روش کاوشگری هدایت شده: مطالعه مروی آرایش الکترونی و موازنه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر شیمی آموزش و پرورش، مشهد، ایران

2 دبیرشیمی آموزش وپرورش،مشهد، ایران

چکیده

ذهن انسان فعال است و معلم شرایط یادگیری را ایجاد می‌کند و مهارت های ذهنی و قابلیت‌های تفکر را تقویت می‌نماید .روش تدریس از مهم ترین عناصری است که در تحقق هدف‌های آموزشی به طور فزاینده­ای مؤثر می باشد.کاوشگری روشی پژوهشی است که می‌تواند ما را در درک چه و چگونگی جهان پیرامون یاری کند. این مقاله با به کارگیری الگوی تدریس کاوشگری هدایت شونده  به بررسی اثر بخشی در یادگیری مفهوم موازنه و آرایش الکترونی پرداخته‌است. روش پژوهش انجام شده مروری - توصیفی با رویکرد کاربردی است. در این کار پژوهشی تعدادی کاربرگ که برای اهداف مورد نظر در کلاس درس شیمی تهیه و اجرا شده‌‌اند معرفی می‌گردد. با تدوین کاربرگ هایی مبتنی بر چرخه کاوشگری هدایت شده، فراگیر داده ها را محک می‌زند و توضیحات را به منظور توسعه مفاهیم شیمیایی می‌نویسند. مشاهده‌ها در بررسی نشان داد که این الگوی تدریس موجب فعال شدن دانش‌آموزان و مشارکت کامل آنان در امر آموزش ویادگیری می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Guided Exploration Method: A Study of Electronic Arrangement and Balance

نویسندگان [English]

  • معصومه پایدار 1
  • فاطمه رحمتی حسن آبادی 2
1 دبیر شیمی آموزش و پرورش، مشهد، ایران
2 دبیرشیمی آموزش وپرورش،مشهد، ایران
چکیده [English]

The human mind is active and the teacher creates learning conditions and strengthens mental skills and thinking abilities. Teaching method is one of the most important elements that are increasingly effective in achieving educational goals. Exploration is a research method that can help us understand what and how the world around us is.This paper uses guided probe teaching model to investigate the effectiveness of balancing concept and electronic arrangement. The research method is a descriptive review with an applied approach. In this research work, a number of worksheets that have been prepared and implemented for the desired purposes in the chemistry classroom are introduced. By compiling worksheets based on guided probe cycles, the learner benchmarks the data and writes explanations for the development of chemical concepts. Observations of this study showed that this teaching model leads to the activation of students and their full participation in teaching and learning.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Guided exploration
  • teaching
  • balancing
  • electronic arrangement
امینی،ارکان،(1390).تعیین میزان تاثیر آموزش کتاب دین و زندگی با روش پرسش و پاسخ،بر رشد مهارت های تفکر انتقادی دانش آموزان پایه سوم دوره متوسطه. پایان نامه کارشناسی ارشد.
باقری ،مهدی؛حقانی ، فریبا؛ محمدی کیا، سید احمد (۱۳۹۸). استفاده از روش تدریس کاوشگری در آموزش علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، (۱۷)۱۹، ۱۵۷-۱۶۵
بدریان، عابد (۱۳۸۸). آموزش شیمی (راهبردها و شیوه های نوین آموزش شیمی در مدارس). تهران؛ مبنای خرد.
حاجی زاد، محمد؛ جعفری رستمی، سیده محبوبه (۱۳۹۸). تأثیر شیوه تدریس پژوهش محور بر تفکر نقادانه دانشجویان کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی آموزشی دانشگاه آزاد واحد ساری. پژوهش در برنامه ریزی درسی، (۳۳)159،2-172
حسن پور دهکردی، علی، خیری، سلیمان، شهرانی، مهرداد (1385).  بررسی تاثیر آموزش به روش یادگیری براساس حل مشکل و سخنرانی بر یادگیری، نگرش و عملکرد دانشجویان کارشناسی پرستاری، مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد،(3)8، 82-76
خلیلی نژاد،سید ادنا(1394). مطالعه افزایش علاقه دانش آموزان با استفاده از روش کاوشگری و بررسی تاثیر آن بر یادگیری درس ریاضی. دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی، دانشگاه علوم و تحقیقات ایران،تهران.
داوودی، خسرو (۱۳۷۶). کتاب معلم (راهنمای تدریس) ریاضی اول راهنمایی. تهران؛ نشر کتابهای درسی ایران.
زمانی، فاطمه (۱۳۸۶).مقایسه تأثیر آموزشهای مبتنی بر کاوشگری و سخنرانی بر افزایش خلاقیت و پیشرفت تحصیلی در درس مبانی علم رایانه دانش آموزان دختر پایه سوم دبیرستان. پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی. تهران.
سیف، علی اکبر(1397). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش، تهران: دوران.
 شمس على، محمدرضا.(۱۳۸۸). بررسی تأثیر آموزش کاوشگری در درس علوم تجربی بر پرورش خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر سال دوم راهنمایی شهرستان تویسرکان در سال تحصیلی ۸۸-۸۷. پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران.
شیری، مهدی.(1399) کارگاه تدریس به روش کاووشگری. گروه شیمی استان خراسان رضوی
عبدالکریمی، آرزو (۱۳۹۵). مقایسه شیوه تدریس کاوشگری POGIL و روش سنتی تدریس (سخنرانی) در آموزش مدل لوئیس شیمی سال دوم دبیرستان. نهمین کنفرانس آموزش شیمی ایران، دانشگاه زنجان، زنجان.
عشوندی، خدایار، پوریوسف، سجاد، بیک، مرادی، علی، یوسف زاده، محمدرضا (۱۳۹۲). بررسی تاثیر آموزش بالینی دانشجویان پرستاری به شیوه کاوشگری بر مهارت بکارگیری فرآیند پرستاری. مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان، (۱)۲۱، ۵-۱۴
منوچهری، پروا. (۱۳۹۱). بررسی تأثیر روش تدریس پودمانی و روش تدریس کاوشگری در درس علوم بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کلاس پنجم ابتدایی شهر سنندج در سال تحصیلی ۹۱-۹۰. پایان نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی تهران
میرزایی، عبداله،  شاه محمدی،  معصومه ، کوهی فایق،  امراله. (۱۳۹7). یادگیری مبتنی بر کاوشگری هدایت شده در آموزش شیمی. تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
ویژه نامه علوم، نشریه رشد آموزش ابتدایی (۱۳۸۰)، نشر افست چاپ دوم.
Abdisa, G., Getinet, T. (2012). The effect of guided discovery on students’ Physics achievement. Journal of Physics Education4(6), 530-537.‏
Chua Han Bing,(2009), Exploring POGIL as an Alternative to Lectures in Teaching Chemistry 101: Student feedback and Performance, Teaching & Learning Open Forum
Lee, A., Boyle,P. (2008) Quality assurance for learning and teaching: A systemic perspective. Ideas on Teaching, 6,82-94.
Palmer, W. (2003). Simple, surprising, useful? Three questions for judging teaching methods. Pedagogy3(2), 285-287.‏
Uside, O. N., Barchock, K. H., & Abura, O. G. (2013). Effect of discovery method on secondary school student’s achievement in physics in Kenya. Chuka University Journal.‏
Vlassi, M., & Karaliota, A. (2013). The comparison between guided inquiry and traditional teaching method. A case study for the teaching of the structure of matter to 8th grade Greek students. Procedia-Social and Behavioral Sciences93, 494-497.‏