The importance of teaching chemistry through practical work and its role in students' understanding

Document Type : Review article

Authors

1 Master student of chemistry, Farhangian University, Tabriz, Iran

2 Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran

3 Expert in supervision of preschool centers, General Directorate of Education, Hamadan, Iran

Abstract

Chemistry is the science of life and it is impossible to imagine life without chemistry. In the absence of chemistry, the sun will no longer shine, metabolism will not be carried out in the bodies of animals and plants, and even no production and economic activity will occur. Chemistry is also one of the important subjects in high school. Nevertheless, chemistry education has always had problems and difficulties, and teachers have always thought of finding a solution to facilitate the learning of chemistry. Using practical work and chemistry laboratory is a suitable solution to increase the amount of learning chemistry. Education along with practical work can make students think and help them learn. In this regard, this research has been conducted with the aim of reviewing the importance of teaching chemistry through practical tasks and its role in students' understanding, and several simple and low-cost experiments that can facilitate the learning of chemistry have been investigated. The study method is searching in Persian and English databases and reviewing articles, books and theses related to chemistry education and the use of laboratories in chemistry education. And at the end, the importance of using experiments to facilitate the learning of chemistry has been discussed.

Keywords


احمدی، یاور، و خدایی، علیرضا (1399). مروری بر اهمیت آزمایشگاه و آموزش شیمی مبتنی بر آزمایش.
فصلنامه پژوهش در آموزش علوم پایه، 2 (2)، 65-53
اصغری، نسیم، و امانی، وحید (1399). اصول ایمنی در آزمایشگاه­های مدارس. مجله رشدآموزش شیمی (129). دوره 34. شماره 1.
اکبرزاده خیاوی، عظیم. اصول علم آزمایشگاه، انتشارات هاد، 1369.
آل­محمد، سیدعلی. ابراهیمی، محمد. انصاری، مـریم. ساری، علیرضا. علـوی، الهه. فـخریان، بهمن. کرامالدینی، محمد (1401). زیست شناسی (1)ـ پایه دهم دوره دوم متوسطه- 110216. تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب­های درسی ایران
بدریان، عابد (1386) یاددهی و یادگیری علوم تجربی، com.blogfa.Badrian://http  
پیله ور، آذر (1397). آموزش شیمی مبتنی بر آزمایشگاه و شیوه های ارائه ی آن. دهمین کنفرانس آموزش شیمی ایران. تهران، دانشگاه علم و صنعت ایران
حذر خانی، حسن. عابدین، علیرضا. زمانی سیفی کار، حسین. شاه­محمدی اردبیلی، معصومه. بنکدارسخی، راضیه.  (1397). شیمی (2) - پایة یازدهم دوره دوم متوسطه- 111210. تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب­های درسی ایران
حذر خانی، حسن. عابدین، علیرضا. زمانی سیفی کار، حسین. شاه­محمدی اردبیلی، معصومه.  (1396). شیمی (1) - پایة دهم دوره دوم متوسطه- 110210. تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب­های درسی ایران
 حذر خانی، حسن. عابدین، علیرضا. فارغی علمداری، رضا. عبداله میرزائی، رضا. (1400). شیمی (3) - پایة دوازدهم دوره دوم متوسطه- 112210. تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب­های درسی ایران
خزایی، مریم. عمیدیان، معصومه. خراشادیزاده، مهناز. (1395). نقش آزمایش در یادگیری مفاهیم شیمی. نهمین کنفرانس آموزش شیمی ایران. زنجان. دانشگاه زنجان.
رجائی، صابر (1392). چگونه آزمایشگاهی ایمن داشته باشیم؟. هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران. سمنان، دانشکده شیمی دانشگاه سمنان
صابری، ستار. عشقی، حسین. اسماعیل زاده، محمد (1392). طراحی فعالیت های عملی آزمایشگاهی کم هزینه در درس شیمی و زندگی. هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران. سمنان. دانشگاه سمنان.
قراری، محمد، و محمدی، رضا، و قربانی، محمود (1399). بررسی آسیب­ها و چالش­های شیوع بیماری کرونا بر آموزش. مجله تخصصی اپیدمیولوژی ایران، 16، 37-29.
قربانی، عبدالرضا (1394). نقش فعّالیّت­های آزمایشگاهی و عملی در افزایش یادگیری مفاهیم درس علوم تجربی. شانزدهمین کنفرانس آموزش فیزیک ایران و ششمین کنفرانس فیزیک و آزمایشگاه. لرستان.
معتمد نیا، فرهاد. منظوری لشگر، محمد حسین. نوجوان، پرویز (1392). ایجاد انگیزه در دانش­آموزان با استفاده از اجرای آزمایش­های ساده و جذاب در آموزش شیمی. هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران. سمنان. دانشکده شیمی دانشگاه سمنان
میرشکرائی، سید احمد. حسینی، سید جواد. دائمی حمزه زاده، نورا (1392). اصول ایمنی در آزمایشگاه شیمی. هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران. سمنان. دانشکده شیمی دانشگاه سمنان
نادری، سوسن (1392). دستورالعمل­های ایمنی آزمایشگاه شیمی. هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران. سمنان، دانشکده شیمی دانشگاه سمنان
 
Domain, D.S. (1999). Review of laboratory instructional styles. Journal of Chemical Education, 76, 543-547.
Hofstein, A. & Lunette, V, N. (2004). The laboratory in science education: Foundation for the 21st century. Science Education, 88, 28-54.
Hofstein, A. (2004), The Laboratory in Chemistry Education: Thirty Years of Experience with Developments, Implementation, and Research, Chemistry Education: Research and Practice , (5): 247-264.
Hofstein, Avi & Hugerat, Muhamad (2021). Teaching and Learning in the School ChemistryvLaboratory, Chapter 1: The Role of the Laboratory in Chemistry Teaching and Learning. pp. 1-15
Hofstein, Avi. Kipnis, Mira & Abrahams, Ian (2013). Teaching Chemistry- A Studybook, How to Learn in and from the Chemistry Laboratory. Page 153-182
Lazonder, Ard W, & Harmsen, Ruth.(2016).Meta-analysis of inquiry- Based learning: Effects of guidance. Review of educational research, 26(9), 629- 192.