بررسی نقاط ضعف دانش آموزان در درک مفهوم یون و تشکیل پیوند یونی و ارائه راهکارهای بهبود آموزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر شیمی، آموزش و پرورش، استان گیلان، ایران

2 دبیر شیمی، آموزش و پرورش، استان کردستان، ایران

چکیده

بررسی نقاط ضعف در آموزش به معنای بررسی و تحلیل مشکلات و کج‌فهمی‌های دانش‌آموزان در فرآیند یادگیری است. این کج‌فهمی‌ها نقاط ضعف در درک مفاهیم درسی توسط دانش‌آموزان هستند که می‌توانند به عنوان نقص در فرایند آموزش و یا عدم درک کامل مفاهیم توسط دانش‌آموزان تفسیر شوند. معلمان برای تشخیص و تصحیح این کج‌فهمی‌ها با چالش‌هایی روبرو می‌شوند. به منظور حل این کج­فهمی­ها، آن‌ها می‌توانند از روش‌های تدریس متنوعی استفاده کنند. همچنین، ارتباط مؤثر با دانش‌آموزان و شناخت نیازهای آن‌ها نیز به بهبود کیفیت آموزش و یادگیری دانش­آموزان می‌تواند در تحقق اهداف آموزشی تاثیر به سزایی داشته ­باشد. هدف اصلی این پژوهش شناسایی و بررسی راه‌های رفع کج­فهمی در دانش آموزان در مفاهیم مرتبط با یون، پیوند یونی، ذرات سازنده جامدات یونی و چگونگی انحلال این نوع جامدات در آب بوده است. این مقاله بر اساس پاسخ‌های 25 نفر از دانش آموزان پایه دهم در رشته ریاضی و فیزیک آستارا و 30 نفر از دانش آموزان پایه دهم در رشته علوم تجربی سنندج به سوالات چهار گزینه‌ای پرداخته و کج فهمی‌های دانش آموزان در پاسخ‌هایشان مشخص شده است. در ادامه، روشی برای تدریس مفهوم پیوند یونی طراحی و ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Examining the weaknesses in understanding the concept of ion and formation of ion bond and providing solutions for educational improvement

نویسندگان [English]

  • Mobina Haji Abbasi 1
  • Shler Moradi 2
1 Secretary of Education Chemistry, Guilan Province, Iran
2 Secretary of Education Chemistry, Kurdistan Province, Iran
چکیده [English]

Investigating weaknesses in education means studying and analyzing students’ misunderstandings in the learning process. These misunderstandings are weaknesses in students understanding of course concepts, which can be interpreted as defects in the teaching process or lack of complete understanding of the concepts. Teachers face challenges with regard to recognizing and removing these misunderstandings. In order to solve such misunderstandings, teachers can use various teaching methods. Moreover, effective communication with students and understanding their needs can have a significant impact on improving the quality of teaching and learning as well as achieving educational goals. The main goal of this research was to identify and investigate the ways of resolving misunderstandings among students about concepts related to ions, ionic bonds, particles that make up ionic solids, and how these types of solids dissolve in water. This article is based on the answers of 25 tenth grade mathematics and physics students Astara and 30 tenth grade experimental sciences students of Sanandaj to multiple choice questions, by which misunderstandings in students’ answers were identified. Finally, a method for teaching the concept of ionic bonding has been designed and presented.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Teaching chemistry
  • High school students
  • Ion
  • Ionic bond formation
  • Educational improvement