آزمایش پژوهش محور، امتیاز انجام آزمایش برای تدریس شیمی در عین کمبود وقت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دبیر شیمی آموزش‌وپرورش، شهرستان‌های استان تهران، ایران

چکیده

دانش­آموزان امروز، کودکانی به ظاهر بالغ، افرادی آگاه و پرسشگر هستند. این دانش­آموزان دوست دارند که چرایی و علت­ها را بدانند و علم را در عمل ببینند و از روی علاقه و انتخاب، درس را بخوانند. روش­های تدریس معلم محور، سخنرانی و قدیمی دیگر پاسخ­گوی نسل جدید دانش­آموزان نیست. به کار بستن روش‌های تدریس خلاقانه و ترکیبی در درس شیمی در عین کمبود وقت، دارای اهمیت ویژه‌ای است. هدف پژوهش حاضر، استفاده از آزمایش­های پژوهش محور در افزایش یادگیری و علاقه‌مندی دانش‌آموزان پرسشگر با توجه به چالش کمبود وقت در درس شیمی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم رشته تجربی و ریاضی دبیرستان حضرت فاطمه­الزهرا شهرستان رباط‌کریم و همچنین تعدادی از دبیران علاقه­مند درس شیمی پایه دهم تا دوازدهم و نمونه آماری شامل 180 دانش‌آموز و 90 معلم و روش پژوهش از نوع آزمایشی بود. با استفاده از روش‌های میدانی جمع‌آوری اطلاعات مانند طرح پرسشنامه در مقیاس لیکرت یا حتی پرسشنامه در بستر پیام­رسان شاد، تأثیر انجام آزمایش­های پژوهش محور در روند تقویت مهارت­های علمی و عملی دانش­آموز و افزایش توجه و علاقه­مندی به درس شیمی، قابل بررسی است. یافته‌های پژوهش نشان می­دهد که استفاه از آزمایش‌های پژوهش محور، می­تواند مهارت­های ذهنی دانش­آموزان را تقویت کند و تأثیر مثبتی در روند افزایش انگیزه و یادگیری درس شیمی برای دانش­آموزان ایجاد کند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Research-based experiment, using the privilege of experiment for chemistry teaching while lacking time

نویسنده [English]

  • Nika Nikrou Shaldehi
Secretary of Education Chemistry, cities of Tehran province, Iran
چکیده [English]

The students today seem to be mature, knowledgeable, and questioning children. They like to know why and reasons, to see science in action, and to study out of their interest and choice. The old teacher-centered and lecture-based teaching methods are no longer responsive to the new generation of students. At the same time, applying creative and blended teaching methods in the chemistry course is especially important. The purpose of the current research was to use research centered experiments in the field to enhance students’ interest and learning rate among new generation of questioning students, considering the important challenge of the shortage of time in the chemistry course. The population of this experimental study included 10th and 11th grade experimental and mathematical sciences students of Hazrat Fatemeh Al-Zahra High School, Rabat Karim, Iran, as well as a number of teachers interested in 10th to 12th grade chemistry courses, and the sample included 180 students and 90 teachers. By using field study methods of collecting data such as a Likert-scale questionnaire or even a questionnaire on the platform of Shad Messenger, the effect of conducting research-based experiments in enhancing the student's scientific and practical skills and increasing their attention and interest can be examined. The findings showed that the use of research-based experiments can strengthen the mental skills of students and leave a positive effect on the process of increasing motivation and learning chemistry by students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Research-based experiment
  • Today's generation
  • Chemistry
  • Questioning
  • Blended method