امانی، وحید، نوری ،رضا (1399)، تحلیل محتوای کتاب درسی شیمی پایه دهم بر اساس مقوله های ویلیام رومی و به روش آنتروپی شانون، پویش در آموزش علوم پایه،6 (18) 72-59.
بیات ،زهرا، موسوی ،سید محسن (1399)، تحلیل محتوای فصل 2 کتاب شیمی 2 پایه یازدهم براساس عوامل خلاقیت گیلفورد، یازدهمین کنفرانس ملی آموزش شیمی ایران.
بهرامی مداح, امیر محمد , عظمت, جعفر و سرکان, زهره . (1402). اهمیت آموزش شیمی از طریق کارهای عملی و نقش آن در فهم دانش آموزان. پژوهش در آموزش شیمی, 4(2), 336-354.
تقوی ،اسفندیار (1396)، تحلیل محتوای کتاب شیمی پایه دهم، با رویکرد توجه به آموزش محیط زیست، براساس استانداردهای آموزش محیط زیست ویسکانسین، هشتمین سمینار ملی شیمی و محیط زیست ایران.
حسن مرادی، نرگس (1388)، تحلیل محتوای کتاب درسی، تهران، انتشارات آییژ.
حسینی ،امیرمسعود، امانی ، وحید (1399)، تحلیل محتوای فصل اول کتاب شیمی پایه ی دوازدهم براساس الگوی ویلیام رومی، یازدهمین کنفرانس ملی آموزش شیمی ایران.
دلاور، علی (1390)، روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی. تهران، نشر ویرایش.
ذبایحی، امیر حسین، عبدالهی، مهدی، اکبر نژاد، میلاد (1397)، تحلیل محتوای فصل اول شیمی سال دهم (کیهان؛ زادگاه الفبای هستی) بر اساس روش فعال و غیرفعال بودن ویلیام رومی، پویش در آموزش علوم پایه، 4 (11) 39-49.
رخ سفید، نسرین، عامری، لیلا (1398)، تحلیل محتوای کتاب شیمی ( ٣) پایه دوازدهم بر اساس روش فرای، گانینگ، خلاقیت گیلفورد، ویلیام رومی و مقایسه کتاب شیمی پایه دوازدهم و یازدهم از لحاظ توجه به آموزش های زیست محیطی به روش تمام شماری، مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی،40، 252-221.
امیر آتشانی، زهرا، رسولی، مهستی (1390)، تحلیل محتوا با رویکرد کتب درسی، تهران، نشر جامعه شناسان.
رضوانی، روح الله (1389)، تحلیل محتوا، پژوهش در علوم انسانی،2(1) 156-137.
سمیعی ،دوست محمد، محرابی، زینب (1398)، تحلیل محتوای فصل اول کتاب شیمی دوازدهم بر اساس روش ویلیام رومی و تعیین درجه اهمیت آن به روش آنتروپی شانون، پژوهش در آموزش شیمی، 1 (3) 72-53.
سهرابی، شهناز، موسوی، سیدمحسن (1399)، تحلیل محتوای فصل دوم کتاب شیمی 2 پایۀ یازدهم چاپ 1398 براساس روش ولیام رومی، یازدهمین کنفرانس ملی آموزش شیمی ایران.
شعبانی، حسین (1385). مهارت های آموزشی (روشها و فنون تدریس) .تهران: انتشارات سمت.
شهمیر، سامره، عصاره، علیرضا، احمدی، غلامعلی (1392)، تحلیل محتوای کتابهای علوم تجربی دوره راهنمایی با توجه به مراحل و اصول آموزش خلاقیت پلسک، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی. 3 (1)154-127.
سهرابی، شهناز، موسوی، سید محسن، قدوسی فائزه (1399)، تحلیل محتوای کتاب شیمی پایه یازدهم براساس روش ویلیام رومی، مطالعات آموزشی و آزمایشگاهی، 9 (4) 64-37.
شیردژم، فرشته، تهمتن، سارا ( 1396)، تحلیل محتوای کتاب شیمی دهم ازنظر فعال بودن وغیر فعال بودن براساس تکنیک ویلیام رومی، همایش علمی پژوهشی استانی راهبردها و راهکارهای ارتقاء کیفیت در آموزش و پرورش.
صادقی لاری، محمدکاظم، فخاری، رضا، امامی، سیدمصطفی (1399)، بررسی و تحلیل اهمیت مولفه های فعال و غیر فعال در محتوای مبحث استوکیومتری در کتاب های درسی شیمی یک دهه اخیر به روش آنتروپی شانون، یازدهمین کنفرانس ملی آموزش شیمی ایران.
