بررسی کج فهمی های رایج در مورد انواع مواد و اجزای سازنده آنها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دبیر شیمی آموزش و پرورش، شهرستان بستان آباد، استان آذربایجان شرقی، ایران

چکیده

این مقاله به مطالعه و بررسی کج فهمی های رایج دانش آموزان دوره اول متوسطه در مورد انواع مواد و اجزای سازنده آنها می پردازد. هدف از این مطالعه شناسایی میزان کج فهمی های دانش آموزان پایه های هفتم و هشتم در مورد مفهوم عنصر و ترکیب و نیز اتم و مولکول می باشد. این مفاهیم اولین بار در کتاب درسی پایه هفتم معرفی شده است. مفهوم اتم و مولکول، مفاهیم انتزاعی هستند و تدریس آن برای معلمان و یادگیری آن برای دانش آموزان از موارد سخت و پیچیده است. در این پژوهش، به منظور گردآوری اطلاعات، از یک پرسشنامه دارای 5 سوال چند گزینه ای استفاده گردید. سوالات به گونه ای طراحی شد که از میان پاسخ های داده شده، میزان درک دانش آموزان از تفاوت مفاهیم اتم و عنصر و نیز ترکیب و مولکول سنجیده ­شود. پاسخ های دانش آموزان برای ارزیابی میزان درک آنها و استخراج کج فهمی های احتمالی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج بدست آمده، اغلب دانش اموزان در هر دو پایه هفتم و هشتم در مورد مفهوم عنصر، ترکیب و مولکول کج فهمی دارند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Study on Common Misconceptions about Types of Materials and their Components

نویسنده [English]

  • Azam Samadi
Secretary of Education Chemistry, Bostan Abad City, East Azarbaijan Province, Iran
چکیده [English]

This paper is a study on common misconceptions of junior high school students about the types of materials and their components. The purpose of this study is to identify the level of misconceptions of seventh and eighth grade students about the concept of element and compound as well as atom and molecule. First time, these concepts were introduced in the seventh grade textbook. Atom and molecule are abstract concepts and their teaching for teachers and learning for students are difficult and complicated. In order to collect information, a questionnaire with 5 multiple choice questions was used. The questions are designed in such a way that the answers show the students' understanding of the difference between the concepts of atom and element as well as compound and molecule. Students' answers were analyzed to assess their understanding and to extract possible misconceptions. Based on the results, most of the students in both seventh and eighth grades have a misunderstanding about the concept of element, compound and molecule.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Types of Material
  • Components of Material
  • Misconception
  • Junior High School Students