واقعیت افزوده در آموزش شیمی

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسنده

دانشجو کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس هاشمی نژاد، مشهد، ایران

چکیده

 
         یادگیری و آموزش درس شیمی به علت مفاهیم پیچیده، ناملموس و انتزاعی آن اغلب دشوار تلقی می شود. یکی از راه های تسهیل این امر، استفاده از فناوری های آموزشی در تدریس شیمی است. فناوری واقعیت افزوده، یک تجربه تعاملی از یک محیط واقعی است که امکان افزایش درک مفاهیم پیچیده را در اکثر سطوح آموزشی فراهم می کند. با وجود پژوهش های فراوان انجام شده در داخل کشور که در زمینه کاربرد واقعیت افزوده در آموزش صورت گرفته است، هیچ مطالعه نظام مندی که بر کاربرد این فناوری در آموزش شیمی تمرکز داشته باشد، یافت نشد. پژوهش حاضر، یک مرور متون نظام مند به منظور بررسی دستگاه های پرکاربرد، مزایا و چالش های استفاده از واقعیت افزوده در آموزش شیمی است. در میان نتایج، مفاهیم مربوط به ساختار های مولکولی از جمله موضوعاتی بود که در آموزش و یادگیری آن، بیشترین استفاده از واقعیت افزوده صورت می گرفت و مزایای استفاده از این فناوری در حوزه یادگیری عاطفی متمرکز شده است. تلفن های هوشمند و تبلت ها، دستگاه های غالب در استفاده از این فناوری در کلاس های درس بودند. همچنین با توجه به نتایج تحقیقات مورد مطالعه، پیشنهاداتی در جهت حمایت از استفاده فعال از این فناوری در آموزش شیمی عنوان شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Augmented reality in chemistry education

نویسنده [English]

  • مهرنوش پهلوانلو
دانشجو کارشناسی آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس هاشمی نژاد، مشهد، ایران
چکیده [English]

