بررسی مباحث تدریسی شیمی در مدارس ایران و فنلاند در جهت دستیابی به توسعه پایدار و بهبود نظام آموزشی شیمی

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 آموزش شیمی، علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه امینی تبریز، ایران

2 دانشیار گروه آموزش شیمی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران

چکیده

تلاش برای بهبود نظام آموزشی کشورها از جمله اقدامات مهم پژوهشگران عرصه تعلیم و تربیت در همه کشورها می‌باشد. بررسی نظام‌های آموزشی کشورهای پیشرو در تعلیم و تربیت و استفاده از تجارب موفق آن‌ها می‌تواند در بهبود نظام آموزشی کشورهای دیگر مؤثر باشد. در این مقاله با استفاده از روش تحقیقات کیفی توصیفی- پیمایشی پژوهش انجام گرفت و با مراجعه به اسناد و مدارک مربوط به نظام‌های آموزشی کشور فنلاند و ایران، پایگاه‌های اطلاع رسانی، منابع کتابخانه‌ای مطالب جمع‌آوری گردید. بررسی محتوا و هدف‌های آموزشی در کشور فنلاند بر خلاف ایران نشان می‌دهد در فنلاند محققان دانشگاه‌های مختلف در کنار طراحان آموزشی قرار می‌گیرند. در کشور ایران و فنلاند محتوا در ارتباط با اهداف آموزشی از قبل تعیین، انتخاب و سازماندهی می‌شوند ولی در کشور فنلاند معلم در انتخاب محتوای منطبق بر اهداف آموزشی آزادی عمل بیشتری دارد. در آخر راهکاری که برای بهبود نظام آموزشی ایران توصیه می‌شود این است که از پژوهشگران دیگر دانشگاه‌ها هم در جهت تولید محتوای آموزشی یاری بگیریم و به معلم در انتخاب محتوای آموزشی آزادی عمل بیشتری بدهیم.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating chemistry teaching topics in Iranian and Finnish schools in order to achieve sustainable development and improve the chemistry education system

نویسندگان [English]

  • Aref Sarbaz molan 1
  • Jafar Azamat 2
1 Chemistry Education , Farhangian University Allameh Amini Campus , Tabriz , Iran
2 Department of Chemistry Education, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran
چکیده [English]

Trying to improve the educational system of countries is one of the important actions of researchers in the field of education in all countries. Examining the educational systems of leading countries in education and using their successful experiences can be effective in improving the educational system of other countries. In this article, the research was conducted using descriptive-survey qualitative research method, and the materials were collected by referring to the documents related to the education systems of Finland and Iran, information databases, and library sources. Examining the educational content and goals in Finland, unlike Iran, shows that in Finland researchers from different universities are placed next to educational designers. In Iran and Finland, the content is determined, selected and organized in relation to the educational goals, but in Finland, the teacher has more freedom to choose the content that matches the educational goals. Finally, the recommended solution for improving Iran's educational system is to get help from researchers from other universities to produce educational content and to give teachers more freedom in choosing educational content.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Chemistry education
  • Finland
  • High school
  • Iran