بررسی و آموزش ساده خواص تناوبی عناصر در جدول دوره ای به کمک بازی به دانش آموزان پایه دهم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر شیمی آموزش و پرورش، منطقه حسن آباد، تهران، ایران

2 دبیر شیمی آموزش و پرورش، منطقه صومای و برادوست، آذربایجان غربی، ایران.

چکیده

هدف این پژوهش استفاده از بازی و روش­های ساده برای آموزش خواصّ تناوبی جدول دوره­ای عنصرها به دانش آموزان پایه­ی دهم است تا مشکلات یادگیری دانش آموزان به میزان زیادی مرتفع شود. یکی از  مزیّت­های این روش این است که خود یادگیرنده  با مسائل درگیر می شود و انگیزه اش برای یادگیری چندین برابر افزایش می­یابد و یادگیری را برای دانش آموز آسان می­کند. بررسی میدانی از دانش­آموزان پایه دهم دو مدرسه در تهران و ارومیه به روش و نمونه‌گیری هدفمند، چهار کلاس 30 نفری که در سال تحصیلی 1400-1401 در رشته­ی علوم تجربی در حال تحصیل بودند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی بود. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که آموزش بازی‌ محور در یادگیری دانش­آموزان بسیار موثر است و کمک بزرگی به یادگیری عمیق می­کند. فعّالیت‌های گروهی توأم با نظارت دبیر، دانش­آموزان را برای رقابت‌های دوستانه و سالم بسیار علاقه‌مند می­کند و در جهت یادگیری عمیق بسیار کاربردی است. در این مقاله سعی شده با روش های بسیار ساده، بخشی از معضلات و مشکلات یادگیری جدول تناوبی در دانش آموزان را مرتفع شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating and simple teaching of periodic properties of elements to 10th grade students in the periodic table using games

نویسندگان [English]

  • Samereh Seyfi 1
  • Ahmad Rashidi 2
1 Chemistry Secretary of Hassan Abad Region, Tehran. Iran
2 Secretary of Education Chemistry of Somai and Bradost region, West Azarbaijan, Iran
چکیده [English]

The purpose of this research is to use games and simple methods to teach the periodic properties of the periodic table of elements to 10th grade students so that their learning problems can be considerably reduced. One of the advantages of this method is that the learner himself gets involved with the problems, and his motivation to learn increases significantly, which facilitates learning for the student. Field study was conducted on 10th grade students of two schools in Tehran and Urmia selected by purposive sampling and were categorized into four 30-student classes studying in the field of experimental sciences in the academic year 1400-1401. The instruments used in this research was the evaluation of academic achievement. The results of the research indicated that game-based education is very effective in students' learning and contributes to deep learning. Group activities under the teacher's supervision makes students very interested in friendly and healthy competition and enhances deep learning. This study has attempted to use simple methods in order to solve some of the problems of learning the periodic table among the students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Periodic table of elements
  • Periodic properties
  • Deep learning
  • 10th chemistry
  • Game-based education
ابراهیمی قوام، صغری، خاقانی زاده، مرتضی (1387)، نقش انگیزش در یادگیری. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، 1(1)، 1-9.
احدیان، محمد،رمضانی، عمران، محمدی، داوود (1388)، مقدمات تکنولوژی آموزشی شامل روش­های آموزشی دهه اخیر، تهران انتشارات آییژ.
توانایی، لیلا (1401)، روشی ابتکاری و خلّاقانه در آموزش جدول تناوبی در شیمی، کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرو دانشجویان نانو فناوری، اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان.
حیدری، پریسا، زمانی، عباسعلی (1392)، بازی های کلاسی در آموزش شیمی، هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران، سمنان، دانشگاه سمنان.
رضایی، محسن، رجایی، صابر (1392)، فصلنامه رشد آموزش شیمی، 107.
زاویه، محمد (1386)، بررسی میزان گرایش به استفاده از تکنولوژی آموزشی در بین اساتید دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.
سلیقه‌ دار، رقیه (1399)، بازی کاری نقش بازی ها در طراحی آموزشی، رشد فناوری آموزشی، 36(2)، 33-35.
صادقی، حمید (1400)، تحلیل محتوای کتاب شیمی پایة دهم (فصل دوم) براساس روش ویلیام رومی، پژوهش در آموزش شیمی، 3(4)، 29-44.
کریمی، صدیقه، شریف، مصطفی (1393)، چالشهای آموزش عالی در تدوین محتوای برنامه درسی با رویکرد جامعه یادگیری، رویکردهای نوین آموزشی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان، 9(1)، 107-142.
یارمحمدیان، محمد حسین (1381)، اصول برنامه ریزی درسی، تهران: یادواره کتاب.
یعقوبی، محمد (1400)، شیوه های نوین آموزش مجازی شیمی و معضلات پیش روی آن، فصلنامه پویش در آموزش علوم پایه، 8(27)، 9-1.
Azamat, J. and Khodaei, A. (2020). Investigating Students' Common Misconceptions on Concepts Related to Chemical Bonds. Research in Chemistry Education, 1(4), 73-89.
Duit, R., Treagust, D. (1998), Learning in science from behaviorism towards social constructivism and beyond, International hand book of science education, 3-25.
Tsaparlis, G. (2016), Problems and solutions in chemistry education, Journal of the Turkish Chemical Society, Chemical Education,1, 1-30.