An attitude on hidden concepts in understanding and teaching chemistry

Document Type : Review article

Authors

1 Master's student in Analytical Chemistry, Maragheh University, Iran

2 Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran

Abstract

Chemistry has many abstract concepts that students have difficulty understanding and learning. These concepts are important because if these underlying concepts are not properly understood by the learners, subsequent scientific concepts or theories will not be understood. Most of the students have difficulty in understanding the concepts of chemistry and despite trying hard for chemistry exams, they fail the exams. Science education tries to make students acquire scientific knowledge. Knowledge is constantly developing. People change meanings and concepts to fit their perceptions of knowledge. Therefore, meaning and concept as the final product is a cognitive ability. Through a person's interaction with more complex situations, concepts are created, strengthened, expanded, or completely removed and transformed. In the present research, we examined and reviewed the concepts of experimental sciences, especially understanding and perceptual concepts or misunderstandings of chemistry concepts. We explained the methods of understanding the concepts and the misunderstandings that occurred, and then the research of different researchers was discussed about the concepts of chemistry and basic science courses. In the end, based on the reviewed research, suggestions have been presented that will be fruitful.

Keywords


احمدآبادی، زهرا (1399). بررسی کج­فهمی­ها در پیوندهای شیمیایی براساس الگوی تفکر چند سطحی جانستون. فصلنامه پژوهش در آموزش شیمی، (1)2، 40-25.
استاد حسنلو، حسین، فرجی خیاوی، زلیخا، و شکراللهی، رقیه (1391). تحلیل محتوای کتاب­های علوم تجربی چهارم و پنجم بر اساس اهداف آموزشی مریل. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 2(6)، 130-117.
اصغری لالمی، نسیم، امانی، وحید (1400) عوامل مؤثر در کج­فهمی­های دانش­آموزان و دانشجویان در زمینه پیوند شیمیایی. فصلنامه پژوهش در آموزش شیمی، (2)3، 36-19.
افضل خانی، مریم؛ سمیعی، اعظم، (1392). تحلیل محتوای کتاب هدیه­های آسمانی پایه ی ششم ابتدایی از منظر فعال و غیرفعال بودن بر اساس روش ویلیام رومی در سال تحصیلی،92-1391. پژوهش در برنامه ریزی درسی، 3، 2، 136-119.
امیراحمدی، یونس؛ ایروانی، شهین؛ شرفی، محمدرضا، (1391)؛ «تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی بر مبنای الگوی حل مسئله دیویی». پژوهش در برنامه ریزی درسی، 2، 8(35)، 95-86.
باقری نسامی، معصومه؛ حق دوست اسکوئی، سیده فاطمه؛ ضیغمی، رضا؛ یادآور نیکروش (1387). تحلیل محتوا. فصلنامه پرستاری ایران، 21، 53، 41-52.
تقی زاده، حمید (1400)، تاثیر اجرای ارزشیابی بر میزان یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره اول متوسطه در درس علوم تجربی. اولین همایش ملی دانش موضوعی_تربیتی آموزش علوم تجربی، دانشگاه فرهنگیان تبریز.
جی گالن سیلور و همکاران(1380)، برنامه ریزی درسی برای یادگیری و تدریس بهتر. ترجمه غلامرضاخوی نژاد، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
حاتمی، جواد؛ عبداله میرزایی، رسول، عباسی، جواد (1388). بهبود کیفیت آموزش مفاهیم درس شیمی به کمک نقشه­های مفهومی. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، سال سوم، جلد،3شماره 4
دریان، عابد (1388). آموزش شیمی (راهبردها و شیوه­های نوین آموزش شیمی در مدارس). تهران: مبنای خرد.
دلجو، شریعت (1381). شیوه­های یادگیری و مطالعه. موسسه فرهنگی تکوک زرین.
سعیدی، محمود؛ فیروزی، زهرا؛ کرمی، مرتضی؛ کارشکی، حسین ( 1394). بررسی اثر بخش روش دیوید مریل در آموزش ضمن خدمت معلمان. مجله علوم اجتماعی و انسانی سابق.
شارق، فاطمه (1393). یک بازی یک درس، فصلنامه رشد آموزش شیمی. دوره،27شماره 2.
شیرکوند، عبدالرضا؛ شیرکوند، ناصر؛ شه دوست، ملیحه، شیرکوند، پرند (1400). تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه­ی پنجم ابتدایی بر اساس روش ویلیام رومی در سال تحصیلی 97-1396. اولین همایش ملی دانش موضوعی-تربیتی آموزش علوم تجربی. تبریز. 226-237.
صفری، علی (1400). مروری بر شیوه­های فعال و نوین در آموزش شیمی. پژوهش در آموزش شیمی، سال سوم، شماره دوم، صفحات 87-101.
طاووسی، رقیه. مزارعی، مصطفی طالبی، احسان. پاییز (1398). تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه ششم ابتدایی براساس الگوی مریل درسال تحصیلی. 1397-1398. پویش در آموزش علوم پایه.
عبادی، رحیم (1383). فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش. موسسه توسعه فناوری اطلاعات آموزشی مدارس هوشمند.
نوریان، محمد ( 1394). روش­های ارزشیابی کتاب­های درسی با تأکید برتحلیل محتوای کمی وکیفی. انتشارات شورا.
Alberto J. Cañas, Novak, J. (2008). The theory underlying concept maps and how to construct and use them. Florida Institute for Human and Machine Cognition Pensacola Fl, 32502, www.ihmc.us, 9/24/2011, Technical Report IHMC CmapTools.
Ausubel, D.P. (1968). Educational Psychology: A Cognitive View. New York: Holt, Rinehart and Winston
Driver R, Squires A. Rushworth P and Wood – Robinson V(1994). Makingsense of secondary science: Research into children,s Ideas London: Routledge.
Haidar, A.H. (1997) 'Prospective Chemistry Teachers' Conceptions of the Conservation of Matter and Related Concepts', J Res Sci Teach, 30(7), 181-142
Nakhleh, M. B. (1992). Why some students don’t learn chemistry? Chemical misconceptions. Journal of Chem Edu 24: 141–142.
Osborne, R. J. & Freyberg, P. (1996) Learning in science: the implications of children’s science (Oxford, Heinemann Education)
opal, E. (2018). A descriptive investigation of Turkish students’ misconceptions on common science concepts. Bilkent University, Master's degree Thesis.
Soeharto, S., Csapo, B., Sarimanah, E., Sabri,T. (2019). A Review of Students’ Common Misconceptions in Science and Their Diagnostic Assessment Tools. J Pendi IPA Indonesia 0(2),211-255
Taber, K. S., & Watts, M. (1997). Constructivism and concept learning in chemistryperspective from a case study. Res Edu, 58, 14-74.