طراحی آزمایش کم هزینه برای آموزش برقکافت محلول سدیم کلرید با غشاء و بدون غشاء مبتنی بر رویکرد کاوشگری

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 استادیار- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

2 دبیر آموزش وپرورش، شهرستان چادگان، اصفهان، ایران

3 دبیر شیمی آموزش و پرورش، شهرستان پیشوا، استان تهران، ایران

چکیده

      با توجه به اینکه مبحث برقکافت یکی از مباحث مهم و دشوار است که مفاهیم انتزاعی را شامل می‌شود، لذا تعداد زیادی از فراگیران در یادگیری آن دچار مشکل و با کج فهمی‌های زیادی مواجه می‌شوند. گستردگی زیاد مبحث برقکافت و کاربردهای متنوع فرآورده‌های آن در زندگی، آموزش به شیوه نوین این موضوع را می‌طلبد. طی سالها رویکردهای بی‌شماری برای اصلاح تدریس و فعالیت‌های مکمل آن تدوین شده است. یادگیری بر اساس کاوشگری و ساخت مفهوم توسط خود فراگیران می‌تواند نقش بسزایی در خلاقیت، نوآوری و ایجاد انگیزه و علاقه در یادگیری آنان داشته باشد. طراحی آموزشی مبتنی بر رویکرد کاوشگریE 5 به دنبال تسهیل یادگیری است. پژوهش حاضر تلاش می‌کند روش اجرای آزمایش‌‌‌‌های کم هزینه با الگوی کاوشگری را در سلول برقکافت بیان کند و به مزایای این شیوه بپردازد. در پایان پیشنهاداتی در زمینه این پژوهش مطرح می‌گردد. با بکارگیری این محتوا برای آموزش می‌توان شاهد یادگیری معنی‌دار و درک عمیق‌تری از موضوع در فراگیران باشیم. نتایج این پژوهش می‌تواند در تدوین برنامه درسی محتوای شیمی کمک کند تا با تدریس الگوی کاوشگری یادگیری مادام العمر صورت گیرد و فراگیران را برای زندگی در جامعه و صنعت آماده سازد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing electrolysis of sodium chloride solution with membrane and without membrane based on inquiry approach

نویسندگان [English]

  • Masoumeh Ghalkhani 1
  • محبوبه آقایی چادگانی 2
  • زهره احمدی 3
1 Shahid Rajaee Teacher Training university
2 دبیر آموزش وپرورش، شهرستان چادگان، اصفهان، ایران
3 دبیر شیمی آموزش و پرورش، شهرستان پیشوا، استان تهران، ایران
چکیده [English]