Learning and teaching chemistry is often considered difficult due to its complex, intangible and abstract concepts.  One of the ways to facilitate this is the use of educational technologies in teaching chemistry.  Augmented reality technology is an interactive experience of a real environment that allows for increased understanding of complex concepts at most educational levels.  Despite the many researches conducted inside the country on the application of augmented reality in education, no systematic study was found that focuses on the application of this technology in chemistry education.  The current research is a systematic literature review in order to investigate widely used devices, advantages and challenges of using augmented reality in chemistry education.  Among the results, the concepts related to molecular structures were among the subjects in which augmented reality was used the most in teaching and learning, and the benefits of using this technology are concentrated in the field of emotional learning.  Smartphones and tablets were the dominant devices in the use of this technology in classrooms.  Also, according to the results of the studied research, suggestions were made to support the active use of this technology in chemistry education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • augmented reality
  • chemistry education
  • educational technology
  • learning
   اصغری لالمی، نسیم و امانی، وحید(۱۴۰۰). عوامل موثر در کج فهمی های دانش آموزان و دانشجویان در زمینه پیوند شیمیایی، فصلنامه پژوهش در آموزش شیمی، ۳(۲)، ۳۶ _۱۹.
بدریان، عابد؛ رستگار، طاهره)1386). مطالعه تطبیقی استانداردهای آموزش علوم در ایران و کشورهای مؤفق در آزمون TIMSS، همایش نوآوری در برنامه ها ی درسی دوره ابتدایی. شیراز.
بیرامپور، نگار و سلطانی، شهریار(۱۳۹۹). تکنولوژی واقعیت افزوده در آزمایش های شیمی. یازدهمین کنفرانس آموزش شیمی، ایران، دانشگاه اصفهان.
جعفری، اسماعیل(1400). سنجش اثربخشی نرم افزار واقعیت افزوده شیمی بر روی یادگیری دانش آموزان با تمرکز بر مفهوم کاتالیزگر. پژوهش در آموزش شیمی،3(1)،100-75.
جعفری سیسی، میلاد؛ ساکیان محمدی، حسام؛ پیربابایی، عرفان و علیزاده اشرفی، بهنام(۱۳۹6). بررسی قابلیت فناوری واقعیت افزوده در توانمندسازی و بازی وار سازی محتوای کتب درسی از طریق شبیه سازی تعاملی محتوا، کنفرانس تحقیقات بازی های دیجیتال؛ گرایش ها، فناوری ها و کاربردها، تهران، بنیاد ملی بازی های رایانه ای-دانشگاه علم و صنعت ایران . فصلنامه روانشناسی تربیتی،51(15).
خاطری، الهه؛ پورروستایی اردکانی، سعید و زارعی زوارکی، اسماعیل(۱۳۹۹). تاثیر فناوری واقعیت افزوده در یادگیری دانش آموزان نارساخوان پایه دوم ابتدایی شهر تهران. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی،10(۳)،۸۵_۱۰۴.
رجبیان دهزیره، مریم؛ مقامی، حمیدرضا؛ اسماعیلی گوجار، صلاح و شریفاتی، سکینه(۱۳۹۸). تاثیر واقعیت افزوده آموزشی بر یادگیری مادام العمر و عملکرد یادگیری در دانش آموزان، فناوری آموزش و یادگیری،۳(۹)،۶۳_۹۰.
شعبانی، حسن (۱۳۹۴).روش تدریس پیشرفته. چاپ ۳، تهران، انتشترات سمت.
طالب، زهرا و محمودی،زهرا(۱۳۹۷). واقعیت افزوده و مفاهیم و کاربرد آن در آموزش. دومین کنفرانس دانش و فناوری روانشناسی، علوم تربیتی و جامعه شناسی ایران، موسسه برگزار کننده همایش های توسعه محور دانش و فناوری سام ایرانیان.
غریبی، فرزانه؛ ناطقی، فائزه؛ موسوی پور، سعید و سیفی،محمد(۱۳۹۹). تاثیر آموزش به روش واقعیت افزوده بر یادگیری، یادداری و بارشناختی در درس زیست شناسی، فصلنامه توسعه آموزشی جندی شاپور، ۱۱، ۱۶۷-۱۸۳ .
فارغ، سید علی و جعفری سیسی،میلاد(۱۳۹۹). تاثیر آموزش مبتنی بر واقعیت افزوده تعاملی بر یادگیری و یادداری درس علوم تجربی، نشریه علمی فناوری آموزش،۱۴(۳)، ۵۲۸_۵۷۲.
فرج الهی، مهران و ظریف صنایعی، ناهید(۱۳۸۸).آموزش مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش عالی. دو ماهنامه علمی_پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی،(۴)۲، ۱۷۱-۱۶۷.
قره خانی، حسن؛ سلیمانی، مجید و سلیمانی، عباس(1394). شناسایی عوامل موثر بر استفاده از روش های فعال تدریس توسط دبیران تربیت بدنی استان ایلام.۱۱(۲۲)،۱۷۶_۱۶۹ .
مشعشعی، رزیتا؛ مقامی، حمید رضا و زارعی زوارکی، اسماعیل(۱۳۹۸). تاثیر فناوری واقعیت افزوده با بهره گیری از مدل آموزشی مریل بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی،۱۵(۵۱)، ۱۴۵_۱۲۷.
مقدم، هما(۱۳۹۲). آموزش شیمی در کلاس های هوشمند، مجله رشد آموزش شیمی،۲۶(۲)،۱۲ _۱۵ .
Akçayır, M. and Akçayır, G., 2017.Advantages and challenges associatedwith augmented reality for education: Asystematic review of the literature.Educational Research Review, 20, pp.1-11.
Altmeyer, K.; Kapp, S.; Thees, M.; Malone, S.; Kuhn, J.; Brünken, R. The use of augmented reality to foster conceptual knowledge acquisition in STEM laboratory courses—Theoretical background and empirical results. Br. J. Educ. Technol. 2020, 51, 611–628.
Antonioli, M.; Blake, C.; Sparks, K. Augmented Reality Applications in Education. Journal of Technology Studies 2014, 40 (2), 96–107.
Azuma, R. T. (1997). A survey of augmented reality. Presence: Teleoperators Virtual Environments, 6(4), 355-385.
Bacca, J.; Baldiris, S.; Fabregat, R.; Graf, S.; Kinshuk Augmented Reality Trends in Education: A Systematic Review of Research and Applications. Educational Technology & Society 2014, 17 (4), 133–149.