عزیزالهی، محمدسجاد، حاجی، محمد، کریمی زاده، امین، چشمه خاور، امیرحسین (1399)، بررسی مقایسه ای میزان اهتمام به شیمی سبز در کتب درسی نظام قدیم، نظام جدید و نظام اموزشی امریکا، یازدهمین کنفرانس ملی آموزش شیمی ایران.
غلامی، مائده، خاکی، مطهره (1399)، مقایسه میزان توجه به اموزش شیمی سبز در کتاب های شیمی نظام قدیم و جدید، یازدهمین کنفرانس ملی آموزش شیمی ایران.
قبادی، فرهاد، طائی سمیرمی، حمزه علی، کمیلی فرد، فردوس (1399 )، بررسی محتوای کتاب شیمی 1 سال دهم دوره متوسطه دوم براساس تکنیک ولیلیام، یازدهمین کنفرانس ملی آموزش شیمی ایران.
کامیابی، شریف، سمیعی، دوست محمد، محرابی، زینت (1399)، تحلیل محتوای فصل دوم کتاب شیمی دوازدهم چاپ 98 و تعیین درجه اهمیت آن، یازدهمین کنفرانس ملی آموزش شیمی ایران.
کریمی زاده، امین، متقی، حسن، عصارفینی، سجاد (1397)، تحلیل محتوای کتب درسی شیمی دهم و یازدهم برمبنای شیمی سبز و ارتباط آن با توسعه پایدار، همایش ملی آموزش سبز، حفظ محیط زیست و ارتقای سرمایه های اجتماعی.
متقی، حسن، کمیلی، زهرا، درخشنده، حسین ( 1399)، تحلیل محتوای کتب شیمی (1) پایه ی دهم براساس میزان توجه ساحت های شش گانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، یازدهمین کنفرانس ملی آموزش شیمی ایران.
محمدی مینابیان، منصوره (1399)، نقد و بررسی محتوای کتاب شیمی پایه دهم براساس اهداف برنامه درسی، یازدهمین کنفرانس ملی آموزش شیمی ایران.
معافی، حسین، ناطقی، فایزه، فقیهی، علیرضا، سیفی، محمد (1398)، تحلیل محتوای کتاب های درسی شیمی دوره متوسطه دوم براساس مولفه های اقتصاد مقاومتی: روش آنتروپی شانون، نشریه علمی فناوری آموزش، 14 (1)61-49.
ملا محمد نوه سی، سعیده (1398)، تحلیل محتوای کتاب شیمی پایه دوازدهم دوره ی دوم متوسطه براساس روش ویلیام رومی در سال تحصیلی 97-98، اولین کنفرانس ملی یافته های نوین حوزه یاددهی و یادگیری.
عظمت, جعفر و خدائی, علیرضا . (1399). بررسی کج فهمی های رایج دانشآموزان در مفاهیم مرتبط با پیوندهای شیمیایی. پژوهش در آموزش شیمی, 1(4), 73-89.
منوچهری زاده، الهام (1399)، بررسی مؤلفه های اصلی آموزش محیط زیست در کتاب درسی شیمی پایه دهم سال تحصیلی 1398-99 براساس روش شانون، یازدهمین کنفرانس ملی آموزش شیمی ایران.
نبی زاده، مربی، جعفری یادگارلو، کاظم (1399)، نویسندگان مقاله تحلیل محتوای کتاب شیمی پایه دهم دوره ی دوم متوسطه براساس روش ویلیام رومی، یازدهمین کنفرانس ملی آموزش شیمی ایران.
نوریان، محمد ( 1393 )، راهنمای عملی تحلیل محتوای کتابهای درسی دورهی ابتدایی، تهران، نشر شورا.
نیک نفس، سعید (1392)، نقش تحلیل محتوا در فرآیند آموزش و طراحی کتابهای درسی، مجله جهانی رسانه، 8 (2) 10-1.
یارمحمدیان، محمد حسین (1390)، اصول برنامه ریزی درسی، تهران، انتشارات یادواره کتاب.
یوسفی، علی (1390 )، تحلیل محتوای کتاب درسی شیمی سال اول متوسطه در ارتباط با مهارت های زندگی، هفتمین کنفرانس آموزش شیمی ایران.
Hey, J., Linsey, J., Agogino, A. M., (2008), Analogies and metaphors in creative design, International Journal of Engineering Education, 24(2), 283-294.
Harrison, A. G. (2001), How do teachers and text book writer’s model scientific ideas for students? Science Educations, 31(3), 401-435.
Strijbos, J. W. Martens, R. L. Prins, F. J. Jochems, W. M. G. (2006), Content analysis: What are they talking about? Computers & Education, 46, 29–48.