Considering that the topic of electrolysis is one of the important and difficult topics that includes abstract concepts, therefore, a large number of learners have problems in learning it and face many misunderstandings. The vastness of the topic of electrolysis and the various applications of its products in life requires education in a new way. Over the years, countless approaches have been developed to improve teaching and its complementary activities. Learning based on exploration and construction of the concept by the learners themselves can play a significant role in creativity, innovation and creating motivation and interest in their learning. Educational design based on 5E exploration approach seeks to facilitate learning. The present study tries to explain the method of conducting low-cost experiments with an iquary method in the electrolysis cell and to discuss the advantages of this method. At the end, some suggestions are presented in the field of this research. By using this content for education, we can witness meaningful learning and a deeper understanding of the subject in learners. The results of this research can help in formulating the curriculum of chemistry content to teach the exploratory model of lifelong learning and prepare learners for life in society and industry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Design
  • Education
  • Inquiry
  • Electrolysis
  • Learning
  • Experiment
احمد آبادی، زهرا. 1399. مطالعه موردی طراحی آموزشی با استفاده از روش کاوشگری هدایت شده در برنامه درسی آزمایشگاه شیمی معدنی 2. فصل نامه پژوهش های آموزشی و یادگیری، شماره2 : 86-73
آذر‌برزین، میترا. 1389. بررسی اثر بخش رویکرد آموزشی کاوشگری در یادگیری اصل لوشاتلیه و مقایسه آن بارویکرد انتقالی در شیمی پیش دانشگاهی دانش آموزان شهر تهران. کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران .
اسلامی، محمدحسین. 1396. ساده‌سازی به زبان ساده در تولید محتوای آموزشی.
بدریان، عابد. 1388. آموزش شیمی –راهبردها وشیوه های نوین آموزش شیمی در مدارس . تهران. انتشارات مبنای خرد.
براون، سالی. 1382. راهنمای تدریس موثر (ترجمه کوروش فتحی واجارگاه). تهران. آییژ
جویس، بروس. ویل، مارشا. کالهون، امیلی. 1384. الگوهـای تـدریس ( ترجمـه محمدرضـا بهرنگی). نشر کمال تربیت.
حیدری‌صوفیانی، زهرا. پرویز، محمد‌حسین. نیاکان، زهرا و سرایی، احمد. 1395. مقایسه تاثیر روش تدریس کاوشگری و مشارکتی برمهارت‌های تفکر انتقادی. کنفرانس ملی دانش و فناوری روانشناسی علوم تربیتی و جامع روانشناسی ایران. تهران.
 خنیفر، حسین. 1386. مقدمه ‌ای بر روش پژوهش با رویکرد کاربردی به رساله‌ نویسی در علوم انسانی. روش شناسی علوم انسانی (حوزه و دانشگاه) دوره 13, شماره 50; از صفحه 125 تا صفحه 156 ..‎
درویل، لیونور. 1377. کاربرد روان‌شناسی در تدریس: روان‌شناسی پرورشی و یادگیری (ترجمه محمد پارسا). نشر بعثت
رستمی، ساناز. 1393. نقش الگوهای نوین تدریس در تعلیم و تربیت در مقایسه با روش های سنتی. سومین همایش مجازی ره آوران آموزش با محوریت بهسازی و توسعه با آموزش.
سیف، علی اکبر. 1400. روانشناسی پرورشی نوین. نشر دوران.
عالی نژاد، هانیه . 1398.آموزش علوم به روش کاوشگری .نشریه رشد آموزش فیزیک ،دفتر انتشارات و فناوری آموزشی .پاییز 1398شماره 124
قنبری، مینا. قنبری، مریم. 1396. اقتصاد هیدروژنه و محیط زیست. سومین همایش آموزش الکتروشیمی ایران.
گلیان، فرشته. 2021. مطالعه تاثیر رویکرد آموزش علوم مبتنی بر کاوشگری بر ساخت دانش و توسعه مهارت‌های تفکر فراگیران. پویش در آموزش علوم انسانی, 7(23) صفحه 85 تا 96
مشکاتی، حسن. 1396. مبانی، اصول و مهارت های تدریس. اصفهان. انتشارات دانشگاه معارف قرآن و عترت
معافی، حسین. 1390. آموزش نوین و خلاقانه برای یادگیری مفاهیم انتزاعی در شیمی. هفتمین کنفرانس آموزش شیمی ایران. زنجان
عبداله میرزایی، رسول‌. قلخانی، معصومه. یوسفی، علی. 1396. طراحی برنامه درسی کارشناسی مهندسی الکتروشیمی.
عبداله میرزائی، رسول‌. کوهی‌فائق، امراله. ارشدی، نعمت‌الله. 1388. کج فهمی های دانش آموزان در یادگیری مفاهیم الکتروشیمی در دبیرستان. نوآوری‌های آموزشی، 14(4)، 124-149.‎
نصرالهی، شایان. کیالاشکی، ملاحت. 1396. طراحی آزمایش‌های نمایشی جذاب برای آموزش الکتروشیمی. سومین همایش  آموزش الکتروشیمی ایران
 نوری، رضا. رحیمی، رامین و امانی، وحید. 1388. برخی از مشکلات یادگیری در شیمی. پژوهش در آموزش شیمی. 1(3)، صفحه 5 تا 27.
یوسفی، فرزانه و تجربه کار، مهشید. 1394. نگرش و تاثیر آن بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. سومین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیب های اجتماعی و فرهنگی ایران،قم.
Bard, A.J. and Faulkner, L.R. 2001. Fundamentals and applications. Electrochemical methods, John Wiley & Sons. 2(482), pp. 580-632.
De Jong, O. and Treagust, D. 2002. The teaching and learning of electrochemistry. In Chemical education: Towards research-based practice. Springer. pp. 317-337
Ellingham H.J.T. 1935. Industrial applications of electrolysis. SCI, 54(41), pp.895-902.