واقعیت افزوده در آموزش شیمی

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسنده

دانشجو کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس هاشمی نژاد، مشهد، ایران

چکیده

 
         یادگیری و آموزش درس شیمی به علت مفاهیم پیچیده، ناملموس و انتزاعی آن اغلب دشوار تلقی می شود. یکی از راه های تسهیل این امر، استفاده از فناوری های آموزشی در تدریس شیمی است. فناوری واقعیت افزوده، یک تجربه تعاملی از یک محیط واقعی است که امکان افزایش درک مفاهیم پیچیده را در اکثر سطوح آموزشی فراهم می کند. با وجود پژوهش های فراوان انجام شده در داخل کشور که در زمینه کاربرد واقعیت افزوده در آموزش صورت گرفته است، هیچ مطالعه نظام مندی که بر کاربرد این فناوری در آموزش شیمی تمرکز داشته باشد، یافت نشد. پژوهش حاضر، یک مرور متون نظام مند به منظور بررسی دستگاه های پرکاربرد، مزایا و چالش های استفاده از واقعیت افزوده در آموزش شیمی است. در میان نتایج، مفاهیم مربوط به ساختار های مولکولی از جمله موضوعاتی بود که در آموزش و یادگیری آن، بیشترین استفاده از واقعیت افزوده صورت می گرفت و مزایای استفاده از این فناوری در حوزه یادگیری عاطفی متمرکز شده است. تلفن های هوشمند و تبلت ها، دستگاه های غالب در استفاده از این فناوری در کلاس های درس بودند. همچنین با توجه به نتایج تحقیقات مورد مطالعه، پیشنهاداتی در جهت حمایت از استفاده فعال از این فناوری در آموزش شیمی عنوان شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Augmented reality in chemistry education

نویسنده [English]

  • مهرنوش پهلوانلو
دانشجو کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس هاشمی نژاد، مشهد، ایران
چکیده [English]

Learning and teaching chemistry is often considered difficult due to its complex, intangible and abstract concepts.  One of the ways to facilitate this is the use of educational technologies in teaching chemistry.  Augmented reality technology is an interactive experience of a real environment that allows for increased understanding of complex concepts at most educational levels.  Despite the many researches conducted inside the country on the application of augmented reality in education, no systematic study was found that focuses on the application of this technology in chemistry education.  The current research is a systematic literature review in order to investigate widely used devices, advantages and challenges of using augmented reality in chemistry education.  Among the results, the concepts related to molecular structures were among the subjects in which augmented reality was used the most in teaching and learning, and the benefits of using this technology are concentrated in the field of emotional learning.  Smartphones and tablets were the dominant devices in the use of this technology in classrooms.  Also, according to the results of the studied research, suggestions were made to support the active use of this technology in chemistry education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • augmented reality
  • chemistry education
  • educational technology
  • learning