’ virtual group in SHAD application in four districts of Shiraz. A total number of 55 teachers from four educational districts of Shiraz responded to the questionnaire. The results showed that chemistry teachers tried to use different technology platforms for learning. In addition, most of them faced difficulty in performing laboratory activities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Laboratory
  • Challenges
  • Chemistry teachers
  • Corona era
  • Opportunities
Armitage, R., Nellums, L. B. (2020), Correspondence in the school closure, Lancet Glob. Heal., 8(5), 636-644.
Azamat, J. and Khodaei, A. (2020). Investigating Students' Common Misconceptions on Concepts Related to Chemical Bonds. Research in Chemistry Education, 1(4), 73-89.
Bergdahl, N., Nouri, J. (2020), Covid - 19 and Crisis-Prompted Distance Education in Sweden, Technol. Knowl. Learn, 1– 17.
Bernard, P., Broś, P., Migdał-Mikuli, A. (2017), Influence of blended learning on outcomes of students attending a general chemistry course: Summary of a five-year-long study, Chem. Educ. Res. Pract., 18(4) 682-690.
Bernier, A., Stenstrom, C. (2016), Moving from chance and “‘chemistry’” to skills: Improving online student learning outcomes in small group collaboration, Educ. Inf., 32(1), 55-69.
Casanova, R. S., Civelli, J. L.(2006), Distance learning: A viable alternative to the conventional lecture-lab format in general chemistry, J. Chem. Educ., 83(3), 501-507.
Hascher, T., Cocard, Y., Moser, P. (2004), Forget about theory practice is all? Student teachers’ learning in practicum, Teach. Teach. Theory Pract., 10(6), 623-637.
Herga, N. R., Cagran, B., Dinevski, D. (2016). Virtual laboratory in the role of dynamic visualisation for better understanding of chemistry in primary school Eurasia, J. Math. Sci. Technol. Educ. 12 (3), 593-608.
Hodges, G. W., Wang, L., Lee, J., Cohenm, A., Jang, Y. (2018), An exploratory study of blending the virtual world and the laboratory experience in secondary chemistry classrooms, Comput. Educ. 122, 179-193.
Jaggars, S. S. (2014), Choosing Between Online and Face-to-Face Courses Community College Student Voices, Am. J. Distance Educ., 28(1), 27-38.
Jiao, H. (2015), Enhancing students’ engagement in learning through a formative e-assessment tool that motivates students to take action on feedback, Australas. J. Eng. Educ., 20(1), 9-18.
Leopold, H., Smith. A. (2020), Implementing reflective group work activities in a large chemistry lab to support collaborative learning, Educ. Sci. 10, (1).
Milner-bolotin, M. (2015), Technology-Enhanced Teacher Education for 21st Century Challenges and Possibilities, in Emerging Technologies for STEAM Education, 137-156.
Rundle, A. G., Park. Y., Herbstman, J. B. (2020), COVID-19–Related School Closings and Risk of Weight Gain Among Children, Obesity, 1-3.
Sampson, D., Ifenthaler, D. (2018), Digital Technologies: Sustainable Innovations for Improving Teaching and Learning, Gewerbestrasse: Springer International Publishing.
Shidiq, A. S., Yamtinah, S. (2019), Pre-service chemistry teachers’ attitudes and attributes toward the twenty-first century skills, J. Phys. Conf. Ser. 1157, 042014, 1–8.
Yamtinah, S., Saputro, S. (2019), Do students have enough scientific literacy? A computerized test let instrument for measuring students, Scientific literacy AIP Conf. Proc, 020143. 1-